• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190528
+
-

کلاف پیچیده آسیایی

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از 2‌دهه تصمیم گرفته تقویم مسابقه‌های لیگ قهرمانان را عوض کند و فصل جدید را با شمایل تازه‌ای کلید بزند. سرنوشت حضور استقلال و پرسپولیس در این تورنمنت اما هنوز مشخص نشده است. آیا سرخابی‌ها شانسی برای حضور در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان دارند؟ به‌طور کلی فوتبال ایران چند سهمیه در این رقابت‌ها خواهد داشت؟ ترکیب نهایی تیم‌های ایرانی حاضر در این جام، چه زمانی معرفی می‌شود؟ اینها بخشی از سؤال‌های مربوط به حضور تیم‌هایی از ایران در دیدارهای فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا هستند.

  ایران، همچنان 3 به علاوه یک
براساس آنچه در وب‌سایت رسمی‌ ای‌اف‌سی منتشر شده، ایران باز هم ۴‌سهمیه برای لیگ قهرمانان دارد. در حقیقت ایران و عربستان تنها کشورهایی در منطقه غرب آسیا هستند که 3‌سهمیه مستقیم و یک‌سهمیه پلی‌‌آف برای این تورنمنت خواهند داشت. آنطور که فدراسیون اعلام کرده قهرمان لیگ برتر بیست‌و‌یکم و قهرمان لیگ برتر بیست‌و‌دوم آسیایی می‌شوند و قهرمان فصل گذشته جام حذفی یعنی نساجی هم در کنار این دو تیم به دور گروهی می‌رود اما قهرمان این فصل جام حذفی باید در پلی‌آف شرکت کند. حالا اینکه چرا قهرمان فصل گذشته جام حذفی نسبت به قهرمان این فصل ارجحیت دارد هم خودش سؤال بزرگی است. به هر حال به‌نظر می‌رسد فعلا فقط حضور نساجی از ایران در آسیا قطعی شده است.

  یک درصد شانس و ۹۹ درصد امید
در شرایط عادی، استقلال باید مستقیما به دور گروهی لیگ قهرمانان برود اما با توجه به عدم‌پرداخت مطالبات استراماچونی در زمان تعیین‌شده، این تیم به‌احتمال بسیار زیاد از این جام حذف می‌شود. استقلال در بهترین حالت فقط یک درصد شانس دارد. هر چند که مدیران این تیم تلاش می‌کنند هواداران باشگاه را ۹۹ درصد امیدوار نگه دارند!
 استقلال تنها درصورتی به لیگ قهرمانان برمی‌گردد که کنفدراسیون فوتبال آسیا توجیه زمانی این باشگاه را بپذیرد. اتفاقی که رخ دادن آن با توجه به سوابق AFC، کاملا بعید به‌نظر می‌رسد.

   ‌ای اف سی کوتاه می‌آید؟
اگر استقلال از لیگ قهرمانان حذف شود، پرسپولیس نماینده فصل گذشته لیگ خواهد بود و احتمالا از این فصل نیز سپاهان به آسیا معرفی خواهد شد. با این حال حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است. چرا که مسئله مالکیت دولتی و مشترک این باشگاه با استقلال حل نشده و مبهم باقی مانده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا حدود یک‌سال به وزارت ورزش فرصت داده بود تا سرخابی‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند اما این اتفاق هنوز هم رخ نداده است. به همین‌خاطر خطر جدی حذف دوباره از لیگ قهرمانان قرمزها را هم تهدید می‌کند.

  لحظه سرنوشت
کنفدراسیون فوتبال آسیا ۳۱ اردیبهشت‌ماه تصمیم نهایی را درخصوص سرخابی‌ها اعلام می‌کند. اگر این اتفاق رخ دهد، ترکیب نهایی تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان هم تا حدودی مشخص خواهد شد. فعلا استقلال با وجود پرداخت بدهی استراماچونی، به‌خاطر دیرکرد در این پرونده در خطر قرار دارد و احتمالا حذف می‌شود. شانس پرسپولیس برای ماندن در جام نیز در بهترین حالت ۵۰‌درصد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید