• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190347
+
-

برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار شهر

گزارش کمیسیون سلامت، محیط‌زیست، خدمات‌شهری دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران به روایت مهدی پیرهادی، رئیس این کمیسیون

برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار شهر

پیگیری طرح‌ها و اقدامات اجرایی درخصوص بازچرخانی آب و مدیریت منابع آب خام در فضاهای سبز و خدمات شهری و بهره‌گیری از پساب تصفیه‌شده از طریق پیگیری در بودجه سنواتی و برنامه 4ساله شهرداری و مصوبه تامین منابع مالی موردنیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری و تعاملات صورت گرفته با سازمان آب و فاضلاب برای ایجاد 5تصفیه‌خانه محلی که در سال‌جاری 2تصفیه‌خانه اجرا شده و در مراحل نهایی قرار دارند.

 پیگیری برای اجرای مخازن آب در شرایط اضطراری به‌منظور تامین آب آشامیدنی سالم تا 72ساعت پس از بحران برای شهروندان در 374نقطه از شهر تهران که تا‌کنون 110مخزن نصب شده است.

 پیگیری برای تامین شیرهای اطفای حریق به‌ویژه در معابر کم‌عرض که امکان تردد خودروهای آتش‌نشانی وجود ندارد که در سال1401 تعداد 1200دستگاه و در سال1402 نیز 1100دستگاه تامین خواهد شد.

 پیگیری به‌منظور اتصال ایستگاه‌های مترو به شبکه فاضلاب که متأسفانه به‌دلیل اولویت شرکت مترو به موضوع توسعه خطوط و وجود برخی چالش‌های فنی نظیر اختلاف سطح ایستگاه‌ها با شبکه اگوی شهری، بسیاری از ایستگاه‌ها به این شبکه متصل نبوده‌اند و در پاره‌ای از مواقع با مشکلاتی روبه‌رو بوده است که با پیگیری‌های متعدد کمیته محیط‌زیست و همکاری شرکت فاضلاب، اتصال ایستگاه‌های مترو به شبکه فاضلاب با اولویت بالا در دستور کار قرار گرفت که تا‌کنون 2ایستگاه هفت‌تیر و حسین‌آباد به شبکه متصل شده‌اند.

 بررسی ظرفیت‌های مدیریت شهری در راستای کنترل آلودگی هوا و انجام تعهدات شهرداری تهران درخصوص قانون هوای پاک، از طریق پیگیری برای ایجاد ردیف اعتباری در بودجه1402 شهرداری تهران به‌منظور خرید 2000دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون.

پیگیری به‌منظور ساماندهی آرامستان‌های شهری و سیاستگذاری برای توسعه آرامستان‌های جدید و ساماندهی آرامستان‌های واجد شرایط تاریخی و گلزار شهدا.

 همکاری در تدوین دستورالعمل‌های ساختمان سبز و معماری پایدار به‌منظور استقرار استانداردهای محیط‌زیستی: در راستای مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران، اقدام به تدوین دستورالعمل مدیریتی و ضوابط اجرایی و شاخص‌های ارزیابی، تهیه و تدوین شد. بر این اساس، مطابق معیارها و استانداردهای صدور گواهی ساختمان سبز ازجمله معماری پایدار، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تولید و تفکیک پسماند، حفظ و توسعه فضای سبز و نگهداری درختان، مدیریت و بازچرخانی آب، استفاده از آب باران که با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود، نسبت به پایش، ارزیابی و سطح‌بندی ساختمان‌های سبز و تشکیل بانک اطلاعاتی ساختمان‌های سبز در شهر تهران اقدام می‌کند.

 نظارت و پیگیری تنظیم طرح جامع فضای سبز شهر تهران که این طرح توسط مرکز مطالعات به اتمام رسیده و در مراحل ارجاع به شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب است.

نظارت و سیاستگذاری بر توسعه سرانه فضای سبز براساس الگوی مناسب کاشت گونه‌های بومی و کم‌آب‌بر.

 پیگیری برای احیای درختان خیابان ولیعصر: کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری براساس مصوبه «طرح حفظ و گسترش درختان خیابان ولیعصر»1395، با بررسی‌های کارشناسی، در جهت احیای درختان با ارزش خیابان ولیعصر‌ و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی برای شهروندان بر اثر شکستن و سقوط درختان خشک، اقدام ویژه‌ای درخصوص غرس 300اصله درخت با بن بیشتر از 50در خیابان ولیعصر انجام داده است.

 پیگیری به‌منظور ساماندهی کانون‌ها و پهنه‌های کار و فعالیت و نظارت بر اجرای آرای بند20 به‌صورت ویژه: کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری در طول یک سال اخیر با انجام بازدید‌های دوره‌ای‌قدامات مؤثری در جهت ساماندهی و بعضا انتقال برخی صنایع مزاحم از قبیل گاراژ نوجوانی در منطقه 18واقع در بلوار معلم با مساحت 5625مترمربع دارای 100باب واحد صنفی در راسته‌های پرس‌کاری، نجاری، چوب‌فروشی و... با هدف رفع مزاحمت‌های صوتی و افزایش ایمنی جلوگیری از بروز حریق و رفع معضلات اجتماعی برای ساکنان شهرک‌های مجاور با استناد به بند‌20 ماده‌55 که با گذشت  17سال از صدور رأی، واحدهای مستقر در گاراژ از اجرای رأی سرپیچی می‌کردند و در نهایت با پیگیری‌های انجام شده در سال 1400به‌صورت کامل تخلیه و مشکل برطرف شد.

 برنامه‌ریزی و پیگیری جهت اجرای آرای صادره بند20 ماده55 قانون شهرداری‌ها با موضوع رفع مزاحمت‌های شغلی که در این راستا نیمی از آرا تعیین‌تکلیف شده است و جهت حسن اجرای آرا تعداد 10هزار رأی در سال1402 مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. همچنین به‌منظورساماندهی دستفروشان به‌ویژه فروشندگان اجناس دست دوم بزرگ‌ترین بازار مرکزی دست‌دوم‌فروشی با ظرفیت صدها غرفه در این محدوده ایجاد شد.

 نظارت و پیگیری بر تنظیم طرح جامع زیباسازی: شهرداری تا‌کنون طرح جامع زیباسازی که به‌صورت کامل راهگشای همه موضوعات و ماموریت‌های زیباسازی شهر تهران باشد، نداشته است.
 
یکپارچه کردن مدیریت بر عملکرد تمامی غرف انتفاعی در شهر تهران با هدف شفافیت اقتصادی و ارتقای کارکرد و درآمد پایدار: به‌رغم وجود بیش از 800هزار مترمربع فضای تجاری متعلق به شهرداری در بوستان‌ها به‌دلیل تعدد متولیان غرف در شهر تهران، از یک سیاست واحد برخوردار نبوده که در این دوره شورا با هدف ارتقای شفافیت مالی، کسب درآمد‌های پایدار و افزایش آن به میزان بیش از 500درصد درصورت پیگیری مناسب و ساماندهی و نظام‌مندی این مجموعه ازسوی یک متولی واحد و پیش‌بینی آن در برنامه 4ساله شهرداری و مصوبه بودجه1402 اقدام کرده است.

 پیگیری برای رفع نقاط انفصال شبکه فاضلاب: یکی از چالش‌های مهم شهر تهران عدم‌تکمیل شبکه سراسری جمع‌آوری فاضلاب در برخی نقاط شهر است. یکی از دلایل این موضوع کمبود تصفیه‌خانه‌های فاضلاب یا محدودیت ظرفیت آنهاست؛ لذا با وجود داشتن شبکه، امکان انتقال آن به تصفیه‌خانه فاضلاب وجود ندارد و همین امر باعث قطع شبکه و انتقال فاضلاب به سطح شهر یا کانال‌های آب‌های سطحی می‌شود. این مسئله، ضمن نارضایتی شهروندان زمینه‌ساز پیدایش معضلات محیط‌زیستی و سلامتی عدیده‌ای می‌شود. با پیگیری‌های به عمل آمده در مصوبه تبصره3 و همکاری با شرکت فاضلاب بخشی از این انفصالات رفع شده و تعدادی نیز در دستور کار قرار دارد؛ به‌عنوان مثال در سال1400، بیش از 100نقطه رفع انفصال صورت گرفته است.

 برنامه‌ریزی در جهت ظرفیت تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در مناطق شهرداری تهران

 پیگیری جهت راه‌اندازی مجدد آزمایشگاه کیفی محصولات کشاورزی: این ماموریت مطابق مصوبه «ساماندهی و ارتقای کیفیت محصولات قابل عرضه از طریق سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی شهر تهران» بر عهده سازمان میادین میوه‌وتره‌بار بود و از سال 90 تا 97 به‌صورت منظم محصولات کشاورزی عرضه شده در میادین میوه‌و‌تره‌بار را از لحاظ باقیمانده سموم و آفات مورد پایش و ارزیابی قرار می‌داد، ولی در 5 سال گذشته غیرفعال شد و به‌دلیل اهمیت موضوع در پایش و ارتقای سلامت شهروندان، نسبت به اجرای مجدد آن پیگیری شده است.

 همکاری در بررسی و تدوین بودجه1402 شهرداری تهران: با توجه به چالش‌های موجود شهر تهران درخصوص آلودگی‌های محیط‌زیستی به‌ویژه آلودگی هوا، با نظر اعضای محترم شورای شهر تهران در حدود 45درصد بودجه به بخش حمل‌ونقل و ترافیک برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت.
پیگیری جهت احداث ایستگاه‌های میانی پردازش پسماند (در حال حاضر 2ایستگاه کوهک و سرخه‌حصار افتتاح شده‌اند و راه‌اندازی 2ایستگاه حکیمیه و آزادگان در سال1402 در دست اقدام است.)

 پیگیری به‌منظور مدیریت پسماند حجیم در 4پهنه شهر تهران ذیل برنامه عملیاتی مدیریت پسماند با هدف کاهش آلاینده‌های هوای حاصل از سوزاندن زباله حجیم و ایجاد صنایع بازیافتی به‌ویژه چوب و سرشاخه که در این رابطه سایت مدیریت پسماند‌های حجیم و چوب و سرشاخه در منطقه18 راه‌اندازی شده است.

 پیگیری برنامه عملیاتی مدیریت پسماند‌های پزشکی بی‌خطر شده و احداث زباله‌سوز بیمارستانی با ظرفیت 200تن در جهت جلوگیری از دفن پسماند بیمارستانی

 پیگیری برای اجرای برنامه عملیاتی طرح جامع مدیریت پسماند برای هوشمند‌سازی‌ سیستم مدیریت پسماند شهر تهران و راه‌اندازی نخستین کارخانه نوآوری پسماند کشور و هوشمند‌سازی‌ فرایندهای مدیریت پسماند

 پیگیری برای اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی‌ فرایندهای مستقر در مراکز دفن پسماند، ساخت و تخریب از طریق احداث کارخانه بازیافت نخاله و پسماند‌های ساختمانی و عمرانی برای بهره‌برداری در پروژه‌های شهری نظیر تولید کفپوش پیاده‌رو، نیوجرسی و جدول در مرکز آبعلی

 پیگیری برای اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی‌ و بهسازی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و احداث کارخانه‌های تولید مشتقات سوخت از زباله (RDF) به‌منظور تولید سوخت مورد نیاز کارخانه‌های سیمان و... .

 پیگیری برای اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی‌ و بهسازی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و احداث کارخانه بیوگاز با هدف کاهش معضلات محیط‌زیستی و تولید برق از استحصال گاز متان از مراکز دفن قدیمی پسماند

 پیگیری برای اجرای برنامه عملیاتی طرح مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی‌ و بهسازی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و احداث کارخانه زباله‌سوز 800تنی در مجتمع آرادکوه

 پیگیری جهت راه‌اندازی و احداث نخستین مجتمع بازیافت نخاله‌های ساختمانی با ظرفیت 1200تن در روز با هدف کاهش معضلات محیط‌زیستی، برنامه‌ریزی جهت تولید محصولات بتنی از بازیافت این پسماندها و ایجاد ارزش‌افزوده مجدد از پسماند ساختمانی

 پیگیری برای اجرای برنامه 4ساله چهارم شهرداری تهران و برنامه عملیاتی مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی‌ و بهسازی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و برنامه‌ریزی و پیگیری جهت احداث شهرک و مجتمع صنفی بازیافت در زمینی در حدود70هکتار با هدف کاهش دفن پسماند و ایجاد صنایع تبدیلی نظیر تولید کمپوست مرغوب، احداث زباله‌سوز، تولید گرانول و سایر محصولات تولید شده

 برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح تحولی رفت و روب شهر تهران و پیگیری به‌منظور خرید 5هزار مخزن جمع‌آوری زباله و بهسازی و بازسازی ناوگان زباله

 پیگیری مشکلات معیشتی و حقوق و مزایا و مسکن کارکنان آتش‌نشانی

پیگیری اجرای احکام طرح جامع شهر تهران، برنامه 5‌ساله سوم شهرداری و مصوبات شورا در حوزه HSE و ارسال گزارش فهرست ساختمان‌های پرخطر شناسایی شده دولتی و ساختمان‌های پرخطر متعلق به شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران و پیگیری اقدامات صورت گرفته درخصوص رفع خطر از ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده به‌ویژه ساختمان‌های بسیار پرخطر و پرخطر

 پیگیری جهت جمع‌آوری آمار و اطلاعات 10ساله حریق و حوادث (آتش‌نشانی)

بررسی و پیگیری اصلاح فرایند صدور پروانه به‌ویژه در حوزه کنترل ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی

پیگیری احصای تخلفات دفاتر و مهندسین ناظر در کنترل ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان

پیگیری ارسال فهرست معابر ناایمن و کم‌عرض شناسایی شده توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی

برنامه‌ریزی جهت ارتقای ایمنی بازار تهران

پیگیری برای ایجاد زیرساخت و راه‌اندازی سامانه پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان‌ها

این خبر را به اشتراک بگذارید