• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183661
+
-

نگاه ویژه به استان‌ها در بودجه 1402

رسیدگی به کلیات لایحه بودجه در ادامه فرایند تصویب لایحه بودجه1402 روز گذشته (یکشنبه، 2بهمن) در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. به گزارش همشهری، رئیس‌جمهوری و سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سیدمحمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در این روز برای دفاع از کلیات این لایحه در مجلس حضور داشتند.
در جریان جلسه علنی مجلس، رئیس‌جمهوری، علاوه بر ارائه برخی تغییرات و پیشرفت‌های مربوط به حوزه بودجه در سال‌جاری به بیان برخی نکات در زمینه لایحه بودجه 1402پرداخت که بخشی از این نکات مربوط به استان‌ها بود.

فعالیت صندوق‌های عدالت در همه استان‌ها
یکی از بخش‌های مهم لایحه بودجه در بخش تولید، پیش‌بینی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان‌های کشور است. دولت سیزدهم برای حمایت و رشد متوازن اقتصادی استان‌ها، تأسیس این صندوق‌ها را پیش‌بینی کرده تا علاوه بر تمرکززدایی، هر استان بتواند براساس مزیت‌ها و سند آمایش سرزمینی خود رشد پایدار اقتصادی اش را دنبال کند. درمجموع برای این صندوق ۳۱ هزار میلیارد تومان، یعنی برای هر استان به میزان یک هزار میلیارد تومان منابع دیده شده است. این صندوق‌های عدالت و پیشرفت قرار است به توسعه استان‌ها و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام کمک ‌کند.طبق داده‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران بیش از ۶ هزار طرح و پروژه ملی و بیش از ۸۰ هزار پروژه استانی نیمه‌تمام وجود دارد. سازمان برنامه و بودجه سال گذشته در گزارشی اعلام کرد میانگین اجرای طرح‌های عمرانی به ۱۷ سال رسیده است. اتاق بازرگانی ایران هم امسال در گزارشی اعلام کرد 6هزار طرح نیمه تمام (صنعتی، معدنی و تجاری) با بالای 60درصد پیشرفت فیزیکی در استان‌های کشور وجود دارد که اتمام آنها می‌تواند 280هزار شغل مستقیم ایجاد کند.

اختصاص اعتبار برای اشتغال‌زایی در هر استان
یکی دیگر از نکات مورد توجه در لایحه بودجه 1402که ذیل تشکیل صندوق‌های پیشرفت و عدالت مطرح شده، اختصاص 31هزار میلیارد تومان برای این صندوق‌هاست.
در واقع این یک هزار میلیارد تومان با هدف ایجاد اشتغال در هر استان دیده شده است. گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد نرخ بیکاری با 0.7واحد درصد کاهش نسبت به تابستان سال گذشته و 0.3واحد درصد نسبت به بهار سال‌جاری به رقم 8.9درصد رسیده است.‌اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از این است در شرایطی که همزمان استان هرمزگان نرخ بیکاری 22.6درصدی را تجربه کرده که 2.5برابر میانگین نرخ بیکاری کشور است. در آن‌سوی جدول، زنجان کمترین نرخ بیکاری را داشته و فقط ۵.۵درصد از جمعیت فعال اقتصادی آن در جرگه بیکاران قرار گرفته‌اند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید