• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 5 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159088
+
-

در دیدار پیمان جبلی با هنرمندان چه گذشت؟

واکنش رئیس رسانه ملی به کاهش مخاطبان صدا و سیما

هلیا نصیری - روزنامه‌نگار

نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره برنامه‌های سیما در رمضان نشان می‌دهد 26.6درصد مخاطب برنامه‌های افطار و 17.4درصد مخاطب برنامه‌های سحر تلویزیون هستند. این آمار درحالی است که نشان می‌دهد تلویزیون با کاهش مخاطب مواجه شده و این زنگ خطری برای تلویزیون است. آمار مخاطبان سریال‌های تلویزیون به 30درصد هم نمی‌رسد؛ این موضوع تا جایی برای سازمان جدی است که رئیس رسانه ملی در ضیافت افطارش با هنرمندان عنوان کرد که چرا احساس علاقه‌ای که مخاطبان به هنرمندان و آثارشان داشتند، کاهش یافته است؟

پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در دیدار با جمعی از هنرمندان که در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد، گفت: «همه ما، چه شما به‌عنوان هنرمند، چه ما به‌عنوان مسئولان صدا و سیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطبان به هنرمندان و آثارشان داشتند، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتری ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم.»
وی همچنین با عنوان این سؤال که در اصالت دادن به ذائقه مخاطب و مرجعیت و محتوای رسانه کدام را ارجح دانسته‌ایم؟ توضیح داد: «به‌عنوان یک مخاطب، همکار و فردی که ۳۰ سال در رسانه کار کرده، معتقدم توالی و ترتیب بین مرجعیت، جذابیت و محتوا را فراموش کرده‌ایم. دغدغه برخی سازندگان، صرفاً درصد مخاطب بوده و درباره محتوا، دغدغه‌ای نداشته‌اند، اما می‌خواهم بر این نکته تأکید کنم که در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد. چقدر توانسته‌ایم در یک شبانه‌روز، خوراک خوب به مخاطب بدهیم.»
وی تکرار آثار بدون محتوا را به دادن پی‌درپی آب شور دریا به فردی تشنه تشبیه کرد و یادآور شد: «متأسفانه برخی‌ها این نگاه را توقف تولیدات تعبیر کرده‌اند و گفته‌اند جبلی دستور توقف ساخت سریال‌ها را داده تا بین ما و شما که صاحب اصلی آنتن هستید، اختلاف بیندازند. چنین چیزی نیست و من بارها با حضور در پشت صحنه سریال‌ها، بر این نکته تأکید کردم که قصد ما اصلاح محتوا و فرایند تولید است؛ نه متوقف کردن آنها.» در ادامه جبلی با اشاره به شعار تحول در دوران مدیریت جدید سازمان، اولویت این تحول را محتوا، رویکرد، فرایند و در صورت لزوم، ساختار دانست و با بیان اینکه ما در کشوری هستیم که به اذعان جهانیان بر قله فرهنگ و هنر و تمدن است و همین باید محور تولید محتوای سالم براساس داشته‌های هویتی باشد، افزود: «پس از خودمان بپرسیم ما چقدر از این ظرفیت‌ها و نقاط اقتدارمان را در قالب‌های مختلف، رسانه‌ای کرده‌ایم؟» جبلی، هنرمندان را صاحب واقعی آنتن خواند و گفت: «در سازمان روی شما باز است. من سال پیش به دوستان گفتم به همه شما اطلاع بدهند ما از الان برای سال آینده با همه شما کار داریم. تولیدات باید با پژوهش به جزئیات قصه و به فیلمنامه برسد و فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند. ما و شما باید به نقاط مشترک برسیم؛ چون هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانیم این راه را طی کنیم.» رئیس رسانه ملی با اشاره به ادبیات داستانی قوی کشور آن را پشتوانه‌ای قوی برای اقتباس دانست و اضافه کرد: «با همین پشتوانه می‌توان استخوان‌بندی فیلمنامه‌ها را محکم کرد. وی خواهان شناسایی افتخارات و معرفی آنها به مخاطبان در قالب‌های متنوع شد و گفت: در برهه‌ای که مردم ما با مشکلاتی معیشتی مواجه هستند، باید امید بدهیم.» ساخت شهرک سینمایی ویژه شهری و تجهیز و آماده‌سازی‌ شهرک سینمایی غزالی از دیگر بخش‌هایی بود که جبلی درباره‌اش گفت. در ادامه نشست داوود میرباقری، محمدرضا شفیعی، مهدی فرجی، هادی حجازی‌فر و هادی مقدم‌دوست صحبت‌هایی را مطرح کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید