• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 28 دی 1400
کد مطلب : 151151
+
-

رشد 8/1درصدی اقتصاد چین در سال2021

باوجود رشد چشمگیر اقتصادی چین در سال2021، افت محسوس رشد تولید ناخالص ملی طی 3ماهه چهارم، نگرانی‌هایی را به‌دنبال داشته است

آسیا
رشد 8/1درصدی اقتصاد چین در سال2021

رشد اقتصادی چین در سال2021 به 8.1درصد رسیده که فراتر از رشد 6درصدی است که پیش از این دولت این کشورآن را پیش‌بینی کرده بود. با این حال، افت میزان رشد در ماه‌های پایانی سال2021 نشان می‌دهد که بحران اقتصادی همچنان در کمین دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان است. براساس آمار دولتی که دیروز منتشر شده، تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه چهارم سال، 4درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته که کمترین میزان رشد فصلی در یک سال و نیم گذشته است؛ دوره‌ای که کرونا بیشترین فشار را روی اقتصاد چین و اقتصاد جهانی وارد کرده است. این مسئله نشان می‌دهد که اقتصاد چین طی ماه‌های پیش‌رو، شرایط پیچیده و خطرناکی را پشت‌سر خواهد گذاشت؛ به‌خصوص که این کشور با تشدید بحران در حوزه املاک و مستغلات و شیوع سویه جدید کرونا نیز مواجه است.
مشکلات اقتصادی در برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت‌و‌ساز چین، اعتماد خریداران مسکن و ملک به این بازار را به پایین‌ترین حد خود رسانده است. تامی وو، اقتصاددان ارشد چینی، به آکسفورد اکونومیکس در هنگ‌کنگ، می‌گوید که بدهی و مشکلات اقتصادی تأثیر‌ بدی بر حوزه ساخت‌وساز و توسعه املاک داشته است. او می‌گوید: «سرمایه‌‌گذاری در املاک و مستغلات بیشترین بخش تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و کاهش سرعت ساخت‌و‌ساز، تأثیر زیادی بر کاهش نرخ رشد دارد. انتظار داریم که رکود در حوزه املاک در نیمه اول امسال و پیش از بهبود فعالیت املاک و مستغلات تاحدودی در نیمه دوم نیز ادامه یابد.» طبق آمار، بخش مهم رشد 4درصدی در 3‌ماهه چهارم، مربوط به بخش صنعت بوده است.
بخش صنعت در ماه دسامبر سال2021 در مقایسه با دوره مشابه در سال2020، 4.3درصد رشد داشته  که‌ رشد این بخش در ماه نوامبر 3.8درصد بوده است. این تا حد زیادی به لطف تداوم صادرات چین اتفاق افتاده است. صادرات چین فقط در ماه دسامبر2021 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 21درصد رشد داشته است تا ارزش کل صادرات چین در سال را به حدود3.4تریلیون دلار برساند.
اما در میان اختلالات جدید مرتبط با کرونا، مصرف داخلی به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. قرنطینه‌های سفت و سخت و تعطیلی شهرها، دلیل اصلی این وضعیت بوده است. ازدحام کشتی‌ها در بنادر چین اخیرا افزایش پیدا کرده است؛ چرا‌که شهرهای بیشتری به‌دلیل شناسایی معدود موارد ابتلا به ویروس، ناگهان تعطیل می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :