خبر: پس از رایزنیهای نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هواپیمایی و سایر اعضای شورای عالی هواپیمایی در نشست اخیر شورا، مقرر شد با رفع محدودیت ۶۰درصدی ظرفیت پذیرش مسافر در هواپیما، از اول آذر قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا کند که البته معیارها و جزئیات آن شنبه آینده مشخص خواهد شد. با توجه به عقبه دعوای قیمتی بلیت هواپیما، به نظر میرسد تصمیم اخیر شورایعالی هواپیمایی پایان ماجرا نباشد.
نقد: آمارهای غیررسمی ارائهشده از سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از این است که 2 تا ۲.۵درصد مردم ایران از حملونقل هوایی استفاده میکنند؛ اما طبق آمارهای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، تعداد استفادهکنندگان از هواپیما در ایران کمتر از یکدرصد است که البته ۶۵درصد از همین تعداد نیز مربوط به مسافران بخش دولتی است. از سوی دیگر از سال94 قیمتگذاری بلیت هواپیما در چارچوب نرخنامه ابلاغی از سازمان هواپیمایی کشوری در یک دامنه قیمتی آزاد شد و در اغلب موارد، ایرلاینها در حالی به گرانفروشی بلیت متهم میشوند که نرخهای خود را به سقف نرخنامه نزدیک کردهاند و در چارچوب اختیاراتی که به آنها داده شده، فقط قیمت خود را نسبت به قبل بالا بردهاند. ازاینرو بهنظر میرسد دعوای پیچیده و طولانی بر سر تعیین قیمت بلیت هواپیما، آنهم در شرایطی که اقتصاد دچار بحران است و مردم به لحاظ حداقل معیشت در مضیقهاند، محلی از اعراب ندارد و اصرار بر ترویج قیمتگذاری دستوری در یک حوزه لوکس بیدلیل است. با توجه به 2تجربه شکست خورده اخیر در زمینه کاهش 10 درصدی قیمت 3 قلم از محصولات لبنی برای حمایت از اقشار ضعیف و برداشتن گام نخست آزادسازی قیمت خودرو، به نظر میرسد لااقل در موضوع بلیت هواپیما که ذینفعان محدودی در دهکهای بالاتر جامعه دارد، باید بر واقعیسازی قیمت و هزینه و نظارت بر کیفیت تمرکز شود.
دعوای قیمت بلیت هواپیما برای یکدرصدیها
در همینه زمینه :