• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189805
+
-

سور سرخ

صدمین دربی پایتخت، به کام پرسپولیس بود عیسی آل‌کثیر به عنوان بازیکن تعویضی تنها گل بازی را زد تا قرمزها موقتا به صدر بروند و امید بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی داشته باشند

تیتر یک
سور سرخ

   اتفاقات جالب صدمین دربی تهران از دقیقه یک آغاز نمی‌شود؛ از یک ساعت قبل از بازی آغاز می‌شود. درحالی‌که در تمام هفته گذشته اعلام شده در طبقه دوم ورزشگاه تماشاگری نخواهد نشست، مسئولان برگزارکننده مسابقه یک ساعت قبل از بازی اعلام می‌کنند بلیت‌فروشی برای طبقه دوم آغاز شده است! احتمالا آنها بعد از اینکه هواداران بدون بلیت را پشت در ورزشگاه می‌بینند به این نتیجه می‌رسند؛ نتیجه‌ای که زودتر از اینها هم می‌شد به آن رسید. این کج‌اندیشی‌های مسئولان، دلیل اصلی بی‌نظمی‌های حاکم است!
   قبل از باز شدن درهای طبقه دوم و بهتر‌شدن اوضاع تماشاگران، بازار سیاه بلیت در مقابل درهای ورزشگاه رونق زیادی دارد و در این بین کلاه برخی از هواداران هم با بلیت‌های تقلبی برداشته می‌شود. به‌گفته حاضران، قیمت بلیت در بازار سیاه تا 2میلیون تومان هم بالا رفته و برخی از هواداران از 800هزار تا یک‌میلیون تومان بابت بلیت‌های تقلبی پول داده‌اند.
   استودیوی برنامه فوتبال برتر در تلویزیون طبق معمول با حضور 2بازیکن سابق 2تیم به استقبال دربی رفته و این بار محسن ترکی را هم به‌عنوان کارشناس داوری کنار آنها قرار داده است. سهراب بختیاری‌زاده، یکی از بااخلاق‌ترین بازیکنان سابق و مربیان سال‌های اخیر فوتبال ایران به‌عنوان نماینده استقلالی‌ها حضور دارد و تماشای چهره‌اش بعد از مدت‌ها اتفاق خوبی است.
   نخستین صحنه مهم بازی دقیقه5 رخ می‌دهد که توپ به‌دست گولسیانی می‌خورد و استقلالی‌ها اعتقاد به پنالتی دارند. این ادعا در بین 2نیمه توسط محسن ترکی رد می‌شود و او با قاطعیت می‌گوید پنالتی در کار نبوده است. بدن گولسیانی در حالت طبیعی بوده اما بازیکن‌ها طبق معمول اعتراض‌های غیرطبیعی دارند.
   نخستین شوت به سمت دروازه‌ها دقیقه7 زده می‌شود اما شوت پیمان بابایی داخل چهارچوب نیست و از بالای دروازه پرسپولیس خارج می‌شود. بابایی در این بازی جای ارسلان مطهری را گرفته است.
   همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، بزرگ‌ترین دردسر پرسپولیسی‌ها در این بازی مهار مهدی قائدی است. او 10دقیقه اول دو سه بار وارد محوطه جریمه حریف می‌شود و در یکی از این صحنه‌ها سه چهار نفر را به زیبایی جا می‌گذارد. ترس از پنالتی‌دادن باعث می‌شود مدافعان پرسپولیس نتوانند به‌خوبی مانع پیشروی این ستاره تکنیکی شوند.
   دقیقه18 عارف غلامی دومین خطای متوالی را روی مهدی عبدی انجام می‌دهد و نخستین اخطار مسابقه را به نام خودش ثبت می‌کند. استقلال خیلی بالا بازی می‌کند و با نفرات زیاد در زمین پرسپولیس مشغول پرس‌کردن است. به همین دلیل هر بار پرسپولیس می‌تواند پرس حریف را بشکند، مدافعان آبی‌پوش به دردسر می‌افتند و عارف این دردسر را با خطا کردن حل می‌کند.
   دقیقه29 بازیکن پرسپولیس باید با یک خطا در وسط زمین مانع ضدحمله استقلال می‌شد اما این کار را نکرد تا میلاد سرلک به‌ناچار در موقعیت خطرناکی روی قائدی خطا کند و اخطار بگیرد. حالا 2تیم در اخطار هم یک-یک مساوی‌اند و سرلک هم از بازی بعدی محروم شده است.
   دقیقه35 روزبه چشمی می‌خواهد به یاد جام‌جهانی یکی از شوت‌های معروفش را بزند اما سروش مانع او می‌شود. در ادامه این سعید مهری است که از راه دور شوت می‌زند و توپ با اختلاف از بالای دروازه عبور می‌کند. این شوت همه را به یاد صحبت‌های هفته قبل قائدی درباره مهری می‌اندازد. شما چند سال یک‌بار گل می‌زنی آقای مهری؟
   نخستین تعویض بازی یک تعویض اجباری است که دقایق پایانی نیمه اول رخ می‌دهد. استقلال کوین یامگا را به‌خاطر مصدومیت از دست داد، آن هم در صحنه‌ای که قرمزها معتقد بودند او روی عبدی خطای پنالتی انجام داده است.
   در ابتدای نیمه دوم عیسی آل‌کثیر به‌جای عبدی به زمین می‌آید. مرد یک‌گله دربی‌ها جانشین مرد 2گله می‌شود اما زمان زیادی نمی‌گذرد که عیسی هم خودش را 2گله می‌کند. او برای اینکه تعویض طلایی دربی لقب بگیرد، فقط و فقط 5دقیقه زمان می‌خواهد. سر توپ عیسی در صحنه گل و عبورش از عارف دیدنی است. اما ضربه او دقیق نیست و فقط با خوش‌شانسی است که تبدیل به گل می‌شود. اگر توپ به حردانی نمی‌خورد، حسینی دقیقا در مسیر ضربه بود؛ درست مثل صحنه‌ای که در نیمه اول رخ داد و سعید صادقی بعد از سر توپ، ضربه‌اش را مستقیما به دروازه‌بان زد.
   حالا این ساپینتو است که باید نشان بدهد توان برگشتن به بازی را دارد. اما انگار همه تاکتیک‌های هجومی‌اش به بن‌بست خورده‌اند و تیم یحیی خیلی خوب او را آنالیز کرده است. ساپینتو همه مهاجمانش را از روی نیمکت روانه میدان می‌کند. ارسلان، آرمان و حتی رضا میرزایی هیچ کاری از پیش نمی‌برند و قائدی هم انگار شعبده‌ 15-10دقیقه اولش را کاملا از یاد برده است.
   2تیم آنقدر حواسشان هست موقعیت ضربه ایستگاهی به حریف ندهند که تا دقیقه78 حتی یک ضربه کاشته هم نمی‌بینیم! در این دقیقه بالاخره پورعلی‌گنجی یک کاشته در قوس محوطه جریمه می‌دهد اما قائدی توپ را به دیواره دفاعی پرسپولیس می‌زند و باز هم آه و حسرت استقلالی‌ها بلند می‌شود.
   دقیقه81 یک خطا در کناره‌های زمین نصیب استقلال می‌شود و صالح حردانی قرار است توپ را ارسال کند. سال گذشته درست در همین دقیقه، همین حردانی از همین نقطه توپ را ارسال کرد و استقلال به گل مساوی رسید. این بار البته اتفاق خاصی نمی‌افتد، اگر افتاده بود مجبور نمی‌شدیم اتفاق پارسال را تعریف کنیم.
   حملات استقلال دقایق آخر هم حاصلی ندارد. پرسپولیس به شکل عجیب و منسجمی دفاع می‌کند و اصلا به حریف موقعیت نمی‌دهد. بهترین خط حمله لیگ که در نیم‌فصل دوم به همه تیم‌ها و در بازی قبلی 6گل به هوادار زده، در این بازی کاملا اسیر تاکتیک‌های دفاعی پرسپولیس است و موقعیتی نمی‌سازد. ساپینتو بعد از بازی به سراغ داوران می‌رود و اعتراض‌های تند خودش را چشم در چشم ابراز می‌کند. داوری پیام حیدری اما توسط اغلب کارشناسان تأیید می‌شود. تصمیم او در صحنه مشکوک بازی را اغلب کارشناسان تأیید می‌کنند و البته تعدادی هم رأی به پنالتی برای استقلال و حتی پرسپولیس می‌دهند. مشکل استقلالی‌ها این بود که در این مسابقه بیش از آنکه دنبال دروازه پرسپولیس بگردند، دنبال ضربه پنالتی می‌گشتند.
   ریکاردو ساپینتو اگرچه در این فصل یک استقلال تهاجمی و گلزن ساخته که حریفان کم‌نام‌ونشان‌تر را با اختلاف خوب می‌برد اما در بازی‌های بزرگ و مقابل رقبای مدعی‌اش نتایج خوبی نگرفته است. او در این فصل 6امتیاز به سپاهان و 4امتیاز به پرسپولیس داد و مقابل تراکتور و مس رفسنجان هم هنوز پیروز نشده و امیدوار به پیروزی در بازی برگشت است. این نقطه تاریک تیم ساپینتو است؛ تیمی که از بین تیم‌های بزرگ فقط گل‌گهر را برده و فولاد را هم زمانی شکست داده که دیگر تیم بزرگی به‌نظر نمی‌رسد.
   معادله 3مجهولی قهرمانی لیگ، احتمالا امروز 2مجهولی خواهد شد. اگر سپاهان پیروز شود، استقلال تقریبا از کورس خارج می‌شود و فقط پرسپولیس است که تا روز آخر امیدوار به توقف اصفهانی‌ها می‌ماند. حسرت گلی که تیم یحیی دقیقه94 از سپاهان خورد، هر روز دارد برای قرمزها سنگین‌تر می‌شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :