• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187102
+
-

اکران نوروزی «غریب»

سینماها در نوروز 1402سانس‌های بیشتری دارند؟

گزا رش
اکران نوروزی «غریب»

فهیمه پناه آذر-روزنامه‌نگار

فیلم‌های «چپ، راست»، «خط استوا»، «ملاقات خصوصی» و «بخارست» روی پرده سینما هستند و اکران آنها به نوروز می‌رسد، اما قرار است 5فیلم دیگر هم به جمع فیلم‌های نوروزی اضافه شوند. اکران نوروزی «غریب» محمدحسین لطیفی قطعی شده است. اکران فیلم‌های نوروزی درحالی است که تقارن نوروز و ماه رمضان باعث می‌شود سینماها سانس‌های بیشتری برای اکران نوروزی خود داشته باشند. حال باید دید این سانس‌ها در نوروز 1402تا چه اندازه می‌تواند به گیشه بهاری کمک کند؟

تصمیم برای سانس‌های بیشتر
در سال‌های گذشته در ‌ماه رمضان ساعت اکران فیلم‌ها در سینماها به بعد از افطار می‌رسید؛ زیاد شدن سانس‌های اکران در آن زمان می‌توانست مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشاند؛ حالا به‌نظر می‌رسد نوروز 1402و همزمانی‌اش با ‌ماه رمضان فرصت خوبی را برای اکران فیلم‌ها در سانس‌های بیشتر ایجاد کند؛ سانس‌هایی که با انتخاب فیلم‌های مخاطب‌پسند تکانی به گیشه اول بهار بدهند؛ هر چند باید دید قیمت بلیت سینماها در نوروز 1402چقدر تعیین می‌شود.
هنوز تصمیم قطعی برای بیشتر شدن سانس‌های نمایش در‌ ماه رمضان گرفته نشده، اما حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به همشهری می‌گوید در تلاش هستند که این اتفاق صورت بگیرد؛ تا سینماها در نوروز بتوانند پذیرای تماشاگرانی باشند که در تعطیلات نوروزی به‌سرمی‌برند.

«غریب» در ‌ نوروز 1402 می آید
تکلیف یکی دیگر از اکران‌های نوروزی مشخص شد؛ «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی که در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر اکران شد، قرار است در نوروز 1402روی پرده باشد. غریب یک اثر با موضوع دفاع‌مقدس است که درباره شخصیت شهیدبروجردی ساخته شده و فعالیت‌های وی در کردستان را به تصویر کشیده است. سازمان اوج امسال 2فیلم «سرهنگ ثریا» لیلی عاج (به‌عنوان فیلم اولی) و «غریب» لطیفی را در جشنواره داشت که به‌نظر می‌رسد ترجیح داده تا «غریب» را برای اکران نوروزی معرفی کند؛ فیلمی که قرار بود چند کارگردان در این سال‌ها آن را جلوی دوربین ببرند. «غریب» شمایلی است از وقایع کردستان در سال‌های ۵۸ و ۵۹ که آغاز مسیری برای تبدیل شهیدمحمد بروجردی به مسیح کردستان شد. بابک حمیدیان در نقش شهیدبروجردی در این فیلم حضور دارد و از دیگر بازیگران آن می‌توان به مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیر سام، حسام محمودی و سامیه لک اشاره کرد. این فیلم سینمایی توانست در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر ۶سیمرغ بلورین ‌ دریافت کند که از آن جمله می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای پردیس پورعابدینی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مقاومت اشاره کرد.

سینمای ایران ۴۰۰میلیاردی شد

سینمای ایران تا پایان پنجشنبه شب (11اسفند)، توانست فروش خود را از مرز ۴۰۰میلیارد عبور داده و به ۴۰۱میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان برساند. این میزان فروش، با اکران ۴۹فیلم محقق شده است. در سال‌جاری، ۱۳میلیون و ۱۱۷هزار نفر در ۶۰۵هزار و ۸۲۵ سانس به سینما رفته‌اند. ایرنا نوشته، پرفروش‌ترین فیلم امسال سینماها، «انفرادی» است که با ۲میلیون و ۴۳۵هزار مخاطب، ۷۷میلیارد و ۵۸۷میلیون تومان فروخت. «سگ‌بند» با ۴۲ میلیارد و ۱۴۸میلیون تومان، «بخارست» با ۴۰میلیارد و ۴۹۶میلیون، «پسر دلفینی» با ۲۳میلیارد و «علف‌زار» با ۲۲میلیارد و ۱۱۳میلیون تومان، ترکیب ۵ فیلم پرفروش و پرمخاطب اکران سال را تا به امروز تشکیل داده‌اند. اگرچه انتظار می‌رفت که گیشه سینمای ایران در فصل پاییز، از مرز ۴۰۰میلیارد تومان فراتر رود، اما این اتفاق به‌واسطه شرایط کشور به تأخیر افتاد و حالا در آخرین‌ماه سال محقق شده است. البته که سینماها، پس از رخوت پاییزی توانستند اتفاق بزرگی را در زمستان رقم بزنند و یکی از پرفروش‌ترین بهمن‌ماه‌ها را به ثبت برسانند .
این شرایط همچنان ادامه دارد تا یک اسفندماه خوب نیز برای سینمای کشور رقم بخورد. طی ۱۱روز نخست اسفندماه، ۵۰۰هزار نفر به سینما رفتند و گیشه نیز در این مدت، به مرز ۱۴میلیارد و ۳۲۴میلیون تومان رسیده است. این استقبال خوب از چند فیلم جدید اکران سبب شده تا امیدواری بسیاری به اکران ۱۴۰۲ به‌وجود بیاید؛ اکرانی که ترکیب ۴ فیلم آن مشخص شده و ۴ فیلم دیگر نیز نمایش خود را از ۲۴اسفند‌ماه آغاز می‌کنند تا سینمای ایران با امید به فتح قله‌های بلندتری از میزان فروش، وارد سال جدید شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید