• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 13 بهمن 1401
کد مطلب : 184756
+
-

کنگره زنان تأثیرگذار در سطح مواجهه تمدنی

نگاه
کنگره زنان تأثیرگذار در سطح مواجهه تمدنی

‎فضه‌سادات حسینی؛  مجری و کارشناس حوزه زنان و رسانه

در چند روز اخیر برخی دوستان رسانه‌ای و کنشگران حوزه زنان، به نقد و بررسی کنگره نان تأثیرگذار پرداختند. برخی فعالان جبهه انقلاب معتقد بودند برگزاری کنگره با ضعف‌های اجرایی همراه بود و در بعد رسانه‌ای هم مهندسی پیام و برنامه انتشار درستی نداشت.
‎ جریانات غیرهمسو نیز بیشتر به مسائل حاشیه‌ای پرداختند و به نوعی سعی داشتند با عملیات روانی سنگین و کوچک جلوه دادن اهداف و برنامه‌های کنگره، این چنین القا کنند که دعوت از بانوان کشورهای مختلف در شرایط اقتصادی فعلی، هزینه‌های هنگفت بر دوش دولت گذاشته و صرف یک مانور نمایشی، دستاورد دیگری نداشته است.
‎البته تکلیف دشمنان نظام اسلامی در سیاه‌نمایی علیه انقلاب و دستاورد نهادهای مختلف روشن است؛ به‌خصوص اینکه بدانیم اصلی‌ترین مولفه جنگ شناختی در اغتشاشات اخیر بر محور هویت زن ایرانی و دعوت به آزادی و سبک زندگی غربی ذیل شعار «زن، زندگی و آزادی» صورت‌بندی شد. طبیعی است که جریان غربی با رویدادی بین‌المللی که به فاصله چند هفته پس از فروکش کردن اغتشاشات و نیز حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن، به‌دنبال ارائه هویت مستقل از بانوی ایرانی و حتی زنان دیگر کشورها باشد و داعیه رقابت با سازمان‌ها و نهادهای غربی در حوزه زنان را داشته باشد.
‎جریان غربگرای داخل کشور نیز به‌دلیل وابستگی گفتمانی و تقلید کور در حوزه‌های سبک زندگی، چاره‌ای جز تخریب و حمله به چنین رویدادی ندارد؛ اجلاسی که ذیل گفتمان زن انقلاب اسلامی و الگوی بانوی مسلمان ایرانی برگزار شد.
‎ضمن اینکه تاکنون این جریان تلاش داشته خود، محور رویدادهای بزرگ در حوزه زنان باشد و در نتیجه، این اقدام جریان انقلابی در برگزاری یک کنگره بزرگ جهانی که «بانوان تأثیرگذار» زیادی از حدود 100کشور در آن شرکت داشتند، برای جریان رقیب، گران تمام شد؛ به همین‌خاطر جریان غیرانقلابی در این چند روز، همگام با کاربران مخالف جمهوری اسلامی مجموعا 25هزار توییت و ریتوییت تولید و منتشر کردند تا اهداف و دستاوردهای کنگره را مورد خدشه قرار دهند.
‎همانطور که بیان شد برخی از رسانه‌های جریان انقلابی نیز انتقاداتی را به بخش اجرایی و پوشش رسانه‌ای کنگره مطرح کردند که به زعم بنده بخشی از آنها کاملا درست است. در این میان آنچه مهم است اینکه کنشگران فکری و رسانه‌ای جبهه خودی، مراقب باشند سویه نقدها به سمت سیاه‌نمایی یا تحقیر ـ که راهبرد جریان ضدانقلابی و غیرانقلابی است ـ حرکت نکند. مسلما هرگونه نقد و بررسی و ارائه پیشنهاد برای اصلاح و تکمیل اهداف، برنامه‌ها، آثار و دستاوردهای کنگره، امری لازم و بایسته است؛ اما زمانی کارگشا خواهد بود که در چارچوب نگاه کلان و فرایندی به حرکت انقلاب اسلامی و در افق مواجهه تمدنی مطرح شود.
‎بنابر گفته برگزارکنندگان، کنگره را باید یک رویداد بین‌المللی تلقی کرد که سعی دارد الگوی جدیدی در مقابل سبک زندگی زن غربی به جهانیان معرفی کند. اصلی‌ترین دستاورد این حرکت، طراحی برنامه‌ها و تشکل‌های جهانی همچون اتحادیه و صندوق بین‌المللی حمایت از زنان تأثیرگذار و ارائه خدماتی چون رصد، دیده‌بانی، آموزش، تفریح و توانمندسازی بانوان است که در رقابت با نهادهای بین‌المللی حقوق زنان محاسبه می‌شود.
‎نگاه از این دریچه است که می‌تواند ما را از ضعف‌ها و نقص‌های معمول در اجرای چنین رویدادهای سنگین و گسترده‌ای عبور دهد و به ارائه نقد‌ها و پیشنهادهایی در مقیاس تمدنی رهنمون سازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید