• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151866
+
-

سهم ‌ زنان در مدیریت شهرها

فقط در 6 شهر از میان 1424شهر کشور زنان بر کرسی شهرداری نشسته‌اند که سهمی حدود 0/42 درصد را شامل می‌شود

گزارش
سهم ‌ زنان در مدیریت شهرها

چند وقت پیش بود که مهدی جمالی‌نژاد، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: حدود 98درصد شهرداران توسط شوراهای اسلامی شهرها معرفی شده‌اند. حدود 85درصد احکامی که باید از سوی وزیر کشور صادر شود، صادر شده است و بقیه احکام در فرایند استعلام و بررسی هستند. 2مرکز استان کرمانشاه و زنجان هم در هفته‌های گذشته شهردار جدید خود را انتخاب کردند تا فرایند انتخاب شهردار به 100درصد نزدیک شود، اما نکته قابل توجه در مرور نام شهرداران انتخاب شده آمار پایین زنان است.

انتخاب 6شهردار زن
طبق اخبار منتشرشده از میان 1424شهر کشور فقط در6شهر شهردار زن انتخاب شده است. از همه گزینه‌های روی میز و همه افرادی که هیچ‌گاه به مشارکت دعوت نشده‌اند یا شده‌اند، اما شانس انتخاب نداشته‌اند، هم‌اکنون صدیقه میری شهرداری پلدختر در لرستان، زهرا زینلی ششده شهرداری شهرستان فسای فارس، آرزو طبری‌گزنک شهرداری شهرستان آمل مازندران،  سروه قادرخان‌زاده‌بانه شهرداری کردستان، لیلا پیری‌پهله شهرداری ایلام و یگانه‌سادات حسینی‌درود شهرداری خراسان رضوی را برعهده گرفته‌اند‎. با فرض اینکه همه 1424شهر کشور در این دوره شهردار خود را انتخاب کرده باشد، تعداد شهرداران زن انتخاب شده فقط 0.42درصد از کل می‌شود.  البته در پایتخت هم  فاطمه تنهایی به عنوان شهردار منطقه 8تهران انتخاب شده است.

آمار پایین مشارکت زنان
آمار مشارکت زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستای دوره ششم قابل توجه نبود و حدود ۷درصد اعلام شد. در مجموع حدود ۶هزار زن در این دوره انتخاب شدند که بیش از ۵۷۰نفر از آنها مربوط به اعضای شوراهای شهر و مابقی مربوط به شوراهای روستا بودند؛ هرچند این عدد نسبت به دوره قبل افزایش ۵۰درصدی را نشان می‌داد، اما از ۴۰۵کرسی شورای شهر در مراکز استان‌ها فقط ۳۵کرسی سهم زنان شده است؛ درحالی‌که این آمار در دوره قبل ۴۱ و در دوره چهارم ۶۳مورد بود. در میان مراکز استان‌ها ایلام، سمنان، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، رشت، خرم‌آباد، ساری، اهواز و همدان نامی از زنان در فهرست شوراهایشان دیده نمی‌شود. در میان شهرهای کشور، ششمین دوره انتخابات شورای شهر بوکان در آذربایجان غربی یک ویژگی خاص داشت که آن را از سایر شهرهای کشور متمایز می‌کرد. نامزدی ٤نفر از زنان بوکانی در انتخابات که از قضا هر 4نفرشان راهی پارلمان شهری شدند. این 4نفر توانستند بیشترین آرا را از مردم بوکان به‌ویژه زنان این شهر کسب کنند؛ ‌طوری که ٣نفرشان از اعضای اصلی و آن نفر دیگر‌ عضو علی‌‌البدل این دوره از شورای شهر بوکان شدند.

روح غایب زنانه در شهر
گلاویژ حسینی از اعضای این شورای زنانه درباره آمار پایین زنان در کرسی‌های شورا و شهرداری به همشهری می‌گوید: نیمی از جمعیت جوامع را بانوان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل نقش و حضور پررنگ بانوان در عرصه‌های مختلف جامعه ازجمله مدیریت شهری اهمیت زیادی دارد و می‌تواند فصل جدیدی از مدیریت شهری را رقم بزند.
او معتقد است: حکمروایی خوب شهری زمانی محقق می‌شود که زنان نیز در تصمیم‌های کلانشهری و وضع قوانین محلی دخیل باشند و پا به پای مردان در توسعه‌یافتگی شهر اثرگذار باشند.
این عضو شورای شهر بوکان با تأکید بر اینکه براساس سنت‌های گذشته و رویه‌های موجود در اکثر شهرهای ایران مدیریت شهری با چهره غالب مردانه را شاهد هستیم، می‌گوید: این امر با توجه به جهان‌بینی و نوع نگرش و زوایای دید متفاوت مردان با زنان بر سیمای شهری اکثر شهرهای ایران سایه انداخته است.
اکثر شهرهای مرد ساخته براساس نگرش و  روح مردانه شکل گرفته‌اند و این‌ روح در فضاهای شهری و المان‌ها و مباحث زیبایی‌شناختی شهر تجسم یافته است. حسینی تأکید می‌کند که روح زنانه در قیاس با روح مردانه به‌مراتب لطیف‌تر و پر عطوفت‌تر است که می‌تواند با اثرگذاری و حضور در تصمیم‌های مدیریت شهری،‌تبلور روح زنانه را در سیما و منظر شهری فراهم کند.
او ادامه می‌دهد: زنان متعهد می‌توانند با دیدی مادرانه به شهر بنگرند و این حس مادرانه به شهر و شهروندان می‌تواند به پیدایش نوعی همبستگی و ایجاد کانون‌های اجتماعی در شهر بینجامد و به‌نحوی بسط مفهوم خانواده را در مقیاسی بزرگ‌تر در سطح شهر ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید