• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 28 دی 1400
کد مطلب : 151143
+
-

ضرب شست یمنی‌ها به امارات

جنبش انصارالله در پاسخ به دخالت‌های نظامی امارات در یمن، مراکز استراتژیک در عمق خاک این کشور را هدف حملات پهپادی قرار داد

گزارش
ضرب شست یمنی‌ها به امارات

«کسی که در خانه شیشه‌ای زندگی می‌کند، به دیگران سنگ‌پرانی نمی‌کند!» این یکی از ضرب‌المثل‌های مشهور زبان عربی است که طی سال‌های گذشته بارها برای توصیف موقعیت امارات در جنگ یمن به‌کار رفته است؛ کشوری با نقاط ضعف فراوان و توانایی محدود استراتژیک که از هیچ اقدامی برای تخریب و ویرانی همسایه عربی خود در جنوب جزیره‌العرب فروگذار نکرده است. بسیاری از کارشناسان و مراکز تحلیلی جهان عرب طی این سال‌ها نسبت به وقوع فاجعه‌ای استراتژیک برای امارات، درصورت تداوم سیاست‌های این کشور علیه یمن هشدار داده بودند. روز گذشته با حمله‌ای ناگهانی و غافلگیرکننده، فرودگاه و یکی از مراکز حساس اقتصادی در نزدیکی بندر ابوظبی از سوی پهپادها‌ مورد هدف قرار گرفت و به این ترتیب، یکی از مهم‌ترین هشدارهای نظامی مقاومت یمن علیه امارات به واقعیت پیوست.
اگرچه منابع رسمی امارات تا ساعت‌ها تلاش داشتند اصل وقوع حادثه را کتمان کرده یا آن را به‌دلایلی نظیر حوادث فنی نسبت دهند، اما سرانجام پلیس ابوظبی ناچار شد درپی انتشار تصاویر متعدد از آتش‌سوزی‌ها در محل فرودگاه و نزدیکی بندر با صدور بیانیه‌ای، گزارش‌های منتشر شده در سطح شبکه‌های اجتماعی عرب زبان را تأیید کند. براساس این بیانیه، اجسام پرنده‌ای که انتظار می‌رود پهپادهای متعلق به جنبش انصارالله بوده‌اند ظهر روز گذشته 3تانکر حامل بنزین در منطقه المصفح و یک انبار واقع در فرودگاه ابوظبی را هدف قرار دادند. در نتیجه این حملات، 3نفر (2شهروند هندی و یک پاکستانی) کشته شده و دست‌کم 6نفر دیگر مجروح شدند. پس از این حادثه، نیروهای امنیتی امارات خیابان‌های منتهی به فرودگاه و المصفح را به‌طور کلی مسدود کردند و از سوی دیگر، حرکت خطوط هوایی از ابوظبی نیز تا چندین ساعت به حالت تعلیق درآمد.
محمد البخیتی، عضو شورای رهبری جنش انصارالله ساعاتی پس از تأیید رسمی گزارش‌های مربوط به حملات پهپادی اخیر در صفحه توییتر خود نوشت: این حمله دردآور، تنها آغازی برای عملیات‌های ما در عمق امارات است. اگر سیاست‌های متجاوزانه امارات علیه یمن متوقف نشود، این عملیات با شدت و حجم بیشتری در آینده ادامه خواهد یافت. پیش از این، مقاومت یمن در سال2018 با انتشار تصاویری ضبط شده از بالای فرودگاه ابوظبی اعلام کرد این منطقه را مورد حمله قرار داده است. اما منابع دولتی امارات در آن زمان، وقوع هرگونه حادثه نظامی در فرودگاه ابوظبی را تکذیب کردند. این بار اما به‌نظر می‌رسد مقامات اماراتی، راهی جز پذیرش وقوع حادثه و تأیید حمله نظامی به مهم‌ترین مراکز اقتصادی پایتخت این کشور نداشته‌اند.

منطقه المصفح: قلب اقتصادی ابوظبی
المصفح در حقیقت منطقه یا شهرکی صنعتی، بین فرودگاه و بندر ابوظبی به‌حساب می‌آید که طی سال‌های اخیر، همزمان با توسعه اقتصادی امارات به‌طرز قابل‌توجهی رشد یافته است. البته سنگ بنای این منطقه در دهه1970 میلادی، چند سال پس از تاسیس کشور امارات گذاشته شد. به‌گزارش شبکه الجزیره طی 10سال اخیر، ده‌ها شرکت مونتاژ قطعه در المصفح تاسیس شده است و علاوه بر آن، بسیاری از انبارها برای ذخایر کالاهای استراتژیک ابوظبی نیز در این منطقه قرار دارد. جمعیت ساکن در المصفح بیش از 150هزار تن تخمین زده می‌شود که بخش قابل توجهی از آن، کارگران خارجی مقیم امارات (مخصوصا از کشورهای پاکستان، هند و فیلیپین) هستند. روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به اهمیت استراژیک این منطقه در گزارش خود می‌نویسد: حمله به المصفح را می‌توان آخرین هشدار انصارالله برای امارات به شمار آورد. با توجه به اینکه این منطقه در کنار فرودگاه ابوظبی از بالاترین سطح امنیت نظامی و پدافندی برخوردار هستند، می‌توان گفت دیگر هیچ نقطه‌ای در خاک امارات از گزند حملات موشکی یا پهپادی مقاومت یمن در امان نیست.

امارات در یمن به‌دنبال چیست؟
خبر خروج ارتش امارات از یمن در سال2018 بسیاری را بر آن داشت تا گمان کنند این کشور به‌طور کامل از جنگ یمن عقب‌نشینی کرده است. اما در حقیقت چنین نبود. امارات طی سال‌های گذشته شبکه گسترده‌ای از نیروهای شبه‌نظامی و نیابتی را در جنوب یمن سازماندهی کرده که از سال2018 و پس از خروج ارتش این کشور، عملا برای تحقق منافع ابوظبی فعالیت می‌کنند. به گزارش شبکه الجزیره، مجموعه این گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به 70هزار نیرو است و حجم بالایی از تسلیحات پیشرفته را در اختیار دارند. اگرچه امارات در سال‌های اولیه جنگ یمن، همراه با عربستان سعودی علیه مقاومت انصارالله موضع‌گیری داشت اما در ادامه، با سیطره بر استان‌های جنوبی و مشخصا شهر عدن، حتی علیه نیروهای وابسته به عربستان سعودی نیز وارد جنگ شد. تنش‌های میان ریاض و ابوظبی در جنوب یمن تا جایی پیش رفت که 2متحد پیشین، ناچار به برگزاری مذاکرات و حتی انعقاد توافق آتش‌بس میان شبه نظامیان وابسته به‌خود شدند؛ توافقی که البته تا‌کنون بارها از سوی امارات نقض شده است.
اصرار ویژه امارات برای سیطره یکجانبه بر مناطق جنوبی یمن، پرسش‌های متعددی را در سطح رسانه‌ها و تحلیلگران منطقه‌ای برانگیخته است. به نوشته عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم، امارات از طریق سیطره بر عدن می‌خواهد در معادلات دریایی منطقه خاورمیانه و جهان، بیش از پیش تأثیر داشته باشد. در این زمینه باید توجه داشت سیطره بر عدن، حدیده و جزایر سقطری برای کنترل تنگه باب‌المندب، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تجاری و انرژی جهان تعیین‌کننده است. امارات تا‌کنون موفق شده حضور خود در عدن و سقطری را از طریق قدرت نظامی تثبیت کند اما تمام تلاش‌های این کشور برای ورود به حدیده با مقاومت مثال‌زدنی انصارالله روبه‌رو شده و شکست خورده است. البته حضور امارات در عدن محدود به سال‌های پس از جنگ یمن نیست. شرکت بنادر دبی به‌عنوان مهم‌ترین بازوی اقتصادی امارات در سال2007 قراردادی را برای اجاره 100ساله بندر عدن با دولت وقت یمن به ریاست علی عبدالله صالح به امضا رساند. اگرچه امارات براساس این قرارداد موظف بود بندر عدن را توسعه دهد اما با گذر زمان روشن شد هدف از عقد این قرارداد، سیطره امارات بر سواحل عدن و جلوگیری از پیشرفت بندر این شهر به‌عنوان مهم‌ترین رقیب بنادر دبی در سطح منطقه بوده است. قرارداد اجاره بندر عدن پس از انقلاب سال2011 مردم یمن و سقوط دولت صالح ملغی شد، اما امارات 5سال بعد از طریق جنگ و سیطره نظامی، بار دیگر کنترل این بندر را به‌دست آورد.

16میلیارد دلار
روزنامه العربی‌الجدید میانگین خسارت‌های مالی امارات در جنگ یمن را سالانه 16میلیارد دلار عنوان کرده است

  جزایر اشغالی سقطری؛ پایگاه استراتژیک امارات
جزایر سقطری در سواحل جنوبی یمن را کلید تسلط بر گذرگاه دریایی باب‌المندب به شمار می‌آورند؛ گذرگاهی که در شاهراه دریای عمان، اقیانوس هند و دریای سرخ واقع شده است. این جزیره از اوایل سال2018 میلادی عملا به اشغال نیروهای ارتش امارات درآمده است. حضور نیروهای اماراتی در سقطری، حتی اعتراض دولت منصور هادی(متحد عربستان) را هم به‌دنبال داشته است. اگرچه ابوظبی در ابتدا اعلام کرد حضور نیروهای این کشور در سقطری موقت و برای پوشش عملیات در دیگر نقاط یمن است، اما از سال2019 عملیات ساخت یک فرودگاه و چندین پایگاه نظامی در این جزایر را آغاز کرد. به‌گزارش شبکه الجزیره، امارات تلاش دارد سقطری را به پایگاهی استراتژیک برای خود با هدف تسلط بر آب‌های منطقه‌ای تبدیل کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید