• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18744
+
-

افزایش 11 درصدی حضور گردشگران در یزد

ایجاد هتل‌های 5 ستاره متناسب با اقلیم یزد و آموزش نیروی متخصص در حوزه گردشگری در دستور کار میراث فرهنگی است

گردشگری
افزایش 11 درصدی حضور گردشگران در یزد




هیفاء پردل| یزد- خبرنگار:

18 تیر سال گذشته رویداد مهمی در یزد به وقوع پیوست که در بعد ملی و فراملی حائز اهمیت بود و آن «ثبت جهانی بافت تاریخی یزد» در یونسکو به ‌عنوان نخستین شهر تاریخی زنده دنیا بود. اکنون یک سال از این رویداد مهم فرهنگی می‌گذرد و جامعه محلی ساکن در بافت تاریخی و دیگر مردم یزد در انتظار تاثیر این رویداد بر زندگی خود هستند. با توجه به اینکه‌ یزد در سال‎‎های اخیر به شدت با چالش بی‌آبی روبه رو شده است، برنامه‏‏ریزان و مسئولان استان به این اجماع رسیدند که تنها راه برون‌رفت از این بحران «رونق و توسعه گردشگری» است.


تلاش برای رشد بومگردی در بافت تاریخی

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: رضایت گردشگری که وارد شهر می‏‏شود، بهترین تبلیغ برای استان خواهد بود.
«میثم کوچک‏‏زاده» می‌افزاید: طبق آمارها در فروردین ماه امسال 12 هزار و 763 گردشگر خارجی از یزد بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 10 هزار گردشگر خارجی بوده است، رشد 11 درصدی گردشگری یزد را نشان می‏‏دهد.
کوچک‏‏زاده ادامه می‌دهد: فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا و چین، بیشترین گردشگران را در یزد در فروردین ماه امسال داشتند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان می‌کند: اشتباه است که فکر کنیم چون هتل لوکس یا چندستاره در یزد نیست، اقامت گردشگران خارجی با مشکل روبه‌رو می‌شود یا ضعیف است.
کوچک‌زاده اظهار می‌کند: گردشگر خارجی که برای سفر، یزد را انتخاب می‌کند به دنبال هتل لوکس و اقامت در هتل چندستاره نیست، بلکه به دنبال اقامت در یک فضای تاریخی دنج است چرا که در دیگر کشورها اقامت در هتل‏‏های مجلل را تجربه کرده است.
وی از تلاش برای رونق اقامتگاه‎های بومگردی در بافت تاریخی از طریق ارائه تسهیلات خبر می‏‏دهد و می‏‏گوید: برنامه اداره کل میراث فرهنگی استان ایجاد هتل‌های 5 ستاره کویری متناسب با اقلیم یزد و نیز آموزش نیروی متخصص در این زمینه است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان می‌کند: با وجود ظرفیت‌های استان در بخش گردشگری با کمبود سرمایه و منابع انسانی مواجه هستیم چرا که در دهه‌های گذشته، سرمایه و نیروی تخصصی استان به سوی صنعت هدایت شده و افراد متخصص کم‌تر به سوی گردشگری قدم برداشته‌اند.کوچک‌زاده بیان می‌کند: اکنون تنها راه برون‌رفت از مشکلات زیست محیطی و بی‌آبی استان، رشد و توسعه بخش گردشگری است و باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود و نیروی انسانی متخصص، کارآفرینی و ایده‏‏پردازی کند.


برنامه‌‌ریزی برای رونق گردشگری

عضو هیات مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری که از فعالان این حوزه در استان است، اعتقاد دارد برای اینکه گردشگری مسیر خوبی را طی کند، باید برنامه جامع و کاملی وجود داشته باشد می‌گوید: برای رونق گردشگری  باید با متخصصان این امر و نمایندگانی از دولت مشورت و برنامه‏‏ریزی کرد؛ چرا که اگر این اتفاق نیفتد، گردشگری یزد با مانع روبه‌رو خواهد شد.
وی می‌افزاید: یزد در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‏‏های خوبی است، ولی مسئولان تنها به ثبت جهانی یزد در یونسکو بسنده کرده‎‎اند؛ در حالی که این رویداد یک فرصت است و باید در کنار آن، برنامه جامعی داشته  باشیم.

حاجی سعید ادامه می‌دهد: آمارهای موجود رشد گردشگری را نشان می‌دهد، ولی حضور گردشگران در یزد تنها به دلیل جذابیت میراث این شهر بوده که در یونسکو به رسمیت شناخته شده است و برای گردشگری برنامه‌ای قوی وجود نداشته  است.
وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نقشی تاثیرگذار در معرفی یزد و جاذبه‌ها و ظرفیت‌های آن دارند، می‌گوید: باید از ظرفیت رسانه‌ها برای رشد گردشگری استان استفاده و با زبان‌های مختلف،  یزد را در رسانه‌های مختلف معرفی
 کرد.به گفته حاجی سعید، تبلیغ در رسانه‌های داخلی و برون‌مرزی یا رسانه‌هایی که دشمنی‌ای با کشور ما ندارند، می‌تواند سیاه‌نمایی‌های موجود درباره ایران را خنثی کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید