• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180395
+
-

تحریم روسیه؛ خودزنی اروپا

تبعات اقتصادی 0 اجتماعی تحریم‌های بروکسل علیه مسکو ازجمله قدرت گرفتن جریان‌های راست افراطی، امنیت اروپا را نشانه رفته است

گزارش 2
تحریم روسیه؛ خودزنی اروپا

اتحادیه اروپا از تصویب بسته بزرگ تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه روسیه خبر داده است؛ تحریم‌هایی که به‌گفته اروپایی‌ها، قرار است ماشین جنگی روسیه را از ریل خارج کند، اما ناظران هشدار می‌دهند که بسته‌های تحریمی بروکسل علیه مسکو عملا به مثابه شلیک به ‌خود است.
بنابر اعلام کمیسیون اروپا، نهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه شامل ۲۰۰نهاد و شخص مرتبط با صنعت نظامی این کشور می‌شود. این تحریم‌ها شامل نیروهای مسلح، صنایع دفاعی، اعضای مجلس دوما، وزرا، احزاب سیاسی و مقامات دست‌نشانده روسیه در مناطق اشغالی اوکراین است. در گزارش شورای اروپایی آمده، تحریم‌های جدید علاوه بر ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، سرمایه‌گذاری‌های جدید اتحادیه اروپا در بخش معدن روسیه را نیز شامل می‌شود.
وب سایت تحلیلی پراجکت سندیکیت، با اشاره به تحریم‌های جدید اروپا علیه روسیه می‌نویسد: «تبعات اقتصادی و اجتماعی تحریم‌های اروپا علیه روسیه می‌تواند به‌سوی خود بروکسل بازگردد. این وب‌سایت نوشته که بخش اصلی بسته‌های تحریمی اروپا علیه مسکو، تلاش برای از بین بردن وابستگی به گاز روسیه است؛ ازجمله با اتکا به گاز مایع (LNG) وارداتی از آمریکا. اما واقعیت این است که قیمت LNG آمریکا در مقایسه با گاز روسیه که به‌وسیله لوله به اروپا می‌رسد، گران‌‌تر تمام می‌شود. گاز مایع حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز گران بوده اما حالا گران‌تر هم شده و از زمان شروع جنگ، قیمت آن تقریبا 2برابر شده است. این مسئله چالش‌های زیادی را برای اروپایی‌ها ایجاد کرده است؛ به‌طوری که حتی برخی شرکت‌ها گزینه انتقال زیرساخت‌های تولیدی خود به آمریکا را نیز در نظر گرفته‌اند. در چنین شرایطی، ناظران اقتصادی هشدار می‌دهند که تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به‌وی‍ژه در بخش انرژی، احتمال وقوع رکود اقتصادی در اروپا را به‌طور جدی تقویت می‌کند. قیمت‌های سرسام‌آور گاز که نسبت به 2 سال پیش 14برابر شده، به تورم در اروپا دامن زده و بازارهای  مالی منطقه یورو را بی‌ثبات کرده است؛ بنابراین، درست زمانی که اقتصادهای اروپایی در حال کوچک شدن هستند، هزینه‌های زندگی نیز به‌شدت افزایش یافته و خطر قطعی برق آن هم در فصل زمستان بیشتر شده است. در این میان اتخاذ تدابیری چون تعیین سقف قیمت برای انرژی روسیه توسط سیاستگذاران در بروکسل می‌تواند وضعیت وخیم اقتصادی اروپا را تشدید کند. گفته شده، هم‌اکنون برخی از کشورهای اروپایی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز به استفاده از زغال‌سنگ روی آورده‌اند.
برخی ناظران تحریم‌های اروپا علیه روسیه را با قانون تعرفه «اسموت هاولی» آمریکا در سال 1930مقایسه می‌کنند؛ قانونی که عوارض واردات 20هزار کالا را به‌طور چشمگیری افزایش داد. این تعرفه‌ها نه‌تنها در جهت حمایت از تولید داخلی آمریکا نبود، بلکه باعث شد تا کشورهای دیگر به اقدامات متقابلی دست بزنند. نتیجه این قانون عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی و تشدید افراط گرایی سیاسی به‌وی‍ژه در اروپا بود.
امروز نیز بسیاری از کشورهای اروپایی از ایتالیا و سوئد گرفته تا لهستان و مجارستان به سیاست‌های راست‌گرایانه متمایل شده‌اند. در این شرایط اگر روند صعودی قیمت انرژی ادامه یافته و تورم بیشتر شود، سناریوی احتمالی در کوتاه‌مدت این خواهد بود که نیروهای راست‌گرای افراطی در سراسر اروپا دست بالا را خواهند گرفت. برهما چلانی، استاد مطالعات استراتژیک مرکز تحقیقات سیاسی در دهلی‌نو در پراجکت سندیکیت می‌نویسد: «توقف ناگهانی استفاده از منابع انرژی روسیه به‌طور مستقیم بر امنیت اقتصادی‌ـ اجتماعی اروپا تأثیر گذاشته است. بروکسل با این اقدام عجولانه، اشتباه استراتژیک بزرگی را مرتکب شد. تحریم، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای غرب در سیاست خارجی، باید بدون تحمیل هزینه‌های گزاف برای کشوری که آنها را اعمال می‌کند، فشار قابل‌توجهی را بر کشور هدف تحمیل کند اما واقعیت این است که تحریم‌های بروکسل علیه روسیه این شرط را برآورده نمی‌کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید