
فقط یک بانک نرخ پیامک را گران کرده است

بانک مرکزی اعلام کرد: هیچ بخشنامه جدیدی مبنی بر افزایش تعرفه پیامکهای بانکی نداشته و همچنان مبنای محاسبه و اخذ پیامکهای واریز و برداشت بانکی همان مصوبه سال1399 است که در آن حداقل و حداکثر کارمزد خدمات بانکی تعیین و به شبکه بانکی ابلاغ شده است.
در 2روز گذشته یکی از بانکهای خصوصی پیامکی به مشتریان خود با این مضمون ارسال کرده بود: «مشتری گرامی! از ابتدای سال1401 باتوجه به بخشنامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک واریز و برداشت همه حسابهای بانکی شما نزد این بانک محاسبه و هر 6ماه یکبار به ازای هر پیامک 900ریال اخذ خواهد شد.»
پیشتر همشهری جزئیات این مسئله را از بانک مرکزی جویا شده و مسئولان این بانک به صراحت اعلام کرده بودند بخشنامه سال99 بهقوت خود باقی است. مصطفی قمریوفا، سخنگوی بانک مرکزی هم دیروز اعلام کرد: پیرو برخی گزارشها درخصوص بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع میرساند این بانک هیچگونه بخشنامهای در این خصوص نداشته و آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص آذر1399 صادر شده و همچنان معتبر و لازمالاجراست.
بررسیهای همشهری نشان میدهد تنها یک بانک به تغییر روش محاسبه سرویس پیامکیاش اقدام کرده و این موضوع ظاهرا بدون هماهنگی و مصوبه رسمی از کانون بانکهای خصوصی یا بانک مرکزی انجام شده است. مستندات موجود نشان میدهد شرکت ایرانسل هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیمکارتهای دائمی 11.9تومان، به سیمکارتهای اعتباری 13.3تومان، به سیم کارت پیامرسانهای دائمی 14تومان و سیمکارت پیامرسانهای اعتباری 13.9تومان اعلام کرده است. شرکت همراه اول هم هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیمکارتهای دائمی را 89 و سیمکارتهای اعتباری را 106ریال اعلام کرده است. از سوی دیگر قانون بودجه1401 اپراتورهای تلفن همراه را ملزم کرده تا علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ 30ریال از استفادهکنندگان دریافت و به خزانه واریز کند تا صرف حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی و همچنین شبکه ملی اطلاعات شود.
تعرفه ارسال پیامک اطلاعرسانی در شبکه بانکی حداکثر 300ریال به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه است و آبونمان سالانه هم متناسب با کارکرد و اخذ رضایت مشتری بانک دریافت خواهد شد.