• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189021
+
-

افزایش 65درصدی صید در شمال

طبق اعلام شیلات استان‌های گلستان، مازندران و گیلان، سبد صید صیادان، امسال پربارتر از سال گذشته بود

گزارش
افزایش 65درصدی صید در شمال

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

فصل صید در استان‌های شمالی که از 17مهر سال گذشته آغاز شده بود، 21فروردین بعد از یک‌بار تمدید به پایان رسید. این طور که مدیران اداره‌های شیلات استان‌های شمالی خبر می‌دهند، صید امسال صیادان نسبت به سال گذشته تا 70درصد بیشتر شده ‌است. آنان معتقدند علاوه بر مساعد بودن شرایط آب وهوایی، مشارکت صیادان در بازسازی ذخایر دریا و نیز نوسازی ادوات صیادان ازجمله علل افزایش صید امسال بوده‌ است.

   ‌ ارائه تسهیلات برای نوسازی ادوات صیادان  
46پره صیادی در استان گیلان فصل صید ماهیان استخوانی را سپری کردند. مدیر کل شیلات گیلان از اشتغال 4500نفر از صیادان در شرکت‌های صیادی پره خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: آمار نشان می‌دهد، امسال 70درصد افزایش صید داشتیم و 2500تن صید ماهیان استخوانی سهم سبد صید صیادان گیلانی برآورد شده است. کورش خلیلی ادامه می‌دهد: در ترکیب صید امسال51درصد ماهی کفال، 49درصد ماهی سفید و یک درصد هم سهم سایر ماهیان بوده است. به‌گفته مدیرکل شیلات گیلان، درآمد ناخالص از صید امسال 450میلیارد تومان است. خلیلی درباره علت افزایش صید امسال در مقایسه با سال گذشته، عواملی ازجمله وضعیت مناسب آب و هوایی و در پی آن وضعیت مناسب دریا برای صید ماهیان استخوانی و کاهش کولاک را در صدر می‌داند و می‌گوید: شرایط آب و هوایی مساعد برای صید امسال ماهی کفال افزایش صددرصدی را در پی داشت. به روزرسانی، مکانیزاسیون و نوسازی ادوات صیادی از عوامل دیگری است که در افزایش صید امسال تأثیر مستقیمی داشته‌. این طور که خلیلی می‌گوید تسهیلاتی برای نوسازی ادوات صیادی به صیادان تعلق گرفته است که نتیجه آن در افزایش صید امسال نشان داده می‌شود. خلیلی ادامه می‌دهد: در ارائه تسهیلات، اتحادیه صیادان گیلان هم همکاری کرده و ابزار استانداردی ازجمله تور و طناب را در اختیار صیادان قرار داده است‌. از سوی دیگر در بودجه امسال برای تامین گازوئیل و بنزین برای صیادان 500میلیون تومان اعتبار لحاظ شده است.

   ‌ ترمیم و بازسازی ذخایر آبزیان دریایی   

درحالی‌که گیلان با افزایش صید 70درصدی روبه‌رو بوده، آمار نشان می‌دهد در مازندران با 54تعاونی صید پره و 4200صیاد، صید 60درصد نسبت سال گذشته رشد داشته‌ است. مدیرکل شیلات مازندران به همشهری می‌گوید: در فصل صید امسال 2300تن انواع ماهیان استخوانی صید شده ‌است که نسبت به سال گذشته افزایش 60درصدی را نشان می‌دهد. قاسم کریم‌زاده ادامه می‌دهد: در مقایسه افزایش صید ماهیان استخوانی، ماهی سفید افزایش 59درصدی را نسبت به فصل صید سال گذشته نشان می‌دهد. ترکیب صید در استان مازندان، 46درصد ماهی سفید، 50درصد ماهی کفال و 4درصد سایر ماهیان استخوانی را در بردارد.  بررسی ارزش اقتصادی صید امسال نیز بیانگر ارزش اقتصادی 640میلیارد تومان است. یکی از ماموریت‌های شیلات استان در کمک به ترمیم و بازسازی ذخایر آبزیان دریایی، تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌های مهم شیلاتی و دریاست. کریم‌زاده درباره این موضوع می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک شهید رجایی ساری تکثیر و در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی ‌شوند تا شاهد توسعه پایدار صید و صیادی در دریا باشیم.

   ‌ اشتغال‌زایی در فصل غیرصید   

فصل صید در استان گلستان هم با داشتن 110کیلومتر از سواحل دریای خزر در شهرستان‌های بندر گز، ترکمن و گمیشان و فعالیت 18شرکت صیادی پره و 1200صیاد 21فروردین به پایان رسید. مدیر کل شیلات گلستان به همشهری می‌گوید: صید امسال 284تن بود که در مقایسه با سال گذشته و صید 251تنی، شاهد افزایش بوده‌ایم، اما در استان گلستان همچنان صید غیرمجاز با آمار بالا دیده می‌شود. این‌طور که اسماعیل جباری خبر می‌دهد، 932تن هم آمار صید غیرمجاز بوده ‌است. با احتساب صید مجاز و غیرمجاز در استان گلستان که 1216تن می‌شود، شاهد رشد 65درصدی صید امسال هستیم. جباری در توضیح رقم بالای صید غیرمجاز در گلستان به استفاده صیادان غیرمجاز از تورهای غیراستاندارد و صید ماهیان ریز اشاره می‌کند و می‌گوید: ساماندهی صیادان در قالب شرکت‌های پره و زمینه‌سازی برای پرورش ماهی از برنامه‌هایی است که با جدیت دنبال می‌شود تا جلوی صید غیرمجاز گرفته شود. به‌گفته جباری، با روش پرورش ماهی در قفس می‌توان تا 300تن صید ماهی انتظار داشت. این برنامه باعث اشتغال صیادان به پرورش ماهی در غیرفصل صید می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید