• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 آبان 1400
کد مطلب : 146057
+
-

تداوم آلودگی هوا در ۶کلانشهر

سیدمحمد فخار- خبرنگار

این روزها همه هشدار می‌دهند! کیفیت هوای کلانشهرهای کشور به حدی رسیده که سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست، طی اطلاعیه‌های جداگانه از شهروندان خواستند تا رسیدن زمان بهبود هوا، از هرگونه تردد در فضای عمومی پرهیز کنند. سازمان هواشناسی نسبت به تداوم آلودگی هوای ۶کلانشهر هشدار داد و پرهیز از ترددهای غیرضروری را توصیه کرد. به‌گزارش همشهری، با اعلام هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی کشور، ادامه پایداری در هوا تا فردا دوشنبه اول آذر پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این پدیده، مخاطراتی همچون افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در ساعات صبحگاهی قابل انتظار است. این پدیده براساس نقشه‌های هواشناسی درکلانشهرهای تهران، اراک، اصفهان، تبریز، کرج و مشهد پیش‌بینی می‌شود. از سویی حاکمیت این شرایط جوی می تواند باعث افزایش شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم، برای گروه‌های حساس و احتمال رشد آن تا ناسالم برای تمام گروه‌ها در مناطق صنعتی و پرتردد درصورت عدم‌کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک شود. براساس توصیه سازمان هواشناسی، پرهیز از ترددهای غیرضروری به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری تا حد امکان، عدم ‌فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها در دستور کار قرار گیرد.

درخواست اقدام عاجل
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام وضعیت هشدار، اعلام کرد؛ آلودگی هوا به معضل جدی شهرهای بزرگ تبدیل شده و در همین راستا کارگروه شرایط اضطرار باید نسبت به تصمیم عاجل اقدام کند. به‌گفته عباس شاهسونی، گروه‌های حساس همچون سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان نباید در سطح شهر تردد کنند. همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کنند و افرادی که در محل کار حاضر می‌شوند، کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.

وضعیت اصفهان
روند افزایشی روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف، این شهر را رکورددار آلوده‌ترین کلانشهر کشور طی سال‌های اخیر کرده است. اطلاعات شبکه پایش کیفی هوای اصفهان آنگونه که سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده، نشان می‌دهد که در شهر اصفهان طی ۷ماهه نخست سال‌جاری، تعداد روزهای ناسالم نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حدود ۷۴درصد افزایش ‌یافته که عدد نگران کننده‌ای است. دیروز شاخص کیفیت هوای این شهر روی عدد179 و هوای ناسالم برای همه بود که همان شرایط اضطرار است. طبق مصوبه هیأت وزیران درصورت پایداری چنین شرایطی باید تمهیدات کنترلی برای تعطیلی ادارات، کاهش شدید ترددها و برخورد با آلاینده‌ها شدت گیرد.

افزایش غلظت آلاینده‌ها در تبریز
در شرایطی که دیروز اعلام شد، شاخص کیفیت هوای تبریز روی عدد130 و ناسالم برای گروه‌های حساس است، این خبر رسید که غلظت آلاینده‌های جوی طی هفته جاری در تبریز افزایش می‌یابد. بدین‌ترتیب با بررسی آخرین اطلاعات و نقشه‌های هواشناسی، جوی نسبتا پایدار تا اواخر هفته جاری در این شهر پیش‌بینی شده و از نظر دمایی نیز تغییرات قابل توجهی صورت نمی‌گیرد تا پایداری جوی به آلودگی بیشتر بینجامد. همچنین خبرگزاری مجلس از امضای ۹نماینده بر طرح سؤال از وزیر نفت بابت مازوت سوزی در نیروگاه تبریز خبر داد.

شرایط هشدارآمیز تهران
تهران بدترین کیفیت هوای پاییز 4سال اخیر خود را داشته است. البته از سال‌جاری براساس دستورالعمل سازمان محیط‌زیست در اعلام برخی شاخص‌ها سختگیری ایجاد شده، اما این سختگیری براساس الگوهای حفظ سلامت بوده است. به‌گزارش همشهری، از ابتدای پاییز تاکنون تهران 39روز هوای سالم و 21روز هوای آلوده داشته است و در همه این روزها آلاینده معیار ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون بوده است. شاید برای برخی این تصور پیش آید که مازوت‌سوزی از سوی نیروگاه‌های اطراف تهران آغاز شده اما وسایل نقلیه آنقدر در تهران تردد دارند که نیازی به مازوت نباشد. در واقع با پایداری هوا، آلایندگی بالای این وسایل نمود ظاهری پیدا می‌کند و بخشی از آن نیز زیر لایه اختلاط جو شهر باز تولید می‌شود تا میدان دید، کم و کمتر شود و در هر گوشه از شهر بتوان آلودگی را به چشم دید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :