• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18732
+
-

افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای

شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و مناطقی از شهرستان‌های گرمی و خلخال مستعد کشت محصولات گلخانه‌ای هستند

کشاورزی
افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای




 یاشار پورمجید| اردبیل- خبرنگار:

 همزمان با پیگیری سیاست توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور، مسئولان اردبیل برای افزایش سطح این نوع کشت در استان تلاش می‌کنند، چراکه تولید گلخانه‌ای، فصلی بودن محصول و مخاطرات طبیعی را کاهش می‌دهد. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مقابله با تاثیرات کم‌آبی را اصلی‌ترین دلیل ترویج کشت گلخانه‌ای عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه در این نوع کشت به دلیل بسته بودن محیط، امکان خروج رطوبت از فضای گلخانه به حداقل‌ می‌رسد، در نتیجه میزان تبخیر آب در مقایسه با کشت روباز خیلی کمتر است؛ بر همین اساس برای تولید محصول به آب کمتری نیاز است. 

«محرم عدلی» با بیان اینکه حجم آب مصرفی برای سبزی و انواع صیفی بالاست و کاشت این محصولات به شیوه گلخانه‌ای اولویت دارد، می‌افزاید: با توجه به کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر، تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش آمار سرمازدگی محصولات کشاورزی، جایگزینی کشت گلخانه‌ای با روش‌های سنتی کشاورزی می‌تواند تا حدود زیادی به بقا و توسعه مشاغل کشاورزی در استان کمک کند. 
وی با بیان اینکه محصولات در گلخانه‌ها بیش از چند بار در سال قابل کشت و برداشت است، ادامه می‌دهد: با کشت گلخانه‌ای زمینه اشتغال مداوم در تمامی فصل‌های سال فراهم می‌شود و فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کارآموختگان کشاورزی ایجاد می‌شود. 


توسعه گلخانه‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با خاطرنشان کردن اینکه گلخانه‌ها می‌توانند با استفاده مناسب از منابع آب و خاک، نقش قابل‌توجهی در رونق اقتصادی منطقه داشته باشند، می‌افزاید: مناطق گرمسیری استان از جمله شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و همچنین مناطقی از شهرستان‌های گرمی و خلخال مستعد کشت محصولات گلخانه‌ای هستند.  «خلیل نیکشاد» از فعالیت حدود 46 واحد گلخانه‌ای در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این گلخانه‌ها در مجموع در حدود 113 هکتار فعال هستند که زمینه اشتغال مستقیم بیش از 800 نفر را فراهم کرده‌اند؛ علاوه بر آن مجوز احداث گلخانه در بالغ بر صد هکتار زمین در این استان صادر شده است.  وی با بیان اینکه بهره‌وری هر هکتار گلخانه با 15 هکتار باغ برابری می‌کند، می‌افزاید: برای گسترش شهرک‌های گلخانه‌ای، ابتدا اراضی مستعد شناسایی می‌شود و در مرحله بعدی با تامین زیرساخت‌ها از قبیل آب، برق و سوخت مورد نیاز، این واحد‌های گلخانه‌ای را به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کنیم. 


پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز با یادآوری اینکه احداث هر واحد گلخانه‌ای به طور متوسط برای 20 نفر شغل ایجاد می‌کند، می‌گوید: کشت گلخانه‌ای از این لحاظ سهم بسیار مهمی در به کارگیری نیروهای بیکار تحصیلکرده در بخش کشاورزی خواهد داشت.  «داود شایقی» با بیان اینکه این سازمان نهایت اهتمام خود را برای ایجاد زیرساخت‌های شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان انجام می‌دهد، می‌افزاید: مساعدت دولت در تامین زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات کم‌بهره از محل تسهیلات طرح پایدار روستایی و عشایری به افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه گلخانه‌ها کمک شایانی کرده است، به گونه‌ای که پارسال از سوی این سازمان 15 میلیارد تومان به صندوق توسعه بخش کشاورزی استان اختصاص داده شد. این رقم برای گسترش سیستم‌های نوین آبیاری بارانی و توسعه واحدهای گلخانه‌ای هزینه شد. 

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های ایجاد واحدهای گلخانه‌ای در اولویت اخذ وام‌های کم‌بهره در نظر گرفته شده برای حمایت از تولید در بخش کشاورزی هستند، ادامه می‌دهد: تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شده به متقاضیان برای ایجاد واحدهای کشاورزی گلخانه‌ای در مناطق محروم و مرزی با سود بانکی 4 درصد پرداخت می‌شود؛ این رقم برای سایر مناطق روستایی 6 درصد است. وی خاطرنشان می‌کند: بازار بزرگ روسیه فرصت بزرگی برای افزایش تولیدات گلخانه‌ای در استان ایجاد کرده، زیرا ما به لحاظ برخورداری از این امتیاز می‌توانیم تمامی محصولات گلخانه‌ای خود را به کشورهای همسایه همچون روسیه ارسال کنیم. 


برنامه‌ریزی برای تولید گیاهان دارویی در گلخانه‌ها

سرپرست معاونت فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل از برنامه‌ریزی برای توسعه گلخانه‌های گیاهان دارویی در اردبیل خبر داد و گفت: با هدف آشنایی علاقه‌مندان به تولید گیاهان دارویی، فناوری‌های کشت انواع گیاهان دارویی در شرایط گلخانه‌ای به آنان آموزش داده می‌شود. 
«مهران محمدی» از راه‌اندازی آزمایشی یک واحد گلخانه‌ای برای کاشت گیاهان دارویی توسط مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی استان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی مناسبی برای راه‌اندازی کاشت گلخانه‌ای گیاهان دارویی در حال انجام است. برای کمک به انجام مطالعات بیشتر، قرار است سالن‌های گلخانه‌ای بیشتری برای مطالعه کاشت و پرورش انواع گیاهان دارویی احداث شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید