• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145925
+
-

سرگردانی مردم در بخش جدید تبریز

جدا‌شدن منطقه باسمنج از تبریز در اقدامی ضرب‌الاجل، باعث به‌وجود آمدن مشکلات جدید برای شهروندان شده است

شهری
سرگردانی مردم در بخش جدید تبریز

سید مرتضی احمدپور- خبرنگار

در آخرین روزهای فعالیت استاندار دولت قبل در آذربایجان‌شرقی و فرماندار تبریز، خبر ناگهانی جدایی باسمنج از تبریز موجب تغییر شرایط زندگی شهروندان شرق تبریز شد. هیأت‌دولت روحانی در یکی از آخرین تصمیمات خود رأی به بخش شدن باسمنج داد و به این ترتیب، تبریز علاوه بر خسروشاه و سردرود، بخش سوم را هم درکنار خود دید. پیش از این، مردم باسمنج با امضای طومارهای متعدد خواهان الحاق به تبریز بودند اما اکنون آنها به‌عنوان بخشی جدید در کنار تبریز قرار گرفته‌اند؛ تصمیمی که به مذاق شورانشینان باسمنج خوش آمد اما برای عموم مردم چندان مطلوب نبود.

کاهش سریع قیمت زمین در فاز ۲خاوران تبریز
شهرام چودار، یکی از مشاورین املاک خاوران تبریز که در کنار باسمنج قرار دارد در این‌باره به همشهری می‌گوید: تنها پس از چند روز از اعلام بخش شدن باسمنج، املاک و زمین‌های مردم به‌شدت افت قیمت پیدا کرد. صدها قطعه زمین با این تصمیم عملا بلاتکلیف شده و مشخص نیست که جزو اراضی تبریز است یا باسمنج اما نتیجه مشخص کاهش شدید قیمت این زمین‌هاست. وی ادامه می‌دهد: خریداری برای این زمین‌ها وجود ندارد و از طرف دیگر هم مردم حواله‌های زمین از شهرداری منطقه۹ تبریز در دست دارند که با این تصمیم عملا خارج از تعهد شهرداری تبریز بوده و معلوم نیست شهرداری و شورای شهر باسمنج تعهدی در این زمینه قبول خواهد کرد یا نه.

تجمع شهروندان آسیب‌دیده مقابل شهرداری منطقه۹ تبریز
هادی ثابتی از شهروندان ساکن باسمنج است که پیش از این از خدمات شهرداری تبریز ازجمله اتوبوس شرکت واحد و... استفاده می‌کرد و حالا با اعلام بخش شدن باسمنج مشکلات جدیدی پیدا کرده است. به‌گفته خودش مردم باسمنج از خدمات شهری تبریز محروم شده‌اند و در باسمنج هم ظرفیت‌های لازم وجود ندارد. وی بیان می‌کند: با همراهی چند نفر دیگر مقابل مرکز خدمات شهری منطقه ۹ تبریز که داخل خیابان اصلی باسمنج قرار دارد تجمع کردیم ولی کسی جوابگو نیست و گفته می‌شود قرار است این ساختمان به شورای باسمنج تحویل داده شود. این شهروند عنوان می‌کند: حواله‌های زمین در فاز دوم خاوران تبریز با این تصمیم ۵۰درصد کاهش قیمت پیدا کرده و حواله‌های۲۰۰میلیونی زمین حدود۱۳۰میلیون تومان شده است که البته خریداری هم ندارند.

محدودیت توسعه تبریز و اجحاف در حق شهروندان
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه تصمیم بخش شدن باسمنج احجاف در حق شهروندان شرق تبریز و اهالی باسمنج است، می‌گوید: برای لغو این مصوبه به همراه تعدادی از اعضای شورا به تهران سفر کرده و اعتراض داده‌ایم اما متأسفانه اقدام اصلاحی صورت نگرفته است. فریدون بابایی ادامه می‌دهد: با تصویب بخش جدید در شرق تبریز عملا توسعه تبریز در این بخش متوقف شده و شهرسازی با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد شد. وی با اشاره به نارضایتی مردم می‌گوید: به غیر از افراد و گروه‌های خاص در باسمنج، عموم مردم خواستار ابطال این موضوع هستند.

توسعه باسمنج با مصوبه جدید
با وجود این رئیس شورای اسلامی باسمنج در این زمینه نظری متفاوت دارد و می‌گوید: تبدیل باسمنج به بخش مستقل به‌صورت کاملا قانونی و برای توسعه منطقه صورت گرفته است. یوسف عنصری ادامه می‌دهد: با ایجاد بخش باسمنج اراضی و مناطق تصاحب شده از سوی شهرداری تبریز که بدون طرح مصوب و به‌صورت غیرقانونی صورت گرفته بود به باسمنج پس داده می‌شود و اصلا چیزی به نام کاهش حریم تبریز وجود ندارد. بنابراین تمامی تعهدات برعهده خود شهرداری تبریز است و نباید از حق مردم باسمنج بذل و بخشش شود.  وی تصریح می‌کند: با ایجاد بخش، توسعه و پیشرفت در منطقه باسمنج رخ می‌دهد و خدمات بیشتری برای رفاه و آسایش مردم ارائه خواهد شد. رئیس شورای اسلامی شهر باسمنج، یادآور می‌شود: توسعه تبریز با افزایش حریم و وسعت تحقق نمی‌یابد، بلکه شهرداری باید زیرساخت‌های لازم را برای توسعه فضای سبز و حل معضل حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده و مشکلات دیگر تبریز فراهم کند. قرار نیست باسمنج هزینه‌های سوء‌مدیریت شهری تبریز را بپردازد.

نبود نقشه و مختصات بخش جدید باسمنج
شهردار منطقه۹ تبریز با بیان اینکه هیچ‌گونه نقشه و مختصات دقیقی از بخش جدید باسمنج وجود ندارد، می‌گوید: اگر مختصات وجود نداشته باشد، هم شهرداری تبریز هم بخشداری جدید با مشکل مواجه خواهند شد. بهرام نسیانی ادامه می‌دهد: ۵۹هزار هکتار به‌عنوان بخش جدید باسمنج اعلام شده که ۲۱هزار هکتار آن از حریم تبریز و شهرداری منطقه۹ تبریز جدا شده است. این در حالی است که مالکان صدها قطعه زمین در این محدوده با مشکل جدی حقوقی مواجه شده‌اند و خدمات‌دهی به جمعیتی انبوه به بن‌بست خورده است. وی یادآور می‌شود: شهرداری تبریز تعهدات سنگینی به مردم باسمنج و تبریز دارد و این شهروندان حواله‌های زمین در دست دارند که با جدا شدن ۲۱هزار هکتار از تبریز، تکلیف این تعهدات مشخص نیست‌. شهردار منطقه۹ تبریز در پایان با اشاره به مراجعه روزانه صدها نفر به شهرداری منطقه۹ تبریز می‌گوید: مردم منطقه به‌شدت متضرر شده‌اند و با ادامه چنین شرایطی وقوع مشکلات اجتماعی دور از ذهن نیست. بیشترین آسیب هم متوجه طبقه پایین است که با پس‌اندازهای اندک خود اقدام به خرید حواله زمین در شرق تبریز کرده‌اند و اکنون پس‌اندازهای خود را در معرض خطر می‌بینند.

        ***
با وجود این، مردم منتظر پاسخی قاطع از سوی مسئولان هستند تا تکلیف زندگی و سرمایه خود را بدانند. بنابر آخرین اطلاعات خبرنگار همشهری، هنوز تصمیم جدیدی برای رفع مشکلات مردم گرفته نشده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید