• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18741
+
-

هوشمند سازی 6 تقاطع زنجان

27 تقاطع در شهر زنجان موجود است که از این تعداد 9 تقاطع هوشمند است

شهری
هوشمند سازی 6 تقاطع زنجان




 صغری بنابی‌فرد | زنجان - خبرنگار:

در میان مصوبات جلسه رسمی و علنی اخیر شورای شهر زنجان  هوشمند‌سازی 7 تقاطع نیز برای امسال مطرح شد. هرچند تصویب این طرح به جلسه دیگری موکول شد اما بیان نظرات جالبی از زبان اعضای شورای شهر تصویب این طرح را برای مدت طولانی یا سال بعد به تعویق در آورده است. اما مصاحبه همشهری با مدیر حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری بیانگر هوشمندسازی 6 تقاطع و تصویب این طرح برای امسال است؛  با وجود این‌که برخی از اعضای شورا حتی به بی فایده بودن هوشمند سازی تقاطع‌ها هم اشاره می‌کردند.  


تقاطع های هوشمند

طبق گفته‌های اخیر شهردار در جلسه علنی و رسمی شورای شهر سال گذشته 11 تقاطع در زنجان هوشمندسازی شده‌ و هوشمندسازی 7 تقاطع نیز برای امسال در نظر گرفته شده است. مدیر حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری زنجان با اشاره به این‌که 27 تقاطع در شهر زنجان موجود است، درباره تقاطع‌ها می‌گوید: از این تعداد 9 تقاطع  هوشمند است و امسال نیز در نظر داریم 6 تقاطع دیگر را هوشمند کنیم. این تعداد نه تنها در شورای شهر مصوب شده بلکه اسناد مناقصه نیز برای انتشار ارسال شده است. در واقع 9 تقاطع هوشمند فعال است. تقاطع‌های 45 متری انصاریه و خیابان 30 متری ولی‌عصر(عج) به دلیل نصب نبودن دوربین نظارتی غیر فعال‌اند و تقاطع زیر پل ولی‌عصر(عج) نیز از نوع هوشمند محله‌ای است و طبق حجم ترافیک محل مدیریت می‌شود و اتصالی با مرکز کنترل ترافیک ندارند. در واقع این‌گونه تقاطع‌ها اتصالی با سایر تقاطع‌ها ندارند و مشکل‌ساز نمی‌شوند، اما در سایر تقاطع‌های هوشمند می‌توانیم میزان ترافیک قبل و بعد یک تقاطع را نیز مدیریت کنیم.    هوشمندسازی تقاطع‌ها از سال 93 در زنجان آغاز شده است. «سمانه شاددل» با بیان این مطلب می‌افزاید: زمانی که تقاطعی هوشمند می‌شود به این مفهوم است که وضعیت تقاطع به طور مرتب رصد می‌شود، درست مثل بیماری که دستگاه‌های موجود در آی سی یو وضعیت او را به  طور مرتب کنترل می‌کنند. 

زمانی که تقاطعی هوشمند می‌شود نیز رخداد مشابهی به‌وقوع می‌پیوندد، یعنی سنسورهای موجود در کف خیابان وضعیت ترافیک تقاطع را به دستگاه‌های کنترل کننده اطلاع می‌دهند. وی ادامه می‌دهد: برخی اوقات وضعیت تقاطع‌ها به لحاظ ترافیکی به حد اشباع می‌رسد، همچون تقاطع تربیت که در اوج ترافیک دچار این بحران می شود، به عبارتی با حداکثر ظرفیت خود فعال است. در این گونه تقاطع‌ها هوشمند‌سازی در زمان‌های خلوت تاثیر خود را نشان می‌دهد. پس در زمان شدت ترافیک همچون چراغ‌های معمول عمل می‌کنند. اما باید دقت داشته باشیم که برای این تقاطع‌های هوشمند سقف زمان برای چراغ سبز و قرمز نیز مشخص می‌شود. پس اگر کمتر از این زمان سنسور تشخیص دهد که چراغ سریع‌تر باید سبز یا قرمز شود عملا این اتفاق رخ می‌دهد، در غیر این صورت به محض رسیدن به زمان تعیین شده تقاطع طبق دستور عمل می‌کند.


مزیت های هوشمندسازی

شاددل با بیان این‌که در تقاطع تربیت شکل هندسی نیز باعث اشباع شدن آن در ساعاتی از روز می‌شود، اضافه می‌کند: طراحی‌های لازم برای طراحی هندسی جدید تقاطع تربیت آماده شده و نامه‌نگاری‌ها به معاونت عمرانی انجام شده است. مصوبه شورای ترافیک نیز برای این کار به‌گرفته شده است.   مدیر حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری زنجان با بیان این‌که تاثیر هوشمندسازی تقاطع‌ها در زمان‌های کم‌تردد بیشتر دیده می‌شود، اظهار می‌کند: اما این وضعیت تا وقتی که تقاطع‌ها به مرکز کنترل ترافیک وصل نشده‌اند وجود دارد. اکنون در حال اتصال یک به یک تقاطع‌ها به مرکز کنترل ترافیک هستیم، تا از آن‌جا نوع مدیریت جلوه دیگری به خود بگیرید. برای مثال اگر یک خودرو اورژانس در حال تردد از تقاطعی دیده شود مسیرها را می‌توان به راحتی برایش به اصطلاح سبز کرد تا به‌راحتی و در کمترین زمان به مقصد برسد یا در مناسبت‌های ملی، مذهبی که میزان ترددها در سمتی بیشتر می‌شود نیز می‌توان با تغییر زمان‌ها مدیریت یکپارچه‌ای را اعمال کرد. برای مثال اکنون در تقاطع تربیت مسیر اصلی ترافیک از شرق به غرب است اما اگر ترافیک از سمت شمال به جنوب باشد می‌توان از طریق مرکز کنترل ترافیک مدیریت و روانسازی را به درستی اعمال کرد.


از مخالفت تا تصویب

«کاظم افشارچی» یکی از اعضای شورای شهر در جلسه اخیر این جمع به عنوان مخالف تصویب هوشمند سازی 7 تقاطع دیگر بیان کرد که در شهری چون تهران تنها یک چهارم تقاطع‌ها هوشمندسازی شده‌اند، در حالی که این آمار در زنجان به سمت اجرا در بیش از نیمی از تقاطع‌ها پیش می‌رود. شاددل دراین مورد معتقد است؛ همه تقاطع‌های بافت مرکزی تهران با توجه به وسعتی که دارد، هوشمندسازی شده است. همه ساله حجم بالایی از خودروها  وارد معابر می‌شوند و همچنین تقاضا برای استفاده از خودروهای شخصی نیز روز‌به‌روز فزونی می‌یابد؛ پس اگر هوشمندسازی تقاطع به عنوان یکی از اقداماتی مدیریتی (شامل مدیریت تقاطع، کنترل ترافیک و هوشمندسازی) را انجام ندهیم عبور و مرور در شهر دچار اختلال می‌شود. سال گذشته به میزان قابل توجهی شماره‌گذاری خودرو انجام شده است. با این منوال باید دقت کنیم که آیا ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شده است؟ یا محدوده تردد در بافت مرکزی اعمال شده است؟ در اصل کاری در قبال افزایش خودروها انجام نشده است.

وی اظهار می‌کند: ما باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم. امروزه اغلب شهرهای دنیا با تقاطع غیر همسطح در مرکز شهر چه در روگذر و زیرگذر مدیریت ترافیک را انجام نمی‌دهند بلکه با هوشمندسازی و مدیریت تقاضا در بافت مرکزی ترافیک هسته مرکزی شهر را کنترل می کنند. ترافیک شامل پیش‌بینی هزینه سفر به بافت مرکزی شهر( در واقع در اغلب شهرهای دنیا اگر قرار باشد ما با خودرو شخصی در بافت مرکزی تردد داشته باشیم باید هزینه بالایی را بپردازیم) که در کنار آن حمل و نقل عمومی مناسب در نظر شده است، مدیریت ترافیک را اعمال می‌کنند. پس هوشمندسازی یکی از مولفه‌های انجام این مدیریت است و اکنون برای آینده تلاش می‌کنیم تا با تمرکز زدایی شرایط مناسبی برای رفت و آمدها ایجاد کنیم.


 تصویب طرح هوشمندسازی

هرچند عده‌ای از اعضای شورای شهر با این موضوع موافق بودند که پس از اتصال تقاطع‌های هوشمند فعلی به مرکز کنترل ترافیک و ارزیابی عملکرد آن‌ها به فکر هوشمندسازی دیگر تقاطع‌ها باشیم، اما به گفته مدیر حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری زنجان هوشمندسازی‌ها امسال ادامه پیدا می‌کند و این موضوع با تصویب اعضای شورای شهر همراه بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید