• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17826
+
-

بازار طلای سیاه در انتظار تصمیم غول‌های نفتی دنیا


قیمت جهانی نفت در روز گذشته در سراشیبی قرار گرفت و هر بشکه نفت سبک آمریکا با 2.83دلار کاهش، 67دلار و 88سنت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با 2.35دلار ریزش، 76دلار و 44سنت دادوستد شد. بازار طلای سیاه این روزها در انتظار تصمیم غول‌های تولیدکننده نفت است و روشن شدن تکلیف صادرات و فروش نفت ایران به‌عنوان یکی از اعضای اوپک، در نتیجه اعمال سیاست تحریم‌های یکجانبه آمریکا تا اندازه زیادی ابهام‌ها را برطرف خواهد کرد؛ چه اینکه دیروز اعلام شد میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به 28اردیبهشت‌ماه با 2دلار و 81سنت افزایش به 76دلار و 60سنت در هر بشکه رسید. به گزارش ایرنا، اوپک اعلام کرده است در‌ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) امسال، میزان پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت به سطحی بی‌سابقه رسیده است. کمیته مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک اعلام کرد: 24کشور امضاکننده توافق جهانی کاهش تولید نفت همچنان سطحی خیره‌کننده از پایبندی به این توافق را به نمایش می‌گذارند. کمیته یادشده گزارش داد که کشورهای امضاکننده توافق جهانی کاهش تولید نفت، در چهارمین‌ماه از دومین سال اجرای این توافق، 152درصد به تعهدهای خود پایبندی داشته‌اند.



واکنش روسیه به بازار نفت

رئیس‌جمهور روسیه گفت: قیمت نفت ۶۰ دلار در هر بشکه برای روسیه کاملا مناسب است و این کشور نمی‌خواهد قیمت‌ها بالاتر برود. به گزارش بلومبرگ، ولادیمیر پوتین تأکید کرد: روسیه و اوپک قصد ندارند به محدودیت تولید فعلی پایبند بمانند. اگر از من بپرسید چه قیمتی مناسب است خواهم گفت ما کاملا از قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه نفت راضی هستیم. به گفته وی، نفت ۶۰ دلاری یک قیمت متعادل بوده و برای انجام سرمایه‌گذاری‌های ضروری کافی است. هر قیمتی بالاتر از ۶۰ دلار ممکن است به مشکلات خاصی برای مصرف‌کنندگان منتهی شود که برای تولیدکنندگان خوب نیست. وی اظهار کرد: آینده توافق اوپک به علاوه روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت، به این بستگی خواهد داشت که آیا حفظ توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است یا خیر. پوتین گفت: آنچه بعدا اتفاق خواهد افتاد به توافق هسته‌ای ایران و چگونگی تأثیر آن بر بازار انرژی جهان بستگی خواهد داشت.



برجام توافق نفتی اوپکی‌ها

 برخی منابع خبری گزارش داده‌اند عربستان سعودی و روسیه سرگرم مذاکره درباره افزایش تولید نفت اوپک و غیراوپک به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز هستند، درحالی‌که دبیر کل اوپک می‌گوید: اعتراض رئیس‌جمهور آمریکا به قیمت‌های بالا به ایده افزایش تولید شکل داده است. به گزارش ایسنا، وزرای نفت روسیه و عربستان، 2تولیدکننده بزرگ نفت اعلام کردند آماده‌اند تا برای فرونشاندن نگرانی‌های مصرف‌کنندگان نسبت به تأمین کافی، کاهش تولید خود را کمتر کنند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نوواک همتای روسی وی اظهار کردند: چنین اقدامی تدریجی خواهد بود. محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک اظهار کرده این گروه مذاکره پیرامون تسهیل محدودیت‌های تولید را به‌دنبال توییت انتقادآمیز دونالد ترامپ آغاز کرد. ترامپ‌ماه گذشته توییت کرده بود که اوپک قیمت‌های نفت را به‌طور غیرواقعی افزایش داده است. بارکیندو خطاب به پنلی متشکل از وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه که در حاشیه مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد، گفت: ما خودمان را دوستان آمریکا می‌دانیم.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ به‌منظور حذف عرضه مازاد و تقویت قیمت‌ها توافق کردند تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این توافق از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز و اجرای آن تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شد، اما سطح ذخایر نفت اکنون به هدف اوپک نزدیک شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید