• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189072
+
-

نزول یک درصدی شاخص بورس

پس از چند هفته صعود مداوم، شاخص کل بورس تهران دیروز یک درصد نزول کرد

پس از چند هفته صعود مداوم، شاخص کل بورس تهران دیروز با یک درصد افت مواجه شد و نخستین نزول سال‌جاری را تجربه کرد. کارشناسان بر این باورند که با وجود افت‌های مقطعی، بازار سهام یک مسیر صعودی را در سال‌جاری در پیش دارد.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال‌جاری به‌طور مداوم رشد کرده است و در این مدت با 230هزار واحد افزایش معادل 12درصد رشد کرده است. در این مدت همچنین ارزش کل بازار سهام 1000هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ارزش مبادلات خُرد نیز به بالاترین میزان خود در 2سال گذشته رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که ظرف چند روزگذشته، ارزش مبادلات خرد به محدوده 15هزار میلیارد تومان رسیده و این نشان می‌دهد که تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته است. به زعم تحلیلگران، به‌دلیل آن که پتانسیل سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها کاهش یافته، نقدینگی در حال ورود به بورس است. همه این ها در حالی است که طبق آخرین اطلاعات بانک مرکزی، نسبت پول به کل نقدینگی به محدوده 25درصد رسیده است که نشان می‌دهد؛ نقدینگی در تلاش است برای جبران اثرات ناشی از رشد تورم به سمت بازار‌هایی حرکت کند که می‌توان از آن به‌عنوان پوشش تورمی استفاده کرد و در این میان بازار سهام یکی از مهم‌ترین بازار‌هایی است که می‌تواند از سرمایه‌گذاران در برابر تورم محافظت کند. به‌نظر می‌رسد بخش مهمی از دلایل رشد بازار سهام در سال‌جاری، ناشی از همین موضوع است.

نزول یک درصدی
با وجود رشد12درصدی شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون، دیروز شاخص کل بورس تهران با یک درصد افت مواجه شد. این نخستین افت شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون است. دیروز همچنین بیش از740میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. این موضوع باعث شد تا گمانه زنی در مورد تداوم روند نزولی شاخص افزایش یابد. تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که با توجه به عبور شاخص بورس از مرز قله تاریخی خود این شاخص به دور استراحت کوتاه‌مدت نیاز داشته و احتمال دارد که این روند نزولی تا یک دوره مقطعی ادامه یابد؛ با این حال نماگر‌های تکنیکی نشان می‌دهد که روند صعودی شاخص پس از یک دور اصلاح ادامه خواهد یافت. تحلیلگران بنیادی نیز بر این باورند که شاخص‌های بورس در سال‌جاری روند صعودی را طی خواهند کرد؛ چرا که در سال گذشته، میزان رشد شاخص‌های بورس کمتر از سایر بازار‌ها بوده؛ ضمن اینکه چشم‌انداز تورمی می‌تواند موتور محرکی برای رشد شاخص بورس باشد.

شرایط بازارطبیعی است
کارشناسان بر این باورند که با توجه به صعود‌های مداوم شاخص بورس، نزول‌های مقطعی در بورس طبیعی است و بازار سهام شرایط با ثباتی را سپری می‌کند.
حسن کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه دیروز در این‌باره نوشت: از ابتدای معاملات دیروز، سرانه فروش سهام از سرانه خرید بزرگ‌تر بود که نشان می‌داد دارندگان پول‌های بزرگ‌تر، بیشتر فروشنده بودند تا خریدار و همین رفتار در ادامه، باعث افزایش فشار فروش شد و بعد از مدت‌ها، یک روز مثبت به منفی در بازار تجربه شد. او افزود: البته به‌دلیل حضور خریداران چه در قیمت‌های مثبت و چه در قیمت‌های منفی، شاهد ثبت رکورد در ارزش معاملات خرد بودیم که در 27‌ماه گذشته این عدد تکرار نشده بود. تعداد خریداران بازار به 581هزار نفر رسیده؛ درحالی‌که فروشندگان در حدود 500هزار نفر بودند. در مجموع می‌توان گفت، شاهد بازار پررونقی هستیم که البته مثل همه روندهای رونقی، ممکن است روزهایی مثبت و روزهایی منفی باشد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس هم با بیان اینکه مسیر فعلی بازار درست است، درباره شرایط فعلی بازار سهام گفت: بازار باید مسیری منطقی داشته باشد. به ‌نظر ما اکنون مسیر بازار درست است، صف‌های خرید آن‌چنانی نداریم و سهم در حال معامله است؛ همچنین مهم‌ترین موضوع در بازار سرمایه نقدشوندگی است و پول در صنایع مختلف گردش می‌کند. او افزود: اکنون شرایط بازار متعادل است و نباید برخوردهای هیجانی داشته باشیم؛ البته ما توصیه‌هایی برای سهامداران ارائه کرده ایم که باید از رفتارهای هیجانی پرهیز کرد.
شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه هم درباره شرایط لازم برای تداوم رشد بورس گفت: درصورت نبود امکان پیش‌بینی پذیری، ممکن است روند بازار با مشکلاتی روبه‌رو شود، اما با ورود به سال سوم دولت، عملا شناخت مناسبی نسبت به بازار سرمایه و ظرفیت‌های آن ایجاد خواهد شد و امید است که سال بهتری در مقایسه با سال‌های پیشین باشد. به‌گفته او، انتظار می‌رود شرکت‌های صادرات محور، عمدتا بعد از فروش دلار خود به نرخ‌های اعلام شده با سودآوری بهتری روبه‌رو شوند که این موضوع از فصل چهارم سال، مشهود خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صرفا نرخ تسعیر ارز تنها عامل تأثیرگذار بر سودآوری شرکت‌ها نیست، کل نمادهای موجود در بازار سرمایه هم لزوما تأثیر مستقیم از نرخ تسعیر نمی‌گیرند و نمی‌توان در انتظار رشد یا کاهش هماهنگ بین بازار سرمایه و نرخ ارز بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید