• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 7 بهمن 1400
کد مطلب : 152159
+
-

لباس نو بر تن بهشت‌زهراس

بزرگ‌ترین آرامستان کشور با تعویض دروازه‌ها و ورودی‌ها، افزایش ظرفیت پارکینگ و تغییرات در مسیرها، بهسازی می‌شود

گزارش 2
لباس نو بر تن بهشت‌زهراس

 زهرا کریمی- روزنامه‌نگار

ورودی‌های آرامستان بهشت‌زهرا با هدف تامین زیرساخت‌ها برای مراجعه‌کنندگان بهسازی می‌شود. سالی که آرامستان بهشت‌زهرا ساخته شد، نخستین در آن در ضلع شرقی به نام باب‌الزهرا نام گرفت، اما اکنون با توسعه قطعات آن از سمت شمال، جنوب، غرب و شرق حدود 9دروازه ورودی و خروجی دارد و سردرهای موجود، قدیمی شده‌اند و طراحی‌های آنها مخدوش و نورپردازی‌شان نامناسب است. همچنین جدا از آنکه به لحاظ بصری نیاز به اقدامات جدی دارد، معمولا در روزهای پایانی سال بزرگراه‌های منتهی به دروازه‌های قطعات جدید و همچنین بلوارهای داخل قطعه‌ها ترافیک بیداد می‌کند. بنابراین برای آرام‌سازی‌ ترافیک، ساماندهی دستفروشان در داخل و خارج از آرامستان و افزایش نمای بصری جلسه‌‌ای با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار شد و در این جلسه موضو‌عاتی مطرح شد و برای اجرا به تصویب رسید. به‌گفته سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا، امید است با اجرای مصوبه‌ها نمای بصری رونق گیرد و از سوی دیگر تردد مراجعه‌کنندگان به آرامستان تسهیل یابد.

اقدامات جدید برای رفاه شهروندان
مدیرعامل بهشت‌زهرا به یکسری از اقدامات به‌مناسبت 22بهمن اشاره کرد و گفت:‌ «برای تسهیل ترددهای مراجعه‌کنندگان در روزهای پایانی هفته و کاهش حجم ترافیک دروازه‌های جدید در سازمان بهشت‌زهرا ساخته شده ‌و بازگشایی آنها براساس برنامه و زمانبندی است. به‌گونه‌ای که جدا از 5دروازه که در طول ایام هفته از شنبه تا پنجشنبه برای ورود و خروج فعال است، در ایام تعطیل 4دروازه دیگر نیز بازگشایی می‌شود و همچنین در باب‌السلام فقط به‌عنوان ورود و درهای باب‌المغفر و باب‌الندبه برای خروج درنظر گرفته شده‌اند و همچنین حدود یک‌سال است که یک در دیگر در شمال ساختمان مرکزی برای قطعات جدید در ایام تعطیل باز شده و قرار است این دروازه در تاریخ 22بهمن نامگذاری شود. یکی از معضلات قدیمی سازمان بهشت‌زهرا مربوط به جاده سایت است. به‌دلیل کم‌عرض‌بودن خیابان سایت در قسمت جنوبی بهشت‌زهرا اتفاقات ناگواری را شاهد بودیم که در جلسه شورای تامین کهریزک مقرر شد این جاده تا 22بهمن تعریض و بازگشایی شود و به این ترتیب دروازه‌های باب‌القرآن و  باب الصادقین  نیز برای تردد در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار خواهد گرفت. همچنین انتهای خیابان شهید چله‌دوان مسدود است و منجر به ترافیک می‌شود و قرار است یک در ورودی باز شود تا مراجعه‌کنندگان از بزرگراه سردار هاشمی وارد بلوار علامه عسگری شوند و از زیر‌گذر باقر‌شهر به سمت خیابان شهید چله‌دوان بروند و سپس بدون توقف به قطعات جدید هدایت می‌شوند. اما درباره این موضوع شهرداری باقرشهر در اجرای آن مخالفت‌هایی داشت که قرار شد جلسه مشترکی با شهرداران و معاونان برای تعیین ‌تکلیف برگزار شود.» سعید غضنفری در ادامه به اقدامات عمرانی سال آینده اشاره کرد و گفت: «قرار است در جدیدی برای مراجعه مستقیم به سالن عروجیان، مسیر ارتباطی از گلزار شهدا به حرم امام خمینی و مترو برای سال1401 درنظر گرفته شود.»

افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها
افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها در بهشت‌زهرا به‌صورت ثابت و موقت از دیگر اقداماتی است که قرار است برای پایان سال انجام شود. سعید غضنفری، مدیرعامل بهشت‌زهرا در این‌باره گفت: «برای تامین رفاه مراجعه‌کنندگان و جلوگیری از ترافیک، 30هزار مترمربع پارکینگ به ظرفیت پارکینگ‌های بهشت‌زهرا در جنب قطعات 50، 58، 330 و 331 اضافه خواهد شد. اقدام دیگر خط‌کشی پارک مورب در حاشیه خیابان‌های پرتردد است.»
 ساماندهی گلفروشان، دستفروشان و میوه‌فروشان برای کم‌شدن ترافیک بزرگراه شهید هاشمی، علامه عسگری و جاده قم اقدام دیگری است که در این‌باره پلیس راهور از شهروندان تقاضا دارد تا شهروندان زیارت اهل قبور را به روزهای پایانی هفته موکول نکنند تا ترافیک به حداقل برسد.

 تشکیل کمیته منظر در سازمان بهشت‌زهرا
سازمان بهشت‌زهرا حدود 15در اصلی برای ورود و خروج دارد که مهم‌ترین و قدیمی‌ترین در باب‌الزهرا‌ست که معرف خوبی برای سازمان بهشت‌زهرا به‌شمار می‌رود و امسال بعد از چندین سال نورپردازی و آذین‌بندی روی این در صورت گرفت.
‌سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در ادامه به تشکیل کمیته منظر اشاره کرد و گفت: «نخستین اقدام در مدیریت جدید سازمان بهشت‌زهرا، همچنین خبر از تشکیل کمیته منظر داد و در این کمیته از ظرفیت استادان، دانشگاهیان و افراد با‌تجربه سازمان برای طراحی درها استفاده کرده‌ایم. همچنین برای طراحی درها 2برنامه داریم و این برنامه‌ها با توجه به محدوده 500هکتاری بهشت‌زهرا و محدوده 700هکتاری سازمان و حرم امام‌خمینی نیاز به حفاظت از اموال قبور و سایر موارد دارد و برای این موضوع قرار است از درهای با‌کیفیت بالا‌تری استفاده کنیم که به‌صورت ریلی باز و بسته شوند. موضوع دیگر بحث هویت سردرهاست. در واقع این درها با نیاز‌سنجی هویت بهشت‌زهرا طراحی شده ‌و ملاک‌ها برای این هویت‌بخشی با توجه به 30هزار شهید در گلزار شهداست و از قبل 4طرح و اکنون در معاونت عمرانی طرح‌های جدید در حال کارشناسی است و در هفته جاری به جمع‌بندی برای اجرا خواهیم رسید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید