• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 8 بهمن 1401
کد مطلب : 184096
+
-

سوپرلیگ برمی‌گردد

اقدامات علیه بارسلونا، رئال و یوونتوس طراحان پروژه سوپرلیگ را به فکر طرحی جدید با دربرگیری بیشتر انداخته است

سوپرلیگ برمی‌گردد

باشگاه‌های باقیمانده در پروژه سوپرلیگ هر روز فشارهای بیشتری را از سوی باند یوفا، فدراسیون‌های داخلی و فیفا متحمل می‌شوند. پروژه کسر 15امتیاز از یوونتوس که ممکن است بیشتر هم شود، در همین راستا ارزیابی شده است. دیروز چند هزار هوادار یووه مقابل مقر مرکزی فدراسیون فوتبال ایتالیا در رم تجمع کردند و با راهپیمایی و سر‌دادن شعارهای انتقادی، علیه رأیی که با بی‌عدالتی برای تیمشان صادر شده، اعتراض کردند. یوونتوس درخواست فرجام‌خواهی را به دادگاه ضمانت کمیته ملی المپیک ایتالیا و در مرحله بعد دادگاه ورزشی اروپا ارائه می‌کند اما امید چندانی به بهبود اوضاع ندارد. هواداران این اتفاقات را به‌خاطر دشمنی با سوپرلیگ تلقی می‌کنند و معتقدند یوفا و فدراسیون‌های کشورهای دیگر هیچ توجهی به تخلفات مالی گسترده در پاری‌سن‌ژرمن، منچسترسیتی و ریخت‌وپاش باشگاه‌های انگلیسی ندارند و مشکلات پیش‌آمده در قرارداد بازیکنان یوونتوس را بزرگ‌نمایی می‌کنند. حتی به باشگاه ناپولی با تخلفات مشابه برای ارائه دفاعیه و رفع اتهامات 6 ماه فرصت داده شده است. یوفا منتظر رأی نهایی دادگاه ایتالیا و کمیته ملی المپیک است و درصورتی که تخلف یووه اثبات شود، این تیم در خطر حذف از رقابت‌های اروپایی قرار خواهد گرفت. مدیران در نیون سوئیس (مقر یوفا) همچنان امیدوار و منتظر این هستند که یوونتوس رسما انحلال سوپرلیگ را اعلام کند. شاید در این صورت محرومیت یوونتوس منتفی شود و امتیازات کسر شده به این باشگاه برگردد.
از سویی، دیگر باشگاه باقیمانده در سوپرلیگ یعنی بارسلونا هم همچنان وضعیت بدی دارد. لالیگا اجازه ثبت قرارداد تمدید شده آکائوخو و گاوی را نمی‌دهد، چون معتقد است بارسلونا در تابستان باز هم خرید خواهد کرد و از سقف تعیین‌شده پرداخت دستمزد بالاتر خواهد رفت. لاپورتا که برای ثبت قراردادهای جدید در تابستان گذشته مجبور شد چند اهرم اقتصادی را فعال کند و بخشی از درآمد 25سال آینده باشگاه را بفروشد، باز هم دنبال درآمدزایی از راه‌های دیگری است که آینده باشگاه را به خطر می‌اندازد، درحالی‌که با راه‌اندازی سوپرلیگ همه مشکلات حل خواهد شد و بارسلونا مجبور نمی‌شود سرمایه‌های خود را به حراج بگذارد. لاپورتا درنظر دارد برای تامین منابع مالی بیشتر، شبکه اختصاصی Barca TV را هم بفروشد. این جدا از فروش سهام بارسا استودیو است که تابستان اتفاق افتاد. شبکه بارسا تی‌وی سال۱۹۹۶ تاسیس شده و اختصاصی‌ترین محتوای مربوط به بارسلونا را تولید می‌کند. اما زیان‌ده شدن این شبکه در سال‌های اخیر، چاره‌ای ‌جز فروش آن برای باشگاه باقی نگذاشته است.
وضعیت باشگاه‌های دیگری مثل آث‌میلان و اینترمیلان هم چندان خوب نیست. میلان مجبور است هر سال از بازیکنان قرضی سایر باشگاه‌ها و بازیکنان آزاد بدون تیم ارتزاق کند. اینترمیلان هم با اینکه اوضاع اقتصادی بهتری دارد، بدش نمی‌آید به سوپرلیگ برگردد. در واقع این باشگاه‌ها و 7باشگاه انگلیسی هرگز به‌صورت رسمی از سوپرلیگ کنار نرفته‌اند چون طبق قرارداد باید درصورت انصراف مبلغ هنگفتی خسارت بدهند. حالا اسپانسرها و طراحان پروژه سوپرلیگ درنظر دارند با توجه به مخالفت‌های گسترده قبلی و جنگ تبلیغاتی باند یوفا دگرگونی عظیمی در این پروژه ایجاد کنند. طرح جدید برخلاف طرح قبلی که صرفا 20باشگاه بزرگ اروپایی را زیر پوشش قرار می‌داد، 50باشگاه از 12کشور را درگیر می‌کند. شرکت A22 که مالکیت سوپرلیگ اروپا را در اختیار دارد، با ۵۰تیم از ۱۲کشور مختلف اروپایی مذاکره کرده تا این رقابت‌ها، با وجود رأی اولیه دادگاه، با شکلی متفاوت آماده برگزاری شود. این در حالی است که بنا به گزارش‌ها، یوفا تصمیم گرفته با استفاده از شرایط بحرانی یوونتوس (یکی از بانیان سوپرلیگ) و جرایم این باشگاه، تحریم‌های سخت‌تری را علیه هرگونه نقشه احتمالی و باشگاه‌های خاطی اعمال کند. اگر سوپرلیگ بتواند این تعداد باشگاه را همراه خود کند، یوفا به حاشیه کشیده خواهد شد. اهرم فشار یوفا اخراج تیم‌های حامی این پروژه از رقابت‌های اروپایی است و اگر خود باشگاه‌ها علاقه‌ای به ادامه آن رقابت‌ها نداشته باشند، این اهرم از کار خواهد افتاد. با ارائه طرح جدید سوپرلیگ در آینده نزدیک باید منتظر برخورد شدیدتر با باشگاه‌های یوونتوس، بارسلونا و رئال‌مادرید بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید