• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164239
+
-

کمبود آب در فضای سبز اصفهان

 مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه آب فضای سبز اصفهان از محل آب‌های سطحی، زیرسطحی و تصفیه مجدد پساب تامین می‌شود، گفت: شهرداری اصفهان نخستین نهادی است که آب فاضلاب خریداری کرد و امروز 8میلیون مترمکعب آب مورد استفاده از پساب فاضلاب تامین می‌شود. به گزارش همشهری، مجید عرفان‌منش افزود: باوجود آنکه ۲۷میلیون مترمکعب پروانه بهره‌برداری آب از آب‌های زیرسطحی داریم فقط مجاز به بهره‌برداری از ۱۸میلیون مترمکعب آن هستیم. وی ادامه داد: به واسطه خشکسالی، درختان ضعیف شده‌اند و در مواجهه با آفات مقاومت کمتری دارند و به سرعت خشک می‌شوند و همین امر موجب می‌شود مجبور شویم برخی درختان خشک را قطع کنیم. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان از همه روش‌های علمی پذیرفته شده برای آبیاری ازجمله روش‌های تحت فشار، قطره‌ای، قطره‌چکان و لوله‌های ماکارونی استفاده می‌کند، گفت: در برخی خیابان‌ها مانند خیابان عباس‌آباد به واسطه کهولت درختان و اینکه از گذشته از روش غرقابی استفاده می‌شد ناچار به استفاده از روش غرقابی شدیم و در مجموع در ۶۰درصد، عرصه آبیاری مدیریت‌شده داریم.
عرفان‌منش با بیان اینکه از مجموع وسعت ۶هزار هکتار فضای سبز شهر اصفهان، 4هزار هکتار در اختیار شهرداری اصفهان است، افزود: ۲هزار هکتار در اختیار سایر ارگان‌ها و البته پشتیبانی فنی آن بر‌عهده شهرداری است.
وی با اشاره به آلودگی هوا، آلودگی خاک و خشکسالی خاطرنشان کرد: برخی درختان مانند چنار به واسطه آلودگی هوای ناشی از ریزگردها و آلودگی ناشی از شرکت‌های صنعتی خسارت مضاعف می‌بینند. عرفان‌منش با بیان اینکه اصفهان در گذشته ۶۰۰ هکتار چمن داشته که الان به ۴۰۰ هکتار کاهش یافته است‌، گفت: موارد از بین رفته با گونه‌های کف‌پوش‌های کم‌مصرف جایگزین می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از چالش‌های ما حفظ شبکه آبرسانی است که میلیاردها تومان هزینه داشته و الان دچار تخریب‌ شده است . 
دربرخی قسمت‌های شبکه آبرسانی، والف‌ها یا حتی درختان سرقت می‌شود. وی یکی دیگر از معضلات را فرهنگ و نگاه به فضای سبز و محیط‌زیست دانست و گفت: لازم است رسانه‌ها در این بخش همکاری لازم را انجام دهند. عرفان‌منش ادامه داد: براساس قانون اگر کسی به درخت ضرر بزند مجازات جریمه مالی تا ۶ ماه حبس در انتظار اوست و اگر کسی با فضای سبز تعارض منافع ندارد حق ندارد با خشک کردن درختان و ضرر به فضای سبز منافع خود را تامین کند. 
وی ادامه داد: شهرداری اصفهان در راستای حفظ درختان و محیط‌زیست با صرف بودجه‌های بالا، بیش‌از 1400درخت در مسیر طرح‌های عمرانی را جابه‌جا کرد. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در پایان تأکید کرد: برای رفع آلودگی برای هر نفر باید 5هکتار فضای سبز ایجاد شود و در مجموع برای همه ۲میلیون شهروند اصفهانی باید بیش از ۱۰۰میلیون هکتار فضای سبز در این خطه در نظر گرفته شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید