• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 13 تیر 1401
کد مطلب : 165178
+
-

درخواست دسترسی سمنان به آزادراه

بهروز قلی‌پور-  روزنامه‌نگار

نگرانی‌ از مسیر عبور آزادراه حرم تا حرم از سمنان نه‌تنها توسعه شهری و اقتصادی بلکه توسعه گردشگری را هم شامل می‌شود.

ضرورت رونق گردشگری سمنان 
سمنان امسال به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری تعریف شده و حسین موسوی‌دلازیانی، رئیس شورای شهرستان در این‌باره می‌گوید: عبور آزادراه حرم تا حرم از سمنان باید پیشرفت و رونق گردشگری شهر را به‌دنبال داشته باشد نه اینکه فقط اهداف و منافع سرمایه‌گذار درنظر گرفته شود.
با توجه به اینکه عملیات اجرایی ادامه مسیر قرار است از سال آینده آغاز شود، سمنانی‌ها در حال پیگیری و تلاش برای یافتن مسیر مناسب برای عبور این آزادراه از 3شهر سرخه، مهدی‌شهر و سمنان هستند.

تشویق به حضور در شهر 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاهش تصادف‌ها، کوتاه شدن مسیر و بهبود دسترسی را از ضرورت‌های طرح حرم تا حرم عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: نقشه فعلی طوری طراحی شده است که مردم را به حضور در داخل شهرها تشویق نمی‌کند و این موجب تضعیف گردشگری سمنان خواهد شد. امیر کرم‌زاده با بیان اینکه سالانه 15میلیون تردد خودرویی در جاده‌های سمنان ثبت می‌شود، می‌افزاید: با توجه به میانگین سرنشینان هر خودرو آمار تردد به 20میلیون نفر در سال هم می‌رسد. از سوی دیگر میانگین حضور مسافران عبوری در استان 12ساعت، مسافران با قصد اقامت   5/2روز و ضریب اشغال هتل‌های ما بیش از 80درصد است.
 او البته تأکید می‌کند: آزادراه آنچنان گردشگری سمنان را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد چون مسافران به هر حال ناچار به توقف در مسیر هستند، اما تعریف دسترسی مناسب از این آزادراه به سمنان می‌تواند همان تأثیر منفی را هم از بین ببرد. 
کرم‌زاده با بیان اینکه کل ظرفیت اقامتی استان سمنان 4هزار نفر است، توضیح می‌دهد:‌ سمنان هم‌اکنون هم به مقصد گردشگری تبدیل شده است، اما با توجه به ظرفیت اقامتی خود قطعا توان میزبانی از همه مسافران عبوری را نخواهد داشت. با وجود این دسترسی مناسب، استان را از مزایای عبور زائران و مسافران منتفع خواهد کرد.

استان سمنان۱۵۴اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۵هتل و مهمان‌سرا، ۱۴اقامتگاه‌سنتی، 5مهمان‌پذیر، 5مجتمع گردشگری، ۷۹خانه مسافر، یک هتل‌آپارتمان، 2مرکز تفریحی‌سرگرمی، یک اردوگاه، یک متل، ۳۱دفتر خدمات مسافرتی، ۴۲رستوران بین‌راهی و ۱۹سفره‌خانه سنتی دارد که بخشی از این ظرفیت‌ها با عبور زائران مشهد مقدس مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید