• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 27 شهریور 1401
کد مطلب : 171792
+
-

معرفی 3 نمایشگاه تجسمی که ‌ به تازگی کار خود را آغاز کرده اند

منظره، رویش و وقفه

جمعه‌ها معمولا روز آغاز نمایشگاه‌های جدید در گالری‌ها و نگارخانه‌هاست. دیروز نیز چند نمایشگاه جدید کار خود را آغاز کردند که اگر دل و دماغش را داشته باشید، می‌توانید در طول هفته برای دیدنشان برنامه‌ریزی کنید. از میان نمایشگاه‌های مختلف، 3نمایشگاه را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

نمایشگاه انفرادی نقاشی سمانه صمیمی

گالری اُ (طبقه دوم) ،جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تا سه‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱

گالری اُ نمایشی از آثار طراحی و چاپ‌دستی سمانه صمیمی را به نمایش می‌گذارد. در متن اطلاعیه این نمایشگاه می‌خوانیم: ویژگی‌های اقلیمی جغرافیای خاص شیراز، کوه‌های نزدیک و باغ‌‌شهری‌هایش، از دلایل مهم شکل‌گیری این مجموعه است. هنرمند در ادامه با آگاهی بیشتر متوجه سنت منظره‌پردازی در نقاشی معاصر شیراز شد که با غلامحسین صابر و شاگردانش شکل گرفته‌ است. هرچند به لحاظ تکنیکی و نوع برخورد، خود را مشابه این جریان نمی‌داند اما انگیزه بیشتری برای ادامه این مسیر پیدا کرده‌است. آغاز مجموعه پیش‌رو با چاپ فلز (کالکوگرافی) و طراحی با مرکب از سال۱۳۹۳ بوده است. ابزار چاپ امکان ریزپردازی‌های بیشتر در ابعاد کوچک، لایه لایه کارکردن و اسیدگذاری‌های مکرر را برای او فراهم می‌کند و عامل اتفاق در چاپ دستی نیز برایش جذابیت بسیاری دارد. در طراحی‌ها با بزرگ‌تر شدن ابعاد، تجربه بیانی متفاوتی نسبت به چاپ‌ها شکل گرفته و طراحی به او امکان تجربه‌گرایی بیشتری در مواد و متریال داده است. در این مجموعه، سایه‌پردازی‌های حاصل از نور در منبع اصلی تصاویر که توصیف زمانی مشخصی دارند، جای خود را بیشتر به تیره و روشن‌هایی داده‌اند که کمتر توصیفی‌اند. هنرمند اغلب با تداعی‌سازی‌ از مناظری آشنا فیگورهایی سنگین و منفرد یا درگیر و دار با پیکرهایی دیگر خلق می‌کند.»

نمایشگاه انفرادی «بهار و زمستانی که گذشت» 

گالری طراحان آزاد ، جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تا سه‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱
«بهار و زمستانی که گذشت» نمایشگاهی از آثار شیرین نذیر است. نذیر در اطلاعیه این نمایشگاه در توضیحاتی خود را چنین معرفی کرده است: «از دوران کودکی به‌صورت خودآموخته نقاشی کرده‌ام. به خاطرشغل پدرم که رنگرزی کار می‌کرد، با نخ و الیاف آشنا بودم و شروع به نقاشی کردم. از همان ابتدا گیاهان - انسان - رشد و نمو، همه مفاهیم زیبایی ذهن مرا درگیر می‌کرد. کاردانی را در ارومیه و کارشناسی نقاشی را در کرج گذراندم و بعد از آن چندین نمایشگاه گروهی نقاشی داشتم. با انیمیشن آشنا شدم که نتیجه آن ساخت انیمیشنی به نام «راهی» بود که کار مشترک با بهروز سلیمانی و فرناز موذن بود و جوایز متعددی گرفت که به‌صورت استاپ موشن با رنگ و خمیر اجرا کردم.» به‌گفته وی، متریال اصلی این مجموعه نخ است. این هنرمند برای درست کردن بعضی رنگ‌ها نخ‌ها را رنگ کرده که در 2 یا 3 مرحله تبدیل به‌کار نهایی شده. نذیر در بخشی از اطلاعیه نمایشگاه موضوع این مجموعه را آفرینش - طبیعت - گیاهان (تکه‌ای از زیبایی) توصیف کرده که او لحظه‌ای از آن را دوخته است؛ «لحظه‌ای که بنفشه‌ها روییدند». او گفته: «بعضی از ذهنم و بعضی از واقعیت جاری شدند یا با گفتن ذکری شروع به سوزن‌دوزی کرده‌ام. سیر کارها به این صورت است که از جایی آفرینش شروع می‌شود و جایی گلی می‌روید، گلستان می‌شود.»

نمایشگاه انفرادی نقاشی «وقفه» 

گالری شلمان، جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تا چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

نگارخانه شلمان نمایشگاهی از نقاشی‌های مهتاب علی‌آبادی را تدارک دیده است. علی‌آبادی در اطلاعیه این نمایشگاه چنین نوشته: «هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی و دست‌کم قابل برنامه‌ریزی نیست و رخدادهای بسیاری ممکن است مانع از افتادن آن مهم و مورد نظر شوند. وقتی در زندگی چیزی به نام «شانس یار نبود» مقدم باشد بر تمام عوالم، احساسات، چهارچوب‌ها و منطق جاری، باید «انتظار» حجم وسیعی از زندگی را فراگرفته باشد و مگر به انتظار همان اتفاق نیفتاده نیست که منتظر ثانیه‌ای بعدتریم؟ انتظاری که انتظارهای آتی را یا در ریشه می‌خشکاند و یا تولدی نو به‌وجود بالقوه‌شان می‌دهد! مجموعه «وقفه» را در روزهایی که به سختی‌شان واقف بودم و خواسته بودم بجنگم، نقاشی کرده‌ام. این مجموعه برگرفته از تقریبا ۱۰۰اثر کاغذی و مقوایی است که با متریال اکریلیک و راپید کار شده و به‌خاطر لت بودن آثار، هدف مشخصی را در خود جا داده است. هدف از اجرای لت در این آثار نشان از توقفی کوتاه بین مرگ و زندگی است که به واسطه سختی «انتظار» بر یک انسان تحمیل می‌شود. از ۱۰۰اثر موجود، 26اثر منتخب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است که اغلب رویه‌ای سوررئالیستی دارند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید