• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 دی 1400
کد مطلب : 149219
+
-

ایثارگران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح روز یکشنبه ۲۱ آذر‌ ماه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد. براساس ماده ۱۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذرماه امسال به مجلس تسلیم کند.
با بررسی اجمالی لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، میزان بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران کمی بیش از ۴۸۱ هزار میلیاردریال پیشنهاد شده است. اگر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که بخش زیادی از مواد قانونی آن همچنان اجرا نشده و یا اینکه به‌صورت ناقص اجرا شده است؛ برای مثال به نمونه‌هایی اشاره خواهیم کرد:
 ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که به موضوع خودروی مناسب به جانبازان و سایر ایثارگران اشاره دارد، همچنان فاقد آیین‌نامه اجرایی بوده و منابع اجرایی آن تاکنون پیش‌بینی نشده است.
 ماده ۵۱ قانون جامع ایثارگران موضوع فوق‌العاده ایثارگری که حسب تبصره ۱ آن، افرادی که در استخدام دولت نیستند بنیاد، مکلف به تامین و پرداخت فوق‌العاده ایثارگری آنان است، تا‌کنون اجرایی نشده است.
 ماده ۲۵ قانون جامع ایثارگران، موضوع حق سرپرستی همسران شاهد، جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و آزادگان متوفی که همچنان بلاتکلیف است.
 پرداخت حداقل ۳۰ درصد شهریه دانشگاهی جانبازان زیر ۲۵ درصد و فرزندان آنان، مصوب قانون برنامه ششم توسعه که تاکنون اجرایی نشده است.
 پرداخت حق پرستاری به جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد برابر قانون برنامه ششم توسعه، بخش عمده‌ای از آن اجرایی نشده است.
 این در حالی است که پاداش پایان خدمت جانبازان حالت اشتغال بنیاد که حدود ۱۰ سال از زمان اجرای آن گذشته و با تأخیر مواجه شده است فاقد اقدام اجرایی تا‌کنون بوده است. فقط پاداش پایان خدمت جانبازان به منابع مالی بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد. این موارد نمونه‌هایی بود که ذکر شد حال با مبلغ پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ چگونه می‌توان به مطالبات قانونی ایثارگران که به بخش کوچکی از آن اشاره شد پاسخ داد. نمایندگان مجلس باید در بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ به‌نحوی عمل کنند که مطالبات متراکم ایثارگران حداقل در بودجه‌های سنواتی 3 سال آینده تسویه شود. شرایط سنی ایثارگران به‌گونه‌ای است که این مطالبات باید در زمان حیات آنان اقدام شود؛ در غیراین صورت نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود. چنانچه بودجه سال آینده حدود هزار میلیارد ریال بسته شود با افزایش آن در سال‌های آتی می‌توان امیدوار بود به‌صورت عادی موضوع مطالبات ایثارگران حداقل تا ۳ سال آینده به پایان برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید