• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190146
+
-

دعوا برای هیچ

  خبر: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش غیررسمی قیمت بلیت هواپیما از سوی برخی  شرکت‌های هواپیمایی گفت: تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام نکند، هیچ افزایش قیمتی را قانونی نمی‌دانیم و به‌شدت با آن برخورد خواهیم کرد. به‌گفته جعفر یازرلو، مبنای قانونی در بحث قیمت بلیت‌ها، دستورالعمل و قیمت‌های مصوب دی‌ماه ۱۴۰۰ است و از آن زمان تاکنون هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته است؛ حتی درحالی‌که بنا بود ۳۰درصد افزایش قیمت اتفاق بیفتد که به تأیید سازمان حمایت هم رسیده بود، این تغییر اتفاق نیفتاد.
  نقد: اقتصاد ایران و بخصوص صنعت هوایی کشور آنقدر مسائل قابل‌رسیدگی در اولویت دارد که ماجرای قیمت‌گذاری دستوری برای بلیت هواپیما فعلاً نمی‌تواند دغدغه مطرحی محسوب شود. رفت‌وبرگشت درخواست‌های تغییر قیمت بلیت هواپیما، حداقل از زمان شیوع کرونا در اسفند 1398 تاکنون چند دستگاه عریض و طویل حاکمیتی و صنفی را معطل خود کرده و جالب اینکه در همه این سال‌ها، مردم که قرار است با قیمت‌گذاری دستوری احساس رفاه بیشتری داشته باشند، در اغلب موارد با مشکل کمبود بلیت یا گرانی آن مواجه بوده‌اند. در خوش‌بینانه‌ترین آمارها، فقط 2درصد مردم ایران از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند و از همین 2درصد نیز بخش قابل‌توجهی از تقاضا متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی است. تمرکز دستگاه‌های مؤثر در بحث تعیین قیمت بلیت، بر موضوع تعیین هزینه ایرلاین‌ها، قیمت بلیت هواپیما، برخورد با متخلفان و... می‌تواند دلایل مهم و موجهی نظیر رانت سوخت یا هر چیز دیگری داشته باشد که قیمت‌گذاری را توجیه می‌کند؛ اما واقعیت این است که ازنظر جامعه، زمان، توان و ظرفیت کارشناسی ستاد تنظیم بازار باید برای ساماندهی حوزه‌هایی نظیر بازار اجاره، کالاهای اساسی، خودرو و... صرف شود و برای پایان غائله بلیت هواپیما، به‌جای سرکوب قیمت بلیت، به رفع عواملی پرداخته شود که قیمت‌گذاری در این حوزه را ناگزیر کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید