• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172585
+
-

با فن 4‌امتیازی رحمان بی‌رحم شدم

با فن 4‌امتیازی رحمان بی‌رحم شدم

محسن محمود صفری| رحمان عموزاد سورپرایز ویژه رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان در بلگراد بود. کشتی‌گیر وزن 65‌کیلوگرم که سال 1381متولد شده، درحالی‌که هنوز در رده سنی جوانان قرار دارد، توانست در جهانی بزرگسالان طلا بگیرد و به نوعی آماده حضوری قدرتمند در المپیک شود. او که این روزها در فضای مجازی با لقب رحمان بی‌رحم شناخته می‌شود و پدیده این روزهای کشتی دنیاست، از همان سوت آغاز کشتی بی‌محابا به حریفانش یورش می‌برد و فرصت خودنمایی را از آنها می‌گیرد. عموزاد در گفت‌و‌گو با همشهری ورزشی از مدال طلایش و رقابت‌های جهانی گفته است.
  
   از جهانی پارسال تا جهانی امسال چه اتفاقاتی برای عموزاد رخ داد که نتیجه‌اش مدال طلا بود؟
سال گذشته در مسابقات جوانان جهان اول شدم و بعد از آن  توانستم ملی‌پوش ایران در مسابقات بزرگسالان باشم. در اسلو در وزن 61‌کیلوگرم کشتی گرفتم و تمام تلاشم را کردم تا بتوانم نتیجه خوبی کسب کنم ولی این اتفاق رخ نداد و دست خالی ماندم. پس از آن به وزن 65‌کیلوگرم آمدم که خداراشکر این‌بار توانستم مدال طلای مسابقات جهانی را کسب کنم. امیدوارم مردم راضی باشند و برای لحظه‌ای کوتاه هم که شده دلشان با طلای من شاد شده باشد. من سرباز تیم ملی هستم و فقط برای شادی مردم تلاش می‌کنم ولی بعضی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که نتیجه مورد نظر به‌دست نمی‌آید.
 
   باز هم تغییر وزن داری یا فعلا در 65کیلوگرم خواهی ماند؟
تا المپیک پاریس در این وزن هستم و بعد از المپیک 2024تصمیم خواهم گرفت.
 
   پس از مشخص شدن قرعه خیلی‌ها اعتقاد داشتند در بهترین حالت مدال برنز می‌گیری. خودت زمانی که جدول را دیدی چه فکری ‌کردی؟
من برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال به صربستان رفته بودم. درست می‌گویید قهرمانان جهان و المپیک با من در یک‌طرف جدول بودند ولی اصلا به این چیزها فکر نمی‌کردم و در هر کشتی فقط برای برد روی تشک می‌رفتم. اصلا اسم و رسم حریفم برایم مهم نبود و برای جنگیدن روی تشک می‌رفتم که خداراشکر نتیجه هم داد.
 
   سراغ کشتی فینال با آمریکا برویم. قبل از فینالی که داشتی ملی‌پوشان اوزان مختلف 4‌کشتی را به آمریکایی‌ها باخته بودند و تنها کامران قاسمپور کاکس را برده بود. با این شرایط استرس نداشتی؟
کشتی‌گیر آمریکایی حریف قدرتمندی بود ولی با برنامه‌ روی تشک رفتم و توانستم برنده کشتی باشم. کادر فنی قبل از هر کشتی نکات مهمی را به من گوشزد می‌کردند؛ نکاتی که آنها را اجرا کردم و نتیجه‌اش را هم دیدم. درباره کشتی‌گیران آمریکایی هم باید بگویم اصلا اینطور نیست که آنها از ما قوی‌تر باشند. من مطمئنم اگر تیم به تیم با آنها مسابقه بدهیم، تیم ایران برنده خواهد شد. ما تیم خوبی داشتیم و مربیان واقعا برای ما زحمت کشیده بودند و بچه‌ها هم همدل بودند تا بهترین نتیجه را کسب کنند. در 9‌وزنی که بچه‌ها روی تشک رفتند، 7مدال گرفتیم که نتیجه‌ای کم‌سابقه بوده است. شکست بچه‌ها را هم ببینید چطور بوده؟ یونس امامی چه کشتی‌ای با کایل داک قهرمان جهان و المپیک گرفت و 2-2 باخت. به‌نظرم خودباوری نداشت وگرنه پیروز کشتی بود. امیرحسین زارع کشتی را در برابر طاها آکگول ترک برنده بود و روی یک ‌اشتباه که می‌خواست برد قاطعانه‌تری داشته باشد شکست خورد وگرنه به جای برنز طلا می‌گرفت. کامران هم که در برابر کاکس پیروز شد. در کل تیم خوبی در بلگراد داشتیم و بچه‌ها هرچه داشتند گذاشتند، فقط کمی بدشانس بودیم. کسب 7‌مدال کار بزرگی بود که تیم ایران انجام داد.
 
   لقب رحمان بی‌رحم را این روزها حتما زیاد شنیده‌ای. بگو این لقب از کجا آمده است؟
مسابقات جهانی نوجوانان سال 2019با حریف آمریکایی کشتی داشتم و بعد از زمان استراحت روی تشک آمدم. به رسم ادب خواستم با حریفم دست بدهم که دست نداد و من هم یک فن 4‌امتیازی زدم و در مجموع 12بر صفر کشتی را بردم و از همان زمان این لقب را روی من گذاشتند.

   خودت این لقب را دوست داری؟
برایم فرقی نمی‌کند، مردم هرچه بگویند دوست دارم. ورزش ما پهلوانی است که از آن باید به قهرمانی برسی. هرچه هم باشد روی تشک است و بیرون تشک رفتار پهلوانی را مردم دوست دارند و می‌پسندند.
 
   بعد از فینال مسابقات جهانی خوشحالی منحصر به‌فردی داشتی معنی خاصی داشت؟
یک خوشحالی بود که به ذهنم آمد و انجام دادم، معنی خاصی نداشت فقط گفتم که کار تمام شد و طلا را گرفتم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید