• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 7 بهمن 1400
کد مطلب : 152111
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/فیلم

فیلم

  هفت
در میان فیلم‌هایی که تم روانشناختی دارند، فیلم «هفت» در دوره‌های مختلف محبوبیت زیادی کسب کرده است. در فیلم جنایی و روان‌شناختی هفت اثر دیوید فینچر، دو کارآگاه قتل‌های زنجیره‌ای به نام‌های دیوید میلز (برد پیت) و ویلیام سومرست (مورگان فریمن) یک قاتل سریالی اجتماع‌ستیز اما باهوش را دنبال می‌کنند که قصد دارد با قتل‌های عجیب و معنی‌دار خود (براساس هفت گناه کبیره در کتاب انجیل)، پیام‌های مشخصی را به مردم منتقل کند. در کنار پیت و فریمن، بازیگران مشهور و پرسابقه‌ای نظیر کوین اسپیسی، گوئینت پالترو (مرد آهنی، انتقام‌جویان، شیوع و...) و اندرو کوین واکر در فیلم سینمایی هفت حضور دارند. این اثر از دیوید فینچر پس از اکران در مراسم‌ مختلف ازجمله اسکار، آکادمی فیلم ژاپن، و انجمن ملی منتقدان فیلم نامزد دریافت جایزه شده است.

کتاب

  آیین دوست‌یابی
پیدا کردن یک دوست خوب برای همه یک نیاز اساسی است. همه می‌خواهند تأثیرگذاریشان را در زندگی دوستانشان احساس کنند. مهم‌تر از همه این موضوعات، حق مسلم همه انسان‌هاست که دوست بدارند و دوست داشته شوند. دیل کارنگی، نویسنده کتاب «آیین دوست‌یابی» یکی از نخستین نویسندگانی بود که درباره این موضوع تحقیق کرد و کتابی قابل فهم برای همه نوشت؛ کتابی که هنوز هم بعد از حدود یک قرن از نوشته‌شدن همچنان در فهرست پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین کتاب‌های روانشناسی و خودشناسی قرار دارد. دیل کارنگی سال‌های زیادی را صرف خواندن کتاب‌ها و بیوگرافی‌های افراد مشهور کرده بود؛ روی روابط انسانی و رفتارهای آنها دقیق شد و به این ترتیب بود که در سال1936، کتاب آیین دوست‌یابی را نوشت.

سریال

  فهرست سیاه
در این سریال ریموند ردینگتون (جیمز اسپادر)، افسر سابق نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل به یک جنایتکار برجسته می‌شود که پس از فرار داوطلبانه تسلیم اداره تحقیقات فدرال می‌شود. او به اداره تحقیقات فدرال گفت که فهرستی از خطرناک‌ترین جنایتکاران جهان را که طی سال‌های گذشته تهیه کرده است، در اختیار دارد و مایل است در ازای مصونیت از پیگرد قانونی، در مورد عملیات آنها اطلاع دهد. با این حال، او اصرار دارد که فقط با الیزابت کین (مگان بون) تحلیل‌گر شخصیتی تازه‌کار اداره تحقیقات فدرال کار کند. با اینکه سریال، ماجراهایی مهیج و جنایی دارد، اما شخصیت پیچیده و چندوجهی ردینگتون و روابط کاراکترها با یکدیگر، موضوعات روانشناختی متعددی را مطرح می‌کند.

فیلم

  ایستگاه قاهره
سینمای آفریقا در یکی،دو دهه اخیر آثار ارزشمندی تولید کرده اما کمتر مورد‌توجه مردم دنیا قرار‌گرفته و چنین آثاری زیر سایه دستگاه‌های تبلیغاتی هالیوود قرار گرفته‌اند. ازجمله فیلم تحسین‌برانگیز «ایستگاه قاهره» که شاهکار یوسف شاهین، کارگردان مشهور مصری است. داستان این فیلم به زندگی رمانتیک و عاشقانه یک روزنامه‌فروش اختصاص دارد. یوسف شاهین در این فیلم به خوبی بازیگرانش را رهبری کرده و خودش هم یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کرده است. بسیاری از منتقدان معتقدند فیلم ایستگاه قاهره ویژگی‌های یک تراژدی را هم دارد و کارگردان در این زمینه از بزرگان سینمای ژانر وحشت مثل آلفرد هیچکاک و پاول وارد الهام گرفته است. به هر حال این فیلم را باید جزو نمونه‌های سینمایی کمتر دیده شده و باکیفیت از سینمای آفریقا دانست.

مستند

  مرگبارترین حیوانات آفریقا
قاره سرسبز آفریقا از روزگار قدیم، محل زیست گونه‌های کمیاب جانوری بوده و هنوز هم جانورانی در این نقطه دنیا زندگی می‌کنند که نسل‌شان رو به انقراض است. به همین دلیل، آفریقا مقصد اصلی همه کارگردان‌هایی به شمار می‌رود که در ساخت مستندهایی با موضوع حیات‌وحش تبحر دارند. مجموعه مستند مرگبارترین حیوانات آفریقا هم چنین مشخصاتی دارد. کارگردان با سفر به نقاط صعب‌العبور آفریقا، محل زیست گونه‌های کمیاب جانوری را کشف کرده و مجموعه مستند جذابی درباره درنده‌ترین و مرگبارترین حیوانات این قاره تهیه کرده که تحسین منتقدان را برانگیخته است. اگر می‌خواهید با نژاد مرگبارترین حیوانات آفریقا آشنا شوید پیشنهاد ما به شما تماشای این مستند 3قسمتی است؛ مستندی که دانش شما را در این زمینه به‌شدت بالا خواهد برد.

کتاب

  فرهنگ و تمدن در آفریقا
غارت منابع طبیعی و هدر رفتن استعدادها در آفریقا محصول هجوم کشورهای استعمارگر و کشورگشایی‌های آنها در این قاره بی‌دفاع بوده. به همین دلیل برخی‌ معتقدند کشورهای آفریقایی همواره تحت‌تأثیر کشورهای اروپایی بوده‌اند و فرهنگ اصیلی ندارند. محمدرضا خاتمی در این کتاب آفریقا را به‌عنوان یکی از خاص‌ترین قاره‌های جهان معرفی می‌کند که همواره مورد‌ظلم کشورهای سلطه‌گر قرار داشته اما حالا در همه زمینه‌ها به‌خصوص در عرصه ورزش هویت خود را بازیافته است. در فصل نخست این کتاب به ویژگی‌ها و اهمیت جغرافیایی آفریقا اشاره شده و ویژگی‌های طبیعی آن مورد‌بررسی قرار‌گرفته. فصل دوم هم به تاریخ مبارزات مردم آفریقا در برابر استعمارگران اختصاص دارد و در فصل سوم، تنوع قومیتی و سنت‌های خاص مردم آفریقا مورد‌بررسی قرار گرفته است.

مستند

  آقای نویسنده زنده است
مستند «آقای نویسنده زنده است» به کارگردانی حامد قصری و با پرداختن به زندگی و آثار بهرام صادقی به‌صورت اینترنتی اکران شده است. بهرام صادقی پس از صادق هدایت یکی از مهم‌ترین نویسندگان ایران است و نویسندگان در دوره‌های بعدی از او بسیار تأثیر گرفته‌اند. او را پایه‌گذار داستان شک در ادبیات ایران می‌دانند؛ ضمن اینکه طنز تلخ در آثار او بیداد می‌کند. بهرام صادقی نویسنده شناخته شده‌ای در ادبیات داستانی ایران است اما حضور و صحبت درباره او همیشه با تردید روبه‌رو بوده است. با اکران فیلم مستند آقای نویسنده زنده است، جنبه‌های ناشناخته، شعرخوانی و بسیاری از تصاویر ناب و دیده نشده از وی برای نخستین‌بار به نمایش درمی‌آید. اکران در سایت و پلتفورم «ودیو» در سراسر جهان و به‌صورت اینترنتی در مدت زمان محدود انجام می‌شود.

فیلم

  گلدن‌تایم
«گلدن‌تایم»، فیلمی شامل 12اپیزود کوتاه است که هر کدام به یکی از ماه‌های سال منتسب شده‌اند. این 12اپیزود از نظر داستانی هیچ ربطی به هم ندارند؛ نه شاهد شخصیت‌های تکرارشونده هستیم و نه در یک اپیزود به اپیزودهای دیگر ارجاع داده می‌شود. حتی انتساب هر اپیزود به یک‌ماه سال هم از نظر دراماتیک ضرورتی ندارد (مثلاً اپیزود خرداد می‌تواند در هر‌ماه دیگری از سال هم رخ دهد). در واقع 12فیلم کوتاه مستقل کنار هم قرار داده شده‌اند تا یک فیلم بلند 110دقیقه‌ای را تشکیل دهند. پوریا کاکاوند، کارگردان گلدن تایم نیز سعی کرده که زاویه دید داستان‌های خود را در جایی متفاوت‌تر از همیشه قرار دهد و به جای آنکه داستان را مستقیم روایت کند، آن را با نگرشی جدید تعریف می‌کند.

پادکست

  رادیو نیست
یک شهر متشکل از مجموعه مکان‌هایی‌ است که در پس ظاهر سنگی خود زیست‌های گوناگونی در آنها جریان دارد؛ زندگی‌هایی که در طول زمان، خاطرات و روایاتی را می‌سازند و بدل به بخشی بزرگ از هویت و خاطره جمعی شهر و ما می‌شوند. «رادیو نیست» روایت مکان‌هایی‌ است که نقش مؤثری در زمانه خود داشته و هم‌اکنون یا نیستند یا اگر هستند تغییر کاربری و نقش داده‌اند؛ روایت مکان‌هایی خاموش که در عین خاموشی هزار داستان در خود دارند؛ مثلاً در یکی از قسمت‌های این پادکست، به سینما متروپل می‌رویم. سینما متروپل در سال1325با ذوق و هنر «وارطان هوانسیان» بر فراز لاله‌زار قد علم کرد. متروپل مجلل در روزهای رونق دوباره سینما، درست در روزگار پس از قحطی و جنگ دوم جهانی، جایی شد برای گره‌خوردن دل‌ها و ثبت خاطره‌های تلخ و شیرین در قلب شانزلیزه ایران.

پادکست

  صدای معلولان
قسمت 38پادکست «رادیو مرز» به موضوع معلولان جسمی حرکتی اختصاص دارد. در این پادکست افرادی که دچار معلولیت جسمی حرکتی هستند از دنیایی که در آن زندگی می‌کنند و فاصله‌ای که معلولیت برای آنها ایجاد کرده می‌گویند. با شنیدن صحبت‌های تعدادی از افراد دارای معلولیت در این پادکست با کاستی‌هایی مواجه می‌شویم که در کالبدهای شهری و اجتماعی وجود دارند اما ممکن است توجه زیادی به آن نشده باشد؛ موضوعاتی که گاه بسیار ساده به‌نظر می‌رسند اما عدم‌رعایت آنها باعث شده تا اقشار زیادی از جامعه ازجمله معلولان یا سالمندان از بسیاری خدمات عمومی محروم شوند. معلولان در این پادکست از تجربه‌های خود در مواجهه با نگاه دیگران در جامعه می‌گویند و تبعیضی که خواسته یا ناخواسته آنها را منزوی می‌کند.

انیمیشن

  مری و مکس
انیمیشن سینمایی «مری و مکس» یک کمدی درام موفق است که نامش در فهرست 250فیلم برتر آی.ام.دی. بی‌هم به چشم می‌خورد. در این انیمیشن که از یک داستان واقعی الهام گرفته شده، ماجرای آشنایی دختری به‌نام مری با مکس را می‌بینیم. مکس مبتلا به سندروم آسپرگر است و در روند این اثر سینمایی، با تأثیر این اختلال رشد عصبی در زندگی مکس آشنا می‌شویم. افرادی که دچار سندروم آسپرگر هستند با مشکلات ارتباط با دیگران در جامعه روبه‌رو هستند. برای درک بهتر شرایط این افراد می‌توانید انیمیشن مری و مکس را ببینید که هم فال است و هم تماشا. بد نیست بدانید برخی از پژوهشگران این سندروم را شکل ملایمی از اوتیسم می‌دانند. البته در زمینه شبیه دانستن این دو اختلال، اختلاف نظرهای زیادی در جامعه پزشکی وجود دارد.

تکنولوژی

  ذهن خوانی هوشمند
کمتر از یک‌ماه از اعلام این خبر می‌گذرد که یک فرد دچار فلج مغزی توانسته با کمک تراشه‌های مغزی، نخستین جمله‌های خود را توییت کند. توییت این مرد 62ساله استرالیایی که به فلج مغزی مبتلاست امید زیادی به استقلال هرچه بیشتر افراد دارای این معلولیت ایجاد کرده. در این روش که برای نخستین بار در دنیا انجام شده، با استفاده از رابط مغز و رایانه و بدون نیاز به حرکت دست، این مرد توانسته آنچه در ذهن دارد را به دستوری برای رایانه تبدیل کند. «کافی‌است به جست‌و‌جو کردن کلمه‌ای در موتورهای جست‌و‌جو فکر کنید تا ذهنتان به کمک این تراشه آن را به رایانه و دیگر دستگاه‌های هوشمند منتقل کند.» این تمام کاری است که برای استفاده از این تکنولوژی باید انجام داد.

کتاب

  سه‌رنگ؛ غذانوشت‌های سفر ایتالیا
منصور ضابطیان از هر کوچه و خیابان و محله‌ ایتالیا که از آن گذر می‌کند‎، برای چشیدن طعم غذاهای معروف این کشور استفاده می‌کند. ضابطیان نگاهی  ریزبینانه به چند و چون تهیه مواد اولیه غذا تا نوع طبخ آن و حتی نوع چشیدن طعم‌های مختلف در این کتاب دارد. از مردم ایتالیا می‌گوید که فرهنگ غذایی آنها‏، در سال‌های اخیر حتی آنها را نسبت به چند و چون تهیه مواد اولیه هم حساس‌تر کرده و غذا خوردن در این کشور را تنها اقدامی برای رفع گرسنگی نمی‌بیند؛ دانشکده‌هایی که در کلاس‌های درس آن، پخت انواع نان تدریس می‌شود؛ دورهمی‌ها و مهمانی‌هایی که صرفا با هدف پخت یک غذا به صورت دسته‌جمعی برگزار می‌شود و خلاصه هر موضوع دیگری در این کتاب‏، از اهمیت غذا به عنوان یک فرهنگ در ایتالیا می‌گوید.

انیمیشن

  راتاتویی؛ موش سرآشپز
راتاتویی یا همان موش سرآشپز (که در کشور ما بیشتر با این نام شناخته می‌شود) یکی از خاطره‌انگیزترین انیمیشن‌های پیکسار است. این انیمیشن دوست‌داشتنی موفق شد در سال اکران خود مهم‌ترین جوایز سینمایی، یعنی اسکار و گلدن‌گلوب را از آن خود کند. همان‌طور که از اسم فارسی این اثر پیداست، راتاتویی کاملا حول محور غذاهای لذیذ و هنر زیبای آشپزی می‌چرخد. یک موش کوچک به‌نام رمی تصمیم می‌گیرد به رؤیای دیرینه زندگی‌اش، آشپزی روی آورد؛ اما به نظر می‌رسد کسی دوست ندارد یک موش برای او غذا درست کند. تماشای این انیمیشن سینمایی را نه‌تنها به کودکان بلکه به همه دوستداران آشپزی توصیه می‌کنیم. بد نیست بدانید راتاتویی، غذایی فرانسوی است که شباهت زیادی به یتیمچه ایرانی‌ها دارد.  

سفرنامه

  سفرنامه غذا
«مارک وینز» در این مستند 134قسمتی به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کند تا با غذاهای بومی آنها آشنا شود. از آسیای میانه گرفته تا اروپا و آمریکا و... کشورهای زیادی مقصد این برنامه مستند هستند. در این مجموعه مستند از طرز تهیه مواد اولیه هر غذا در اقلیم‌ها و جغرافیاهای متفاوت صحبت می‌شود و از اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی هر کشور چگونه در فرهنگ تغذیه‌ای مردم خود نقش‌آفرینی کرده‌اند. و البته تنوع غذایی‌ که در هر اقلیم، با توجه به فرهنگ زیستی مردم آن سرزمین تهیه می‌شود. نام انواع غذاها و حتی شباهت‌هایی که جزئیات غذاهای بومی یک کشور با کشوری در قاره دیگر ممکن است داشته باشد؛ سوغاتی که اغلب از طریق جنگ‌ها و کشورگشایی‌ها در سده‌های گذشته از قاره‌ای به قاره دیگر روانه شده است.

کتاب

  روزی روزگاری فوتبال 
این کتاب بین اهالی فوتبال محبوبیت زیادی دارد و یکی از آثار ماندگار مرحوم حمیدرضا صدر است که نخستین بار در زمستان ۱۳۷۹ توسط نشر آویژ منتشر شد. کتاب «روزی روزگاری‌فوتبال» نگاه جامعه‌شناسانه‌ای به فوتبال دارد و فوتبال کشورهایی مثل انگلیس، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و... را از این منظر مورد بررسی قرار داده است. نویسنده در این کتاب، فوتبال، مردم و سیاست در فرهنگ‌های مختلف را بررسی کرده و دست آخر به این نتیجه رسیده که این ورزش تحول شگرفی در ارتباطات اجتماعی ایجاد کرده و حتی فرهنگ برخی کشورهای صاحب فوتبال را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. چاپ جدید این کتاب با بازبینی سال ۱۳۹۳ در نشر چشمه عرضه شد و به چاپ نهم رسیده است.

اپلیکیشن

  سفا اسکور
علاقه‌مندان به ورزش معمولاً زمان قابل توجهی را برای آگاهی از زمان پخش مسابقات ورزشی صرف می‌کنند. به همین دلیل اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی شده تا با سهولت، زمان پخش مسابقات ورزشی را در دسترس این افراد قرار بدهد. سفا اسکور یکی از همین اپلیکیشن‌هایی است که با نصب آن، علاوه بر فوتبال، به زمان برگزاری سایر مسابقات ورزشی مثل تنیس، بسکتبال، والیبال، راگبی و هر ورزش دیگری که فکرش را بکنید دسترسی پیدا خواهید کرد. سفا اسکور کامل‌ترین برنامه‌ای است که برای پوشش زمانبندی رشته‌های مختلف ورزشی طراحی شده اما در این اپلیکیشن خبری از خبررسانی لحظه‌ای یا گزارش زنده مسابقات ورزشی نیست. بنابراین اگر مسابقات ورزشی را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کنید بهتر است دنبال اپلیکیشن دیگری باشید، چرا که سفا اسکور فقط زمان پخش و نتیجه مسابقات را در دسترس شما قرار خواهد داد.

مستند

  ما را به خانه ببر 
این مستند که در سال ۲۰۱۹ اکران شد، دوران حضور آندره‌آ رادریتزانی، مدیرعامل جدید باشگاه لیدزیونایتد از سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد که چگونه بی‌وقفه برای بازگشت لیدزیونایتد به لیگ برتر انگلستان تلاش می‌کند. او در طول مسیر بازگرداندن لیدزیونایتد به لیگ برتر با ماجراهای عجیب و جذابی مواجه می‌شود و در پایان هم به شکل دراماتیکی تلاش‌هایش بر باد می‌رود. شاید این مستند پایان خوشی نداشته باشد اما اتفاقات پیرامون باشگاه لیدزیونایتد به حدی هیجان‌انگیز است که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. جالب اینکه درست یک سال بعد از ساخت مستند ما را به خانه ببر، لیدزیوناتید با مربیگری مارچلو بیلسا به لیگ برتر انگلیس برگشت و نتایج درخشانی گرفت.

فیلم

  خلوتگاه
در فیلم‌هایی که شخصیت‌های داستان در موقعیت‌های حساس قرار دارند و هیجان زیادی به مخاطب وارد می‌شود، کارگردان و شخصیت اول فیلم مهم‌ترین نقش را برای آن ایفا می‌کنند. در فیلم «خلوتگاه» که محصول سال2011 است، یک حادثه باعث بروز شرایط خاص و خطرناکی می‌شود که کارگردان این فیلم الیستر گریرسون سعی دارد تا با کمک بازیگران با این مشکل مقابله کند. داستان خلوتگاه حکایت گروهی از غارنوردان است که برای کشف و ماجراجویی وارد یک غار شده و براساس مدل ذهنی‌ای که دارند مسیر را ادامه می‌دهند و از همه جا بی‌خبر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی زیادی برای آنها رخ می‌دهد. این فیلم به‌تازگی با عنوان «مسیر مخفی» از شبکه نمایش خانگی پخش شده است.

کتاب

  کوهنوردی و غارنوردی
کتاب «تاریخ عمومی کوهنوردی و غارنوردی ایران» روایتی است از کوه‌پیمایان آریایی تا هیمالیانوردان ایران و به قلم داوود محمدی‌فر تحریر شده است. در این کتاب ابتدا با 70سال با فدراسیون کوهنوردی، تولد فدراسیون کوهنوردی در کشور، روسای ابتدایی فدراسیون آشنا می‌شوید و سپس از کنگره‌های کوهنوردی و مصاحبه با مربی و راهنمای کوه و گزارش کمیته مالی انجمن کوهنوردان ایران، گردهمایی بزرگ کوهنوردان دانشکده فنی، غار آرمالدو، گزارش گاهنامه انجمن کوهنوردان ایران و مدرسه یخ‌نوردی میگون، اطلاعات زیادی گردآوری و نوشته شده است. همچنین نویسنده به سراغ هزینه‌های انجمن کوهنوردان ایران، روزشمار صعود به قله موستاگ آتا، اورست زیرگام‌های زنان و مردان ایران و خلاصه تاریخ همیالیانوردی در ایران را به‌طور کامل برای خوانندگان شرح داده است.

تهرانگردی

  سازمان ثبت و املاک
پس از آنکه رضا‌شاه قانون ثبت املاک را در سال ۱۳۰۲ خورشیدی تصویب کرد، دستور ساخت ساختمانی مستقل برای مدیریت این مجموعه صادر شد و این مجموعه را در نزدیکی میدان مشق بنا کردند. معماری این بنا تلفیقی از معماری نئوکلاسیک و معماری سنتی ایران است و المان‌های معماری دوره اسلامی در نمای این ساختمان به چشم می‌خورد. کاشی‌کاری‌های آبی بدنه‌ها، ردیف کتیبه‌های آجربری و تزئینات قطاربندی آجری حکایت از بنای ساخته شده در اواخر دوره قاجار دارد. همچنین از مهم‌ترین موارد در این بنا می‌توان به قاب‌بندی دوتایی پنجره‌ها و به‌کارگیری ستون نماهای سنگی در بیرون ساختمان هم اشاره کرد؛ چیزی که مشابه آن در کاخ شهربانی و موزه پست و تلگراف هم دیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید