• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17861
+
-

حرکت نقدینگی به‌سمت پارکینگ پول

44درصد از کل معاملات بورس و فرابورس در دوماهه امسال به اوراق بدهی اختصاص یافت

بازار سرمایه
حرکت نقدینگی به‌سمت پارکینگ پول


داده‌های آماری نشان می‌دهد که تمایل سهامداران در 2‌ماه نخست امسال برای خرید اوراق بدهی افزایش یافته و در این مدت  44درصد از کل معاملات بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده است.

به گزارش همشهری، بررسی عملکرد بازار سهام در دوماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که تحت‌تأثیر رکود در بازار سهام طیف زیادی از سهامداران به سمت خرید اوراق بهادار به غیر از سهام روی آورده‌اند. به‌گفته تحلیلگران این به آن دلیل است که مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاهش یافته است.

طبق اطلاعات موجود سهامداران بورس برخلاف سرمایه‌گذاران در بازارهای طلا و ارز که به‌طور میانگین در 2ماه امسال 20درصد سود کرده‌اند، متحمل زیان یک‌درصدی شده‌اند؛ همین موضوع منجر به کاهش جذابیت بورس برای سرمایه‌گذاران شده است. در مقابل طیف زیادی از سهامداران در دوماهه سال‌جاری تصمیم گرفته‌اند به‌جای سرمایه‌گذاری در بازار سهام دارایی‌های مالی‌شان را در بازار اوراق بدهی سرمایه‌گذاری کنند. معاملات انجام‌شده در بورس تهران و فرابورس نشان می‌دهد که در دوماهه امسال جمعا 15هزار و 658میلیارد تومان اوراق بهادار شامل سهام، اوراق بدهی و واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله دادوستد شده است که از این مقدار 6هزارو 961میلیارد تومان یعنی رقمی معادل 44.4درصد به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافته است.

این برای نخستین‌بار در بازار سرمایه است که حجم معاملات اوراق بدهی تا این حد افزایش پیدا می‌کند. به‌طور معمول بازار اوراق بدهی که به پارکینگ پول معروف است به‌دلیل خاصیت کم‌ریسک بودنش نوعی بازار محافظ برای بازار سهام محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران برای گریز از ریسک‌های احتمالی در بازار سهام به این بازار پناه می‌برند. به‌طور میانگین هم‌اکنون در بازار اوراق بدهی 20درصد سود ثابت تضمین‌شده به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود؛ درحالی‌که در بازار سهام هیچ سودی تضمین‌شده نیست.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که با وجود ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، سرمایه‌گذاران از اول سال تاکنون 7836میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس خریده‌اند که این مقدار جمعا 50درصد از کل معاملات بورس و فرابورس را شامل می‌شود.



کل معاملات اوراق بهادار

اطلاعات موجود در مورد کل معاملات انجام‌شده در بازار اوراق بهادار با احتساب معاملات بورس کالا نشان می‌دهد که از اول سال تاکنون 41هزار و 491میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه دادوستد شده که از این مقدار 61درصد به معاملات اوراق آتی سکه دربورس کالا اختصاص یافته است.

به این ترتیب مقدار معاملات سهام و اوراق بدهی در ترکیب کلی معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه به 19 و 17درصد می‌رسد.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه به سرعت در حال رشد است و امسال فقط در طول 2ماه به هزارو 173میلیارد تومان رسیده است. از این مقدار 586میلیارد تومان از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و 312میلیارد تومان در بورس کالا انجام شده و سهم فرابورس هم 275میلیارد تومان بوده است.

نکته جالب توجه سرعت رشد معاملات صندوقسرمایه‌گذاری فعال در بورس کالاست که ظرف 2سال با رشد زیادی مواجه شده و از مقدار معاملات انجام‌شده در فرابورس با قدمت پنج‌ساله و تعداد صندوق‌های بیشتر سبقت گرفته است. انتظار می‌رود صندوق‌های قابل معامله در بورس کالا که مبتنی بر سرمایه‌گذاری در حوزه طلا هستند در سال‌جاری با رشد بیشتری مواجه شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید