• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 15 دی 1400
کد مطلب : 150100
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJgED
+
-

پیشنهادی برای لذت بردن از یک روز تعطیل با گردشگری در مسیر درکه

از محله هزار سنگ تا جنگل‌ کارا

از محله هزار سنگ تا جنگل‌ کارا

زهرا کریمی


همین که بین گروه‌های خانوادگی یا دوستان حرف از قول و قرار برای یک روز کوهنوردی تفریحی به میان می‌آید، گزینه‌های پیشنهادی مسیر درکه، دربند، کلکچال، دارآباد یا توچال مطرح می‌شود.

اما بین همه این مسیرها درکه هویت دیگری برای پایتخت‌نشینان دارد. راه‌های دسترسی، مسیر پر دار و درخت و باصفایش یا تماشای رودخانه‌هایی که در مسیر دلبری می‌کنند، همه و همه بهانه‌های خوبی برای این انتخاب به شمار می‌آیند. اما درکه نه تنها برای تفریح ساده و خانوادگی بلکه به دلیل وجود جاذبه‌هایی همچون زردبند، اذغال‌چال، دوآب، پناهگاه پلنگ‌چال،‌بند شاه‌نشین، یور مختار، هفت چشمه(هفت طغیانی)، و کفو (آب کف‌دار)، پلنگ‌جوزک، پلنگ‌چال، اسپیو (آب‌سفید)، آبشار جوزک، آبشار ‌بند عبدالله، هفت‌حوض، امامزاده سید محمد والی و آبشار و جنگل کارا پاتوق همیشگی خیل عظیم کوهنوردان و طبیعت‌گردهای با تجربه است.

 ورودی هزار سنگ
یکی از مسیرهای کوهنوردی درکه از محله هزار سنگ می‌گذرد. محله‌ای نام‌آشنا در دل کوه‌های درکه که به مرور زمان به کوهسار امروز با برج‌های قد و نیم قد در کوچه باغ‌ها تبدیل شد، همچنان افراد بومی نام هزار سنگ را دوست دارند. قبل از آنکه کوچه باغ‌ها از بین بروند و تبدیل به برج شوند این محله پر بود از زمین‌های کشاورزی و باغ که آنها را با سنگ حصارکشی می‌کردند و به این دلیل اسم محله شد حصار سنگ و سپس به مرور زمان به هزار سنگ تغییر کرد. محله‌ای که معدن سنگ‌های سبز دارد و اسم هزار سنگ وامدار همین معادن در بالادست است با زمستان‌های سخت، بهاری خنک و تابستان‌های پرمیوه که همین ویژگی‌ها دلیل جذب گردشگر در همه فصول سال شده است. 30 سال پیش به دلیل آب و هوای خوش محله زیبای هزار سنگ و وجود رودخانه پرآب، کوه‌های درکه مورد توجه اسپانیایی‌ها قرار گرفته بود و تصمیم به ساخت هتل داشتند اما این ایده در حد حرف و پیشنهاد باقی ماند. چشمه معدن، باغ منصوریه، معدن سنگ سبز و قهوه‌خانه‌های سنتی دیزی‌پز و خیلی دیدنی‌های دیگر در محله هزار سنگ وجود دارد که می‌توان درباره آنها کتاب نوشت.



 ساعاتی خوش زیر سایه درختان جنگل کارا
اگر دلتان گذراندن اوقات فراغت در یک جنگل با سایه درختان تنومند کنار رودخانه و کمی پیاده‌روی خواست پیشنهاد ما رفتن به جنگل کارا در مسیر کوهپیمایی درکه است. جنگلی با پوشش گیاهی متنوع که کمتر کسی آن را می‌شناسد. برای رفتن به این جنگل باید از میدان درکه در مسیر عمومی پیاده‌روی به سمت پناهگاه پلنگ‌چال حرکت کنید. پس از یک ساعت به یک کافه با تابلو «‌کافه عمران» (کلبه کوهنورد) می‌رسید. چندمتر بالاتر، سمت چپ، تابلو راهنمای زردرنگ مسیر جنگل کارا را به شما نشان می‌دهد و تا جنگل حدود یک ساعت دیگر راه پیش رو دارید. کمی بالاتر به یک دوراهی می‌رسید. شما باید مسیر مستقیم یا سمت چپ را در امتداد دره کارا ادامه دهید تا به جنگل کارا برسید. متأسفانه این جنگل به دست تخریبگر برخی از گردشگرانی که آشنایی با قدمت و هویت این جنگل ندارند و شاخه درختان را برای افروختن آتش می‌شکنند و به محیط‌زیست منطقه آسیب وارد کرده‌اند و یا برای اقامت شبانه زباله‌هایشان را در محیط رها می‌کنند تخریب شده و این باعث زشتی منظره و طبیعت می‌شود.



 اقامت در پناهگاه پلنگچال
فراموش نکنید پیمایش این مسیر نیاز به مهارت کوهنوردی دارد چون از سه‌راه کارا تا اُذغال‌چال مسیر صخره‌ای‌تر می‌شود. در این مسیر آبشار «جوزک» و سپس کافه «اُذغال‌چال» (آب زغال چال) خواهید رسید که بیش از 40 سال قدمت دارد و از دیرباز استراحتگاه کوهنوردان بوده است. دو کیلومتر باقی مانده از اذغال‌چال تا پلنگ‌چال، ویژه کوهنوردان حرفه‌ای است و باید عصای کوهنوردی همراه داشته باشید تا با کمک آن از شیب و سنگ‌های درشت عبور کنید. سپس به رستوران باغ گردو و بعد به آبشار پلنگ‌چال و در نهایت به پناهگاه پلنگ‌چال می‌رسید. آبشار پلنگ‌چال در فاصله کمی از پناهگاه است و البته از پناهگاه پلنگ‌چال یک مسیر کوهنوردی به طرف شرق هم هست که تا ایستگاه پنجم تله کابین توچال می‌رود و مسافتش حدود چهار کیلومتر است..

 اقدامات شهرداری ناحیه کوهستان برای رفاه گردشگران و کوهنوردان در مسیر گردشگری درکه:  
 نظارت بر حضور گردشگران در جنگل کارا با هدف حفاظت از درختان و فضای سبز.
 ساخت پایگاه شهید بروجردی با مساحت 110‌مترمربع در سال ۱۳۹۷ در درکه و تحویل به گروه‌های آتش‌نشانی و امداد و نجات.
 بهسازی پل‌های درکه و ایمن‌سازی مسیرهای باریک.
 ایجاد سیل‌بند برای پیشگیری از سیلاب.
 تعامل با ناحیه 2 شهرداری.
 ساخت آلاچیق ویژه خانواده‌ها.
 نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی مسیر و اطلاعات کوهنوردی.
این مسیر از محدوده محله درکه به مسیر کوهستان آغاز می‌شود و تا پایگاه امداد و نجات شهید بروجردی به دلیل رستوران‌ها و مسیر مسطح مناسب گردشگران است و از این مسیر به بالا مناسب کوهنوردان حرفه‌ای است.

این خبر را به اشتراک بگذارید