• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181160
+
-

بعد از ۴۱ دوره؛ باز هم تغییر در بخش‌های جشنواره تئاتر فجر

وقتی سلیقه حرف اول را می‌زند

در دوره کرونا جشنواره تئاتر فجر به شکل مجازی برگزار شد و در ماه‌هایی که شیوع این ویروس کمتر بود؛ برگزاری جشنواره تئاتر فجر برای برگزارکنندگان بعد از 2 سال دوری و تعطیلی تئاتر؛ سخت‌ترین دوره به‌حساب می‌آمد اما دوره چهل‌ویکم هم برای برگزارکنندگان دشواری هایی دارد. جشنواره‌ای که هنوز بخش بین‌الملل آن برنامه‌ای ندارد و مشخص نیست کشوری برای حضور در تئاتر فجر به ایران خواهد آمد یا خیر؟ در بخش ملی هم وضعیت گروه‌های نمایشی مشخص نیست اینکه در روزهای آغازین جشنواره قرار است چه گروه‌هایی در فجر ۴۱ روی صحنه بروند.
هر چند گفته می‌شود برخی از پلاتوها برای تمرین در اختیار گروه‌های نمایشی است. در کنار همه این موضوعات کورش زارعی به‌عنوان دبیر جشنواره که نخستین بار است تجربه دبیری فجر را برعهده دارد؛ در آغاز راه دست به تغییراتی در ساختار و بخش‌های جشنواره زده است.
 تغییراتی که دلیلش با توضیحاتی همراه بود اما اینکه جشنواره با آمدن هر دبیر براساس سلیقه دستخوش تغییر شود آیا به سود گروه‌های نمایشی یا تئاتر کشور است؟جشنواره بهمن ماه برگزار می‌شود و دبیر جشنواره عنوان کرده که بخش مرور حذف و آثار به بخش رقابتی منتقل می‌شود. البته حضور بخش مرور با توجه به تعریفی که داشته برای برگزارکنندگان کار را مشکل می‌کند. بخش مرور شامل اجراهایی است که در یک سال گذشته روی صحنه رفته‌اند؛ ناگفته نماند که در فراخوان جشنواره چهل‌و یکم توضیحاتی درباره این بخش عنوان شده بود. «دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در راستای ارج نهادن به گروه‌های نمایشی که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته لغایت آبان ماه سال‌جاری اجرای عمومی داشته‌اند، شرایطی را فراهم کرده است که گروه‌های متقاضی شرکت در این بخش آثار خود را طبق گاه‌شمار به دبیرخانه ارسال کنند.»

بخش مرور جشنواره تئاتر فجرحذف نشده
 بااین اوصاف زارعی عنوان می‌کند: در حقیقت بخش مرور جشنواره تئاتر فجر نه‌تنها حذف نشده بلکه نسبت به ادوار گذشته ارتقا یافته و آثار آن در یک بخش رقابتی شرکت داده می‌شوند.این دبیر درباره این تغییرات توضیح می‌دهد:اجرای نمایش‌هایی که در یک سال گذشته جشنواره روی صحنه رفته و بسیاری از علاقه‌مندان تئاتر آنها را دیده بودند یکی از عوامل بازدارنده شور و هیجان تئاتر فجر بود چرا که دیگر تازگی نداشت.با نیم نگاهی به جشنواره فیلم فجر می‌بینیم که مردم برای تماشای فیلم‌هایی پا به جشنواره می‌گذارند که تا‌کنون رونمایی نشده و برای نخستین بار به نمایش گذاشته می‌شوند. حال چرا جشنواره تئاتر فجر از این موقعیت و ویژگی بی‌نصیب بماند و فضاهای ممکن خود را با برپایی بخش مجزایی برای اجرای آثار دیده شده اشغال کند.مدیر تئاتر حوزه هنری جذب تماشاگران به فجر را مهم دانسته و می‌گوید: جشنواره تئاتر فجر هم باید برای هرچه جذاب‌تر شدن این رویداد اقدامی مشابه کند تا از زیر سایه شیوه مرسوم بخش مرور جشنواره که سال‌ها پیش از سوی مدیران آن وقت راه‌اندازی شد خارج شود و به این سنت غلط پایان دهد و به نشاط بیشتر جشنواره کمک کند.شوق تماشای آثار جدید تئاتر ایران آن هم در جشنواره تئاتر فجر باید میان مردم علاقه‌مند به این هنر ایجاد شود. به این ترتیب تصمیم گرفتیم تا آثاری در بخش اصلی جشنواره اجرا شود که تا‌کنون دیده نشده است و عموم علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر چشم انتظار تماشای آنها برای نخستین بار باشند.
به این ترتیب شیوه اجرایی پیشین بخش مرور تئاتر را حذف کردیم اما ایده جایگزین آن را به‌منظور بهبود وضعیت جشنواره به‌کار گرفتیم تا در بودجه‌بندی زمانی خودش از آن رونمایی کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید