• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170699
+
-

زمزمه آغاز مجدد صید ترال

انجمن ماهی‌شناسی ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن نقد عملکرد مدیریت منابع آبزیان کشور و طرح موضوع از سرگیری صید ترال اعلام کرد: درصورت پافشاری شیلات به از سرگیری این نوع صید، گزارش کاملی از خسارات مادی و زیست‌محیطی ناشی از دوران اجرای آن خواهیم داد.
به‌گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: آیا طرح رسمی موضوع از سرگیری صید ترال از سوی مقام عالی سازمان شیلات غیراز عنادورزی با مصوبات قوای سه‌گانه، تلاش برای خدشه‌دار کردن چهره دولت و لجاجت با بدنه کارشناسی کشور قابل ارزیابی و استنباط است؟ 
این بیانیه افزوده است: با انتصاب مجری «طرح ترال» دولت قبل به ریاست سازمان شیلات در دولت سیزدهم، چنین انحرافی قابل پیش‌بینی بود، اما نه به این زودی و نه چنین بی‌محابا. با وجود اینکه تبعات منفی صید به شیوه ترال بر کسی پوشیده نبود، اما طرح ملی صید فانوس ماهیان به روش ترال با وجود مخالفت بدنه کارشناسی کشور، با اصرار و توجیهات مختلف از حدود یک دهه قبل به‌صورت جدی اجرایی شد. دیری نپایید که خسارات این نوع صیادی مخرب دامنگیر صیادان بومی شد. اما صدای اعتراض صیادان و کارشناسان شنیده نشد و متصدیان امور در ابتدا با انکار واقعیات و سپس با توجیهات مختلف این طرح را متوقف نکردند. نهایتا موضوع در ارکان عالی نظام مطرح و پیگیری شد و منتج به برکناری خاطیان شد، اما ترال همچنان به فعالیت خود ادامه می‌داد!
انجمن ماهی‌شناسی ایران افزوده است: در نهایت با پیگیری کارشناسانه فراکسیون محیط‌زیست مجلس یازدهم و پذیرش مضر بودن روش صید ترال توسط وزیر وقت جهادکشاورزی و ریاست وقت سازمان شیلات، توافقنامه فراکسیون محیط‌زیست مجلس و وزارت جهادکشاورزی مبنی بر توقف صید ترال صنعتی به امضا رسید. این تشکل علمی، با اعلام موضع رسمی سازمان شیلات مبنی بر از سرگیری صید ترال، ادامه سکوت را جایز ندانسته و بیانیه حاضر در راستای عمل به رسالت‌های اجتماعی جامعه متخصصان در نقد عملکرد مدیریت شیلات کشور منتشر می‌شود. انتشار این بیانیه در حالی است ‌که چند روز پیش امام جمعه بندرلنگه درباره فعالیت غیرقانونی صید ترال و محاصره‌ای هشدار داد و اعلام کرد: درصورتی که با این نوع صیادی برخورد نشود، آینده زیست‌بوم منطقه و کشور به خطر خواهد افتاد. حجت‌الاسلام جواد اسماعیل‌نیا، یکی از مشکلات این منطقه را صیدهای غیرقانونی از طریق صید ترال عنوان کرد و گفت: امروز خبر می‌رسد که همچنان صیدترال در گوشه و کنار این بندر در حال انجام است، صید ترال روشی برای صید آبزیان است که از ۱۰سال پیش به آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان راه پیدا کرده و سبب خطرات جدی برای محیط‌زیست شده است. زمزمه شروع مجدد صید ترال در حالی مطرح است که محمد طالبی‌متین، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی محیط‌زیست چندی پیش به‌طور ضمنی اعلام کرد: صید ترال به‌صورت سنتی و صنعتی انجام می‌شود که ترال صنعتی متوقف شده و در بحث صید سنتی نیز عمدتا صید میگو مطرح است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید