• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 26 خرداد 1401
کد مطلب : 163407
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYEny
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ درمان


شاید بهترین اثر هیپنوتیک که در میان بهترین فیلم‌های مهیج و روانشناختی می‌توان پیدا کرد، فیلم «درمان» از کیوشی کوروساوا باشد. این فیلم داستان زندگی یک کارآگاه به نام کوجی یاکوشو را روایت می‌کند که قصد دارد از راز یک‌سری قتل زنجیره‌ای سر دربیاورد. بعد از وقوع هر قتل، قاتل در صحنه جرم حاضر می‌شود درحالی‌که هیچ نمی‌داند که چرا و چگونه این کار را انجام داده. همچنین تنها وجه اشتراک بین این قاتل‌ها و مقتول‌ها فردی به نام مامیا است که حتی او هم نمی‌داند که چه‌کسی است یا اینکه کجاست. چیزی که در میان پیچیدگی و تشویش داستانی درمان به وضوح خودنمایی می‌کند، فهم کوروساوا از پدیده هیپنوتیزم است که به خوبی در داستان فیلم حل شده و شک و تردید بینندگان را دوچندان می‌کند.

  فلسفه ملال

لارس اسوندسن یک فیلسوف و نویسنده نروژی است که کتاب‌های ساده با نگاه فلسفی در زمینه موضوعات مختلف زندگی می‌نویسد. موضوعاتی که لارس اسوندسن به آنها می‌پردازد معمولاً دغدغه‌های عمومی انسان‌ها هستند. یکی از آثار قابل توجه او، کتاب «فلسفه ملال» است که توسط افشین خاکباز ترجمه و به همت نشر نو به بازار عرضه شده. ملال در بخش‌های مختلف کتاب اسوندسن معانی مختلفی دارد و خود او هم اصراری ندارد که مفاهیم و نکات و مفروضات مطرح‌شده در کتابش حتماً با هم سازگار باشند. او گاهی ملال را فقط ناشی از کارهای تکراری یا اوقات فراغت می‌داند و گاهی ریشه ملال را در کم‌رنگ‌شدن جایگاه معنا و معنویت در زندگی انسان مدرن جست‌وجو می‌کند. در واقع نویسنده کوشیده است بدون نتیجه‌گیری مشخص، توجه خواننده را به پدیده ملال جلب کند.

  خوشحال

مستند «خوشحال» درباره شخصی به نام روکو بلیک است که کارگردانی مستند را نیز بر عهده دارد. او در این مستند به ده‌ها کشور برای جست‌وجوی خوشحالی سفر می‌کند. یک فیلم مستند بلند محصول ۲۰۱۱ به کارگردانی، نویسندگی و تولید مشترک روکو بلیک، فیلمساز نامزد دریافت جایزه اسکار است. او شادی انسان را از طریق مصاحبه با افراد مختلف در 14کشور مختلف بررسی می‌کند و جدیدترین یافته‌های روانشناسی مثبت را با هم ترکیب کرده و در اختیار بیننده می‌گذارد. بلیچ چندین سال را صرف مصاحبه با صدها نفر کرد؛ از محققان برجسته شادی گرفته تا یک راننده ریکشا در کلکته، خانواده‌ای که در جامعه‌ای در دانمارک زندگی می‌کردند، زنی که توسط کامیون زیر گرفته شده بود، یک ماهیگیر و افراد مختلف دیگر.

  اقیانوس‌ها

این مستند درباره آب‌های آزاد کره زمین است و مخاطب را با اسرار دنیای زیر آب آشنا می‌کند. برای تهیه این مستند، تیمی متشکل از کاوشگران حرفه‌ای به دل اقیانوس‌ها زده‌اند و درباره اقیانوس‌ها و رابطه ما با دریا و کاوش در کشتی‌های غرق شده و تمدن از دست رفته تحقیق کرده‌اند. دکتر تونی، اقیانوس‌شناس درباره زندگی موجودات فوق‌العاده و شگفت‌انگیز در اقیانوس‌ها و آینده آنها تحقیق کرده و دکتر فیلیپ، زیست‌شناس به بررسی آینده اقیانوس‌ها و نمودار تغییر شکل آنها پرداخته است. این تیم به سراسر جهان سفر کرده و از اعماق اقیانوس‌ها تصاویر شگفت‌انگیزی تهیه کرده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید در اعماق دریاها و زیر یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی یا در گودال‌های تاریک زیر دریای کارائیب چه می‌گذرد، این مستند را که به سؤال‌هایی از این دست پاسخ می‌دهد تماشا کنید.

  فرهنگ و تمدن در آفریقا

در این کتاب تلاش شده تا حد ممکن اطلاعات کلی شامل جلوه‌هایی از فرهنگ و تمدن آفریقا ازجمله ادیان و سنت‌های بومی، فرهنگ و هنر، رقص و موسیقی، اقوام، قبایل و گروه‌های نژادی، سوابق و ریشه‌های تاریخی اسلام، نفوذ مسیحیت و رقابت آن با اسلام، سوابق استعماری کشورهای امپریالیستی و مبارزات مردم آفریقا برای رسیدن به استقلال، موانع و چالش‌های آموزشی موجود به‌ویژه در جوامع مسلمان و همچنین گزارش برخی از تحولات نوین آفریقا در فصول مختلف ارائه شود. نویسنده، هدف از نوشتن این کتاب را آشنایی با اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورهای این قاره می‌داند و بر این باور است که واکاوی مشکلات مردم آفریقا، بدون تجزیه و تحلیل عملکرد استعمار منصفانه به‌نظر نمی‌رسد. کتاب «فرهنگ و تمدن در آفریقا» اثر محمدرضا حاتمی است و از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی روانه بازار نشر شده‌است.

  توکی بوکی

این فیلم یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین آثار سینمایی آفریقاست؛ فیلمی که معمولا در فهرست بهترین‌های تاریخ سینمای آفریقا قرار می‌گیرد و توسط بسیاری از سینمادوستان و منتقدان در سراسر جهان تحسین شده است. توکی بوکی، روایتگر داستان یک زوج جوان است که می‌خواهند به پاریس بروند و زندگی کسالت‌بار فعلی‌شان را پشت سر بگذارند. نیاز به پول اضطراری است و در این شرایط راهی نیست جز استفاده از شیوه‌های بزهکارانه مثل فحشا، دزدی، کلاهبرداری و سرقت. همین ماجراها بستر اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند و شاید به همین دلیل منتقدان، «توکی و بوکی» را نزدیک‌ترین فیلم به فرهنگ مردم آفریقا می‌دانند. این فیلم داستان زوج جوانی را روایت می‌کند که به‌خاطر فقر و تنگناهای مالی به بیراهه می‌روند و در این بیراهه راه رستگاری را می‌جویند.

  اصول موفقیت

البته شاید کتاب‌هایی از این دست زیاد خوانده باشید و کمی هم نسبت به آنها گارد بسته داشته باشید اما در کتاب خواندنی «اصول موفقیت» از جک‌کنفیلد، قطعا ایده‌های جالبی برای کسب‌وکار و زندگی‌تان پیدا خواهید کرد؛ ایده‌هایی که به‌شدت اجرایی هستند. ازجمله اینکه امتیازهای مورد نظر در کار و هدف مورد‌نظرتان را اندازه‌گیری کنید تا مطمئن بشوید کارهایی که نیاز هست و مقدمه موفقیت محسوب می‌شوند را حتما انجام داده‌اید. یکی از مدیران ارشد در این کتاب اشاره می‌کند که برای خودش درنظر گفته بود ماهی حداقل 20شب برای شام پیش خانواده‌اش باشد و این را اندازه‌گیری می‌کرد تا اطمینان از عملی شدنش پیدا کند. ایده‌هایی از این دست در این کتاب کم نیستند.

  قدرت هوش کلامی

این کتاب از تونی بازان می‌تواند برای همه سفارش‌کردنی باشد. در این کتاب، شما در ابتدا از فلسفه اینکه چرا باید قدرت هوش کلامی‌تان را افزایش بدهید مطلع خواهید شد. بعد از آن شروع به تمرین‌های خاصی می‌کنید. در این کتاب اشاره می‌شود که قدرت واژگان و تعداد واژگان شما، تراز مهمی برای سنجش میزان موفقیت شما هستند؛ چرا که واژگان در ذهن شما ترکیب‌های جدید ایجاد کرده و در نتیجه ایده‌های جدیدتر و بکرتری به ذهن‌تان خواهد رسید. هوش کلامی برای همه مردم جذابیت و کاربرد می‌تواند داشته باشد؛ از یک تاجر گرفته تا یک همسر،معلم و... .

  استیو جابز چگونه جهان را تغییر داد

وقتی که از تکنولوژی و کارآفرینی و دیوانگان تغییر جهان صحبت می‌شود، بدون شک سردمدار این گروه را باید استیو جابز بدانیم. اگر دوست دارید درباره این چهره بیشتر بدانید، می‌توانید به این مستند فکر کنید که جزو مستندهای خوش‌ساخت حوزه کسب‌وکار طبقه‌بندی می‌شود. خالق اپل، برخلاف بیل گیتس، اعتقاد زیادی به کیفیت داشت و دوست داشت محصولاتی کمتر، ولی باکیفیت برتر داشت باشد. به همین دلیل است که اپل امروزه این‌چنین در اوج ایستاده است. این مستند در سال 2011توسط دوو برتراند ساخته شده و 45دقیقه است. البته درباره استیو جابز کتاب‌های مختلفی هم منتشر شده است اما خوبی مستند آن است که بیشتر به درد کسانی که دل و دماغ کتابخوانی ندارند می‌خورد.

  اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر

«اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر» نام جدیدترین اثر محمود دولت‌آبادی، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر فارسی است. این قصه که همچون دیگر داستان‌های دولت‌آبادی از نثر غنی و نگارش به‌خصوص او برخوردار است داستان انسان‌هایی است که در پی دستیابی به قطعه‌ای گم‌شده در گذشته‌اند. پیوسته در نزاع با این مفهوم که آیا انسان خاطراتش را گم می‌کند یا در گودال عمیقی از یک خاطره از دست رفته، گم می‌شود. در هر دو صورت این انسان تا زمانی که این چنین گمگشته و حیران باشد، رنگ آسایش و خوشی نخواهد دید و این سفر بی‌پایان تا آخرین روز زندگی او ادامه خواهد یافت. این کتاب را نشر چشمه در 129صفحه منتشر کرده است.

  مرد شمالی

«مرد شمالی» یک تریلر حماسی و تاریخی است که طی قرن دهم میلادی و در کشور ایسلند می‌گذرد. داستان فیلم درباره یک وایکینگ به نام املت است که پس از کشته‌شدن پدرش راهی را برای اجرای عدالت جست‌وجو می‌کند. الکساندر اسکاشگورد و نیکول کیدمن بازیگران اصلی مرد شمالی‌اند و رابرت اگرز فیلم را کارگردانی کرده. مرد شمالی محصولی اکشن و حماسی، با مایه‌های فانتزی و اساطیری است که از نظر حال‌وهوا، بی‌شباهت به «بازی تاج‌وتخت» نیست. این اثر قصه‌ای در ابتدا به ظاهر قابل پیش‌بینی را روایت می‌کند، اما در ادامه از محصولات مشابه، متفاوت می‌شود. فیلم جدید رابرت اگرز با نمایش عریان بدویت حاکم بر جامعه آن زمان اروپا، اثری خشن و سراسر مناسب سنین بزرگسال است.

  شهر اشباح

«شهر اشباح» جواهری است که ایده ترکیب انیمیشن‌های گلچین و داستان‌های دوست‌داشتنی را در جایی به غیراز آمریکای شمالی، به تصویر می‌کشد. داستان فیلم درباره «چیهیرو اوگینو» و سفر شوم او به دنیای ارواح است. هنگامی که او به آنجا می‌رسد باید برای زنده ماندن تلاش کند و سعی کند والدینش را نجات دهد و همین گره‌ها، باعث کشش و دنبال شدن داستان می‌شود. شهر اشباح یکی از برندگان بی‌همتای اسکار است که فانتزی را در هم می‌آمیزد و به زیبایی از وجود موجودات عجیب و غریب و بیگانه استفاده می‌کند. انیمیشن دستی باعث شده است که شخصیت‌های شهر اشباح به هیچ وجه کامل به‌نظر نیایند. اما رفتار و نحوه برخورد آنها با یکدیگر تأثیر عمیقی روی تماشاگر
می‌گذارد.


  Chef (آشپز)

فیلم «آشپز» (Chef) فیلمی در ژانر کمدی و محصول کشور آمریکاست که در سال 2014به نمایش درآمد. کارگردانی این فیلم را جان فارو برعهده دارد و بازیگرانی چون جان فاورو، رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون و جان لگویزمائو در آن ایفای نقش کرده‌اند. در فیلم chef، جان فارو که نقش آشپز را دارد، شغلش را در رستوران از دست می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که رستوران سیاری را در یک کامیون راه‌اندازی کند و از این طریق نه‌تنها به خانواده خود سر و سامان بدهد بلکه شغلش را نیز دوباره از نو بسازد. در این فیلم عشق فاورو به غذا به خوبی به نمایش گذاشته شده و جان فاورو توانسته مخاطبش را به یک سفر جاده‌ای پرشور و هیجان با یک کامیون غذاخوری ببرد.

  زردچوبه؛ زعفران هندی، ادویه مقدس

زردچوبه، جزو قدیمی‌ترین ادویه‌هایی است که توسط انسان شناخته شده است و از گذشته تاکنون مصارف و کاربردهای فراوانی دارد. همچنین درخصوص خواص درمانی این ادویه هرچه بگوییم کم است. تا جایی که در هند آن را زعفران هندی و ادویه مقدس می‌نامند. اسماعیل پورکاظم هم با توجه به اهمیت این گیاه در کتاب «زردچوبه؛ زعفران هندی، ادویه مقدس» به بررسی خواص و کاربردهای زردچوبه می‌پردازد. این کتاب در سال98منتشر شده است و با مطالعه آن نه‌تنها با خواص زردچوبه آشنا می‌شویم، بلکه می‌توان از نحوه کاشت و شرایط طبیعی مورد نیاز برای رویش این گیاه و همچنین طریقه صحیح مصرف آن نیز اطلاعاتی کسب کرد و در آشپزی‌های مختلف از آن سود برد و طعم‌هایی جادویی به غذاها داد.

  مستند غذاهای خیابانی

امروزه غذاهای خیابانی به‌دلیل لذیذ‌بودن و سرعت در تهیه آنها طرفداران بسیاری در تمام دنیا دارند. این غذاهای ارزان‌قیمت، هم خوراکی‌های محلی و هم غذاهایی که در سطوح وسیع خواهان دارند را شامل می‌شود و همین امر باعث شده تا استقبال از آنها چشمگیر باشد. حتی برنامه‌های مختلفی درخصوص این نوع از غذاها ساخته شده است که مستند «غذاهای خیابانی» (street food) به کارگردانی دیوید گلب و برایان مگینیکی از این برنامه‌هاست و به معرفی انواع غذاهای خیابانی در کشورها می‌پردازد. این مستند که محصول سال ۲۰۱۹ است، بینندگان را به کشورهای مختلف می‌برد تا با فرهنگ غنی غذاهای خیابانی و دستفروشان در سراسر دنیا آشنا شوند. این مستند محصول کشور آمریکا و به زبان انگلیسی است.

  او بازی را برد

داستان فیلم درباره «جیک» با بازی تحسین‌برانگیز دنزل واشنگتن است که به جرم قتل غیرعمد همسرش در یک دعوای خانوادگی زندانی شده و 6سال از دوره حبس را سپری کرده است. رئیس خشن زندان به او وعده می‌دهد کاری می‌کند که مدت حبس کوتاه شود اما برای این کار شرط قائل می‌شود؛ اینکه جیک از پسرش «جیزس» که بهترین بازیکن بسکتبال مدرسه و ناحیه است، بخواهد به دانشگاه محل تحصیل فرماندار بپیوندد. تلاش‌های جیک برای اثبات بی‌گناهی و جلب رضایت پسرش برای بازی در تیم مورد علاقه رئیس زندان، بستر اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد. فیلم «او بازی را برد» یک درام ورزشی است که در سال 1998و به کارگردانی اسپایک لی ساخته شده است.

  فراتر از بسکتبال

کتاب «فراتر از بسکتبال» به قلم مایک شیشفسکی و مملو از کلمات الهام‌بخش است. این کلمات شاه‌کلیدهای موفقیت به‌شمار می‌روند چرا که مایک شیشفسکی، سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال آمریکا معنای این کلمات را درک کرده است. او 3مدال طلای المپیک طی سال‌های 2008، 2012و 2016میلادی و 2 عنوان قهرمانی جهان در سال‌های 2010و 2014میلادی را در کارنامه مربیگری‌اش دارد. شیشفسکی، مربی بزرگ و نامی بسکتبال آمریکاست و بخش قابل توجهی از زندگی‌اش را صرف تعلیم و تربیت بسکتبالیست‌های جوان و بدل کردن آنها به قهرمانان واقعی کرده است. کتاب فراتر از بسکتبال حاصل تجربیات او در عرصه مربیگری است و خواندن آن به مربیان و بسکتبالیست‌های جوان توصیه شده است.

  آخرین رقص

این مستند به زندگی ستاره بزرگ و فراموش نشدنی NBA یعنی مایکل جردن می‌پردازد. مستند «آخرین رقص» یک مینی‌سریال آمریکایی در ژانر ورزشی است که کمپانی‌های ESPN و Netflix آن را تهیه کرده‌اند. بخش اصلی این مستند را فعالیت حرفه‌ای مایکل جردن و فراز و نشیب‌های او در لیگ بسکتبال آمریکا به‌خصوص دوران پرسر و صدای حضورش در تیم شیکاگو بولز تشکیل می‌دهد. منتقدان بر این باورند که آخرین رقص کامل‌ترین مستندی است که درباره زندگی ورزشی بسکتبالیست افسانه‌ای آمریکا ساخته شده و ویدئوهای اختصاصی تیم پشت صحنه جذابیت‌های آن را دوچندان کرده است. بخش دیگری از مستند به گفت‌وگو با مشاهیر لیگ بسکتبال آمریکا درباره دوران پرفروغ مایکل جردن اختصاص دارد.

  توسعه اجتماع از طریق گردشگری

امروزه گردشگری به‌عنوان یک فعالیت مهم اقتصادی، به یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصادی جهان تبدیل شده است. با این میزان عظمتی که گردشگری در اقتصاد جهان پیدا کرده، بیش از پیش نیازمند برنامه‌ریزی به‌منظور استفاده هر چه بیشتر از این امکان برای توسعه اجتماعات و در عین حال کاستن از آثار و تبعات منفی آن هستیم. چرا که امروزه مقاصد گردشگری زیادی وجود دارند که به‌دلیل عدم‌برخورد علمی با این پدیده، دچار تبعات سوء گردشگری انبوه و حتی زوال اجتماع و در نتیجه واکنش‌های منفی نسبت به گردشگران شده‌اند. کتاب توسعه اجتماع از طریق گردشگری بر پایه دیدگاه دانش به پدیده گردشگری تدوین شده و لزوم برخورد علمی با آن در این کتاب مورد تأکید است و به‌دنبال فراگیری این دانش در اجتماع است.

   از دست رفته در ترجمه

فیلم‌هایی که با ژانر گردشگری ساخته می‌شوند، عموماً برگرفته از یک داستان واقعی هستند که شخصیت‌های اصلی آن در زندگی خصوصی‌شان آن را تجربه کرده‌اند و این اتفاقات باعث وقوع جرقه‌ای در ذهن نویسنده شده است. در سفر معمولاً اتفاقات به قدری غیرقابل پیش‌بینی هستند که هر لحظه باید منتظر اتفاق‌های جدیدی باشیم. از روبه‌رو شدن با حوادث مختلف گرفته تا آشنایی با آدم‌های متعدد که در سر راه‌شان قرار می‌گیریم. اگر عاشق سفر به ژاپن و دیدن شهر زیبای توکیو هستید فیلم «از دست رفته در ترجمه» حتماً به شما توصیه می‌شود. این فیلم با نقش‌آفرینی بیل موری و اسکارلت جوهانسون و حضور آنها در هتل آغاز می‌شود، اما به همین سادگی ادامه پیدا نمی‌کند و شما می‌توانید حین تماشای فیلم به جست‌وجو و کشف کردن توکیو بپردازید.

   پیاده راه شهریار

اگر از طرفداران هنر هستید و عاشق قدم زدن در یک فضای فرهنگی دلپذیر، پیاده‌راه شهریار می‌تواند بهترین گزینه باشد. قدم زدن در این فضا شما را به‌طور مستقیم با هنرهای نمایشی و موسیقی مواجه می‌کند و حس مطبوعی از شنیدن موسیقی گوش‌نواز در سراسر مسیر برای شما به ارمغان می‌آورد. پیاده راه شهریار تهران، بخشی از پهنه فرهنگی و هنری رودکی در محدوده خیابان‌های ولیعصر، انقلاب اسلامی، حافظ و نوفل‌لوشاتو با برخورداری از میراث شهری و معماری ارزشمند است. این محدوده 1500مترمربع فضا را به‌خود اختصاص داده و قطب هنرهای نمایشی و موسیقایی در مقیاس شهری، ملی و فراملی‌ است. قرارگیری در مجاورت تالار وحدت، مسجد و مرکز فرهنگی ولیعصر و نزدیکی به هنرستان موسیقی و تالار رودکی این فضا را به مهم‌ترین محور فرهنگی شهر تهران تبدیل کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید