• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد مطلب : 189456
+
-

پدر همه گنجشک‌ها

پدر همه گنجشک‌ها

مهتاب خسروشاهی


میانه‌ شما با پرنده‌ها چطور است؟ دانه نذر پرنده‌ها می‌کنید یا همیشه به یاد آنها هستید و باقی‌مانده برنج یا نان‌های خشک را برای آنها پای پنجره می‌ریزید؟ اگر پرنده‌ها را آزاد دوست دارید و برای آنها دانه می‌ریزید تا دقایقی از دیدن آنها در پشت پنجره لذت ببرید، با «مرد آشیانه هند» هم نظرید.
در دومین منطقه روی زمین یعنی کشور هند، عشق مردی به گنجشک‌ها باعث شده تا بی‌وقفه برای گنجشک‌ها آشیانه بسازد.«راکش خاتری»، معروف به مرد آشیانه هند، گنجشک‌ها را منبع شادی بزرگی می‌داند و حتی در خیابان‌های شلوغ شهر دهلی هم آنها را تنها نمی‌گذارد. او برای اطمینان از اینکه همه گنجشک‌های دهلی آشیانه داشته باشند، آستین بالا زده و برای آنها لانه می‌سازد.
خاتری از پوسته نارگیل، پنبه، کنف هندی، حصیر و دیگر مواداولیه، برای گنجشک‌ها لانه می‌سازد. او میزبان کارگاه‌های لانه‌سازی در 3500مدرسه در سراسر هند بوده است. در مجموع، صدهزار دانش‌آموز در سراسر هند از او لانه‌سازی را آموخته‌اند.
مرد آشیانه هند درباره دلیل کار خود توضیح می‌دهد:« روزی در راه رفتن به محل کارم، چند مرد را دیدم که لوله‌هایی را که گنجشک‌ها در آن پناه گرفته بودند، سیمان می‌کردند. به آنها گفتم که به دادگاه ملی سبز شکایت خواهم کرد و آنها کارشان را متوقف کردند.» او ادامه می‌دهد:« این بهانه‌ای شد تا برای گنجشک‌ها لانه بسازم تا بدون سرپناه نمانند.»
پیش از انقلاب صنعتی در دهه 1980میلادی، خانه خاتری نزدیک به بازار شلوغی بود که گنجشکان بی‌شماری در آن منطقه بودند. ایوان خانه آنها چند لانه برای پرندگان داشت و اهل خانه با صدای گنجشک‌ها روز خود را آغاز می‌کردند. با شروع ساخت و ساز‌ها، از تعداد گنجشک‌های شهر دهلی کاسته شد و راکش خاتری با راه‌اندازی « بنیاد اکوروتس» و آموزش به کودکان مدرسه‌ای، تلاش کرد تا گنجشک‌های شهر دهلی را دوباره به شهر بازگرداند.
به گزارش The Better India، تلاش‌های او تاکنون منجر به ساخته شدن نیم میلیون لانه شده است. علاوه براینکه لانه‌های او از مواد طبیعی بازیافتی ساخته شده‌اند.
مرد آشیانه هند می‌گوید: «هیچ کاری لذت‌بخش‌تر از ساختن خانه برای گنجشکی که آدمی خانه او را ربوده، نیست. ما به طبیعت نیاز داریم و اگر می‌خواهیم زندگی شادی داشته باشیم، باید از طبیعت مراقبت کنیم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :