• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183193
+
-

طعم شیرین کتابخوانی در مناطق محروم

کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار از اجرای طرح ملی«با هم بخوانیم» می‌گویند

گزارش
طعم شیرین کتابخوانی در مناطق محروم

علی‌الله سلیمی-روزنامه‌نگار

دومین دور از طرح ملی «با هم بخوانیم» ویژه مناطق محروم، با هدف گسترش عدالت در امر آموزش‌ فرهنگی و ترویج سبک‌زندگی ایرانی - اسلامی که از طریق مطالعه گروهی براساس یک سیر مطالعاتی هدفمند برای گروه سنی کودک و نوجوان تدارک دیده شده بود، امسال در ۳۵کتابخانه عمومی در سراسر کشور برگزار شد. کتابداران این کتابخانه‌ها، بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی این طرح، اقدام به تشکیل گروه‌های ۱۲نفری از اعضای کتابخانه‌های خود کردند و اطلاعات اعضا و سپس کتاب‌های انتخاب شده توسط آنها را در سامانه مخصوص این طرح ثبت کردند؛ سپس با معرفی کتاب‌ها فرصتی یک هفته‌ای برای مطالعه در اختیار اعضا قرار داده شد تا درنهایت پرسشنامه‌های طراحی شده در سامانه را تکمیل کنند و کتابداران هم به‌صورت هفتگی ارزیابی خود از عملکرد اعضای گروه را ثبت کنند. اهداف این طرح از طریق همراه کردن فرایند مطالعه با فعالیت‌های علمی و عملی شاد و متنوع و طراحی فعالیت‌هایی که مستلزم انجام کارگروهی است به همراه در اختیار قرار دادن اقلام متعددی که به مخاطب اجازه بروز خلاقیت را حین فرایند مطالعه می‌دهد، محقق می‌شود. 35کتابخانه برگزیده برای اجرای دور دوم طرح در مناطق کمتربرخوردار استان‌های کشور بودند و کتابداران هم از میان برترین مجریان طرح در دور گذشته انتخاب شدند.

1 کتابخانه عمومی امام علی(ع) کلاشم شهرستان شفت در استان گیلان یکی از کتابخانه‌های فعال در دومین دور از اجرای طرح ملی «با هم بخوانیم» با شعار «روستایی آباد، کودکانی کتابخوان، آینده‌ای روشن» میزبان گروهی از نوجوانان شهرستان شفت شد که طی آن برنامه‌های متنوعی با محوریت کتاب‌های معرفی شده در این طرح را به اجرا درآورد. سکینه سعادت، مسئول کتابخانه‌ امام‌ علی(ع) درباره شیوه برگزاری جلسات این طرح گفت: سعی کردیم از تمام ظرفیت‌ها برای برگزاری هر چه بهتر طرح استفاده کنیم؛ به‌عنوان مثال در جلسه‌ای که با محوریت کتاب «هر آیه یک قصه» برگزار شد، بچه‌ها با نکات قرآنی مطرح شده در این کتاب آشنا شدند.

2 کتابخانه عمومی فردوسی روستای طارند بالا شهر پیشوا، یکی دیگر از کتابخانه‌های میزبان طرح ملی با هم بخوانیم بود. سکینه الیکائی، مسئول این کتابخانه با اشاره به استقبال شرکت‌کنندگان طرح باهم بخوانیم از فعالیت‌های گروهی، گفت: جمع‌خوانی و انجام کارهای گروهی، در بین بچه‌ها احساس رقابت ایجاد می‌کرد اما در عین حال یاد می‌گرفتند که رسیدن به نتایج بهتر حاصل همکاری و همفکری است. وی همچنین با اشاره به موضوعات منابع در ۶حوزه علمی، مهارت‌های رفتاری، هویت انسانی، دین‌، تفکر نقّاد و بینش سیاسی، درخصوص محبوب‌ترین موضوعات شرکت‌کنندگان کتابخانه عمومی فردوسی، افزود: در کتابخانه ما موضوع هویت انسانی و مطالعه کتاب «سکه طلا» بسیار مورد استقبال واقع شد.

3 کتابخانه عمومی شیخ شکرانی روستای زرق‌آباد اسفراین هم امسال یکی از میزبانان اجرای طرح ملی با هم بخوانیم بود. معصومه ابراهیمی، مسئول این کتابخانه با اشاره به روند انتخاب اعضا برای شرکت در طرح باهم بخوانیم، گفت: برای اجرای دور دوم طرح باهم بخوانیم دخترهای ما استقبال بیشتری داشتند و خانواده‌های‌شان هم همراه بودند. برای انتخاب شرکت‌کنندگان، مشارکت فعال و حضور مستمر در برنامه‌های کتابخانه را معیار درنظر گرفتم و بنابراین، امتیاز حضور در طرح باهم بخوانیم از آنِ اعضای فعال شد. این روند انتخاب شرکت‌کنندگان باعث تشویق اعضای فعال کتابخانه به مشارکت بیشتر و نیز انگیزه‌ای برای سایرین شد.

4 کتابخانه عمومی یعقوب لیث سیستانی در شهر محمدآباد سیستان‌و‌بلوچستان، از دیگر کتابخانه‌های میزبان اجرای طرح ملی با هم بخوانیم بود، فاطمه سامانی پور، مسئول این کتابخانه درباره جلسات این طرح گفت: این جلسات شیوه همکاری را به بچه‎ها آموخت و آنها یاد گرفتند برای رشد و یادگیری باید از تضاد و بحث و جدل بی‌مورد دوری کنند؛ تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری، اعتماد به نفس، تقویت فن بیان، توجه به مسائل از زوایای مختلف و افزایش اطلاعات از دیگر مزایای کلاس‌های کتابخوانی و طرح باهم بخوانیم در کتابخانه ما بود. وی افزود: کلاس‌های کتابخوانی و طرح باهم بخوانیم، باعث تغییراتی در اعضای کتابخانه ما شد. اگر پیش از آن بچه‌ها فقط به خواندن کتاب‌ها اکتفا می‌کردند، اکنون در کتاب‌ها به‌دنبال پاسخ پرسش‌های خود می‌گردند.

5 کتابخانه عمومی شهدای شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری و زینب سلیمی‌بنی، مسئول این کتابخانه یکی دیگر از میزبانان اجرای طرح ملی با هم بخوانیم است. سلیمی بنی درباره این طرح گفت: برنامه مطالعاتی منظم و تجربه لذت مطالعه به‌عنوان عضوی از یک گروه، برای کودکان و نوجوانان هیجان‌انگیز است؛ موضوعات جذاب، کنجکاوی بچه‌ها را برمی‌انگیزد و طرح سؤالات مختلف و به اشتراک‌گذاری تجربیات، بر ارزشمندی جلسات می‌افزاید؛ مجموع این عوامل بچه‌ها را به مهارت‌های رفتاری و توانمندی‌هایی که لازمه زندگی است، مجهز می‌کند. وی با اشاره به موضوعات منابع در ۶ حوزه علمی، مهارت‌های رفتاری، هویت انسانی، دین‌، تفکر نقّاد و بینش سیاسی، درخصوص محبوب‌ترین موضوعات شرکت‌کنندگان کتابخانه عمومی شهدا، گفت: هویت انسانی و مهارت‌های رفتاری و نیز مطالعه کتاب‌های «سکه طلا» و «آهوی گردن دراز» از عناوین محبوب در کتابخانه ما بود.

6 کتابخانه روستای پشته ایسین از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان هم امسال میزبان اجرای طرح ملی با هم بخوانیم است. زهرا پورحسن، کتابدار این روستا، از استقبال خوب کودکان ۵ تا ۱۲ ساله این روستا می‌گوید که با علاقه و اشتیاق بسیار در این طرح شرکت کردند. به‌گفته وی، این روستا، 3هزار نفر جمعیت دارد که نزدیک به ۴۰۰نفر عضو فعال کتابخانه هستند. عضویت هر فرد در کتابخانه روستا یکساله است و از کتابخانه به‌عنوان سالن اجتماعات و برگزاری مراسم‌، اکران فیلم و انیمیشن هم استفاده می‌شود. مجموعه فعالیت‌های کتابخانه روستایی پشته ایسین باعث شده است که هم به‌عنوان کتابخانه نمونه انتخاب و هم در سال۱۳۹۹ جزو 10کتابخانه دوستدار کتاب انتخاب شود.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید