• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150773
+
-

جمع‌آوری «تپه بازیافت زباله» پس از 18سال

فعالیت یک مرکز دپو و بازیافت زباله در حوالی ده‌ونک از 18سال قبل، باعث نارضایتی شهروندان منطقه3 شده بود

خدمات شهری
جمع‌آوری «تپه بازیافت زباله» پس از 18سال

  محمود مولایی- خبر‌نگار

 18سال انتظار به پایان رسید و به‌نظر می‌رسد جمع‌آوری محل دپوی زباله که به یک معضل بزرگ در منطقه3 تبدیل شده بود، پیش از پایان سال1400 به‌طور کامل انجام شود. عملیات پاکسازی در هفته‌های گذشته و به دستور شهردار تهران شروع شد. شهردار منطقه3 در این‌باره گفت: «محل دپوی زباله در منطقه3 که به زمین عرفی معروف است، سال‌ها مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بود. با توجه به درخواست‌های محلی و نیازهایی که مردم و مخصوصا اهالی ده‌ونک داشتند، این موضوع به مجموعه مدیریتی ارشد شهرداری تهران منتقل شد. همچنین طی بازدید، شهردار محترم تهران دستور دادند که این محل پاکسازی شود.» حمید جوانی ادامه داد: «مجموعه بازیافت شهرداری منطقه۳ در محلی قرار دارد که یک ضلع آن به بزرگراه چمران، ضلع دیگر به خیابان ملاصدرا و از سمت شمال به ده‌ونک منتهی می‌شود. این محدوده درواقع 18سال محل دپوی زباله، ضایعات و سرشاخه‌هایی بوده که از سطح منطقه3 جمع‌آوری و در این محل تخلیه و دپو می‌شده است.»
سرشاخه‌های این محدوده چندین‌بار دچار آتش‌سوزی شده و به همین دلیل، دادستان تهران در فروردین1400 حکم به جمع‌آوری سرشاخه‌ها داده بود. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه3 تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: «دادستانی، کلانتری را ملزم کرده بود که به شهرداری منطقه تذکر دهد، به این ترتیب که دپوی ضایعات و زباله از این مرکز جمع‌آوری شود. البته همان موقع شهرداری اقداماتی را انجام داد، ولی برای شهروندان قابل‌قبول نبود.» حسین سیگارودی عنوان کرد: «18سال زباله، ضایعات، لجن و سرشاخه به داخل گودال ریخته می‌شد. شهروندان در این محدود نسبت به وضع موجود شکایت داشتند. نارضایتی شهروندان در سامانه 137 و 1888 ثبت می‌شد و حتی به‌صورت حضوری گلایه‌های خود را به شهرداری انتقال می‌دادند؛ چنانچه دوربین برنامه تلویزیونی در شهر، 3بار در این محل حضور یافت و اعتراض شهروندان را پخش کرد. شهروندان از شهرداری منطقه3 درخواست کرده بودند که این محل پاکسازی شود، ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته بود.»
شهردار تهران یک‌بار در شب و یک‌بار در ساعات روز از جمع‌آوری محل دپوی زباله بازدید کرد. علیرضا زاکانی زمانی که برای بار دوم از این محل بازدید کرد، دستور پاکسازی محل دپوی زباله را داد. البته عوامل شهرداری منطقه3 یک‌بار نیز با جلال بهرامی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران جلسه‌ای برگزار کردند. در این جلسه معاون خدمات شهری نیز تأکید داشت که محل دپوی زباله عرفی پاکسازی شود.

زباله بازیافتی، لجن و سرشاخه
تپه‌هایی از زباله بازیافتی، لجن و سرشاخه چیزی از گودِ زمین خیابان عرفی شیرازی را باقی نگذاشته بودند. زمین عرفی که روزگاری قرار بود در آن هتل ساخته شود، سرنوشت شومی پیدا کرد؛ چنان‌که بعد از ایجاد گود، این زمین رها شد تا 18سال بوی تعفن همراه با موش و سگ‌هایی که در جست‌وجوی غذا بودند، وضعیت نامناسبی را برای شهروندان این منطقه رقم بزند. تپه‌های زباله در حوالی ده‌ونک موجی از نارضایتی شهروندان را فراهم کرده بود و حالا این تپه‌ها با لودر و بیل‌های مکانیکی خراب می‌شود تا به جایی دیگر منتقل شود. شهردار منطقه3 درباره اینکه پسماند محل دپوی زباله به چه مکانی منتقل می‌شود، گفت: «زباله‌ها به فضاهایی در شهریار و کهریزک که به همین منظور آماده شده است منتقل می‌شوند. سعی می‌کنیم طی یکی، دو ماه آینده محل را پاکسازی و برای استفاده اهالی محل آماده کنیم.»  با اینکه گفته شد در اطراف محل دپوی زباله در خیابان عرفی شیرازی ساخت‌وساز انجام شده است، اما معاون خدمات شهری منطقه3 تهران این موضوع را رد کرد. سیگارودی در این رابطه گفت: «در اطراف این محل هیچ سازه‌ای وجود ندارد و تنها یکسری کانکس دیده می‌شود. درواقع ساخت‌و‌سازی‌ در اطراف این محل انجام نشده است و هم‌اکنون عملیات پاکسازی صورت می‌گیرد.» او اضافه کرد: «سال‌هاست که گود بزرگی در خیابان عرفی‌شیرازی قرار دارد که قرار بود در آنجا هتل ساخته شود، ولی این گود رها شده بود. اکنون عملیات پاکسازی جمع‌آوری محل دپوی زباله را یکی از شرکت‌های شهرداری تهران برعهده دارد. از 18آذرماه عملیات پاکسازی شروع شده و تا 2ماه دیگر ادامه خواهد داشت. درواقع دستور این است که به فوریت این محل پاکسازی شود.»
مالکیت این محل سال‌ها در اختیار شهرداری منطقه3 بود، اما در سال‌های گذشته مالکیت زمین عرفی‌شیرازی به بانک شهر واگذار شد. سیگارودی عنوان کرد:‌ «زیبنده نیست که وسط شهر محل دپوی زباله باشد و این زباله‌ها باید جمع‌آوری شود. زباله‌ها هم به جای مشخصی منتقل می‌شود و امیدوار هستیم که تا 2ماه آینده این محل به‌صورت کامل پاکسازی شود.»

مکث
عملیات پاکسازی محل دپوی زباله

  مساحت زمین 4هکتار است.
   تا به امروز حدود 1850سرویس بار حمل زباله صورت گرفته است.
   شب‌ها 2دستگاه بیل مکانیکی و یک دستگاه لودر فعال هستند.
   در روز 2دستگاه بیل مکانیکی برای کندوکاو مشغول هستند تا شب‌ها بارگیری صورت بگیرد.
  شب‌ها 100دستگاه کامیون از ساعت21:30 تا 5صبح عملیات بارگیری و خارج کردن زباله را انجام می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید