• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189580
+
-

خون شد

آتش‌بس موقت بین بارسلونا و رئال‌مادرید به پایان رسید و دو طرف به تنظیمات کارخانه برگشتند

به‌نظر می‌رسد ماه‌عسل بین رئال‌مادرید و بارسلونا پایان یافته و دو طرف به تنظیمات کارخانه‌ای برگشته و دوباره به دشمن خونی هم تبدیل شده‌اند. بر سر منافع مشترک پروژه سوپرلیگ بین 2باشگاه آشتی برقرار بود. حتی فلورنتینو پرس به همتای کاتالونیایی‌اش -لاپورتا- کمک کرد تا از بحران اقتصادی تابستان گذشته رهایی و از ورشکستگی نجات یابد. رئیس باشگاه مادریدی اسپانسر سوپرلیگ یعنی شرکت Sixth Street  را به بارسا وصل کرد تا با فعال‌شدن اهرم‌های اقتصادی به ارزش 680میلیون یورو و با فروش بخشی از درآمدهای 25سال آینده، این باشگاه بتواند سرپا بماند و برای فصل جدید بازیکنان بزرگی نظیر لواندوفسکی، کنده و رافینیا را بخرد و حقوق بازیکنانی مثل کسیه و کریستنسن و دیگران را که به‌صورت آزاد جذب شده‌اند، بپردازد و قرارداد پدری، گاوی و آرائوخو را تمدید کند. اما در موضوع رسوایی داوری و اتهام رشوه 18ساله باشگاه بارسلونا به نایب‌رئیس سابق کمیته داوران لالیگا دوباره اختلافات سر باز کرد. ابتدا رئال‌مادرید به سایر باشگاه‌های اسپانیایی که منتظر برخورد جدی و انضباطی با بارسا بودند، نپیوست اما فشار هواداران این تیم باعث شد مقامات رئال واکنش نشان دهند. ویدئویی هم از اشتباهات گسترده داوری در این سال‌ها علیه رئال یا به سود بارسا توسط این باشگاه تهیه و پخش شد. این رفتارها دوباره لاپورتا را مقابل پرس قرار داده است.
رئیس باشگاه کاتالونی در کنفرانس مطبوعاتی 2روز پیش به‌شدت به رئال تاخت و درباره پرونده نگریرا -همان داوری که بیش از 7میلیون یورو از بارسا رشوه گرفته بود- باشگاه رقیب را متهم به سود جستن از اشتباهات داوری کرد: «یک آژانس بی‌طرف اسناد را بررسی کرده ‌و نتایج نشان می‌دهد بارسا هرگز کمک‌های داوری دریافت نکرده است. بارسا هرگز تلاش نکرده تا روی عملکرد داوران تأثیر بگذارد. سیستم قضایی شواهدی علیه ما پیدا نکردند؛ چراکه خلافی از جانب ما صورت نگرفته. بارسا تنها گزارش‌های تکنیکی داوران را دریافت کرده است.» او توضیح نداد که چرا باشگاهی برای دریافت گزارش‌ها و راهنمایی‌های تکنیکی داوری باید میلیون‌ها یورو به نایب‌رئیس کمیته داوران پول بپردازد. اما لاپورتا حمله را به سمت رئال برد و گفت: «۷.۵میلیون یوروی پرداخت شده در طول ۱۸سال مبلغ زیادی نیست و از طرفی، این شرکت توسط فرزند نگریرا اداره می‌شد و نه خود او. تمایل رئال‌مادرید به اقدام قانونی علیه بارسلونا عجیب است، آنها تا به امروز همیشه مورد علاقه داوران بوده‌اند و همه ما این را می‌دانیم. امیدوارم این مسئله در این محکمه فاش شود. آنها همیشه به‌عنوان تیم حکومتی و نزدیک به پادشاهی به‌حساب آمده‌اند و در ۷دهه اخیر، اعضای کمیته داوران را، اعضا یا بازیکنان سابق رئال‌مادرید تشکیل داده است.»
رئال‌مادرید در واکنش به این اظهارات تند دوباره به انتشار ویدئویی با عنوان «تیم رژیم چه‌کسی بود؟» اقدام کرده که در آن نشان داده می‌شود بارسلونا با اهدای 3مدال از فرانکو تجلیل کرده بود و سال 1971، فرانکو عضو افتخاری بارسلونا شده بود. در این ویدئو به صحبت‌های سانتیاگو برنابئو اشاره شده است که گفته بود حاضر است به پدر کسی که بگوید رئال‌مادرید تیم رژیم است، لعنت بفرستد. سال‌1971 در یک مراسم، بارسلونا به فرانکو نشان طلا داد تا از او به‌خاطر حمایت مالی برای ساخت مجموعه ورزشی «پالائو بلوگرانا» تشکر کند. ژنرال فرانکو برای بازسازی لس‌کورتس به آنها کمک کرد و بیش از 200میلیون پزوتا برای ساخت نوکمپ هدیه داد. سال‌2001 بارسا در میانه جدول دست‌وپا می‌زد و برای جام سطح چهارمی اینترتوتو تلاش می‌کرد. سال‌2004 لاپورتا رأی خود را در انتخابات فدراسیون عوض کرد و در مقابل رئال‌مادرید که نظرش روی خراردو گونسالس بود، به آنخل ماریا ویار رأی داد. بلافاصله دوران 4ساله بدون جام بارسا پایان یافت و در یک فصل 19پنالتی برای این تیم گرفته شد، در برابر تنها یک پنالتی علیه آنها. رئال 9پنالتی کسب کرد و 4پنالتی علیه این تیم گرفته شد. بارسلونا با اختلاف یک امتیاز در پایان فصل قهرمان لالیگا شد. این همان سالی است که نگریرا با بارسلونا قرارداد همکاری بسته بود. در ادامه، بارسلونا در 76مسابقه پیاپی حتی یک پنالتی هم به زیانش گرفته نشد و در 57بازی متوالی کارت قرمزی به بازیکنان این تیم داده نشد. مورینیو در دورانی که در رئال‌مادرید بود، اعتقاد داشت همه سوت‌های ال‌کلاسیکو به زیان این تیم است و امکان ندارد یک بازی بدون کارت قرمز برای کهکشانی‌ها به پایان برسد. رئالی‌ها فهرستی بلند بالا از سوت‌های داوران علیه این تیم در ال‌کلاسیکوهای 2دهه اخیر تهیه کرده‌اند.
به‌نظر می‌رسد صحبت‌های لاپورتا کارکرد داخلی داشت و می‌خواست هواداران خودی را آرام و راضی نگه دارد. رسانه‌های داخلی و خارجی استقبال چندانی از آن نکرده‌ و از این اظهارات با لفظ مظلوم‌نمایی استفاده کرده‌اند. رئال‌مادرید واکنش رسمی نشان نداده و ترجیح باشگاه این بوده است که تا زمان برپایی دادگاه رسمی صبر پیشه کند.
چیزی که در صحبت‌های رئیس باشگاه بارسلونا مورد توجه قرار گرفته، لحن ملایم او خطاب به دشمن مشترک سوپرلیگی‌ها یعنی چفرین، رئیس یوفا بود. با توجه به اینکه هنوز گزینه حذف بارسا از لیگ قهرمانان فصل آینده روی میز رئیس یوفا قرار دارد، لاپورتا سعی کرده چفرین را عصبانی‌تر و حساس‌تر نکند. او با حمله به رئیس لالیگا گفته: «خوشبختانه چفرین به حرف‌های تباس توجهی ندارد. ما هم انحصارطلبی یوفا را زیر سؤال می‌بریم. در ابتدا چفرین صحبت‌هایی در مورد این پرونده داشت اما حالا مسئولانه رفتار می‌کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :