• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145805
+
-

مشکلات ناحیه یک همراه با معاون خدمات شهری شهردار تهران بررسی شد

مصوبات گره‌گشا برای جوادیه

مصوبات گره‌گشا برای جوادیه

رابعه تیموری

 پنجره اتاق جلسات شهرداری ناحیه یک منطقه ۱۶ رو به پل جوادیه باز می‌شود، پلی که قرار بود گره ترافیکی این محله را باز کند، اما نه تنها این گره را باز نکرد، بلکه مسیرهای ارتباطی جوادیه با محله‌های همجوار را کور کرد تا جوادیه نوستالژیک و اصیل به جزیره‌ای محصور در میان خط آهن تهران‌ـ اهواز، بزرگراه شهید نواب، پل جوادیه و بزرگراه شهید تندگویان تبدیل شود و انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت در دل این جزیره قد علم کنند. محله جوادیه تنها محله‌ای است که در ناحیه یک منطقه ۱۶ شهر تهران جا خوش کرده و علاوه بر کور بودن مسیرهای ارتباطی خود با گره‌ها و کمبودهای‌ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. در بازدید شهردار تهران از منطقه ۱۶، «جلال بهرامی» معاون خدمات شهری شهردار تهران و تعدادی از مدیران شهری از ناحیه یک بازدید کردند و مشکلات این ناحیه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آسمان محله جوادیه هنوز روشن نشده، اما مهمانان می‌خواهند زودتر بازدید را شروع کنند. شهردار ناحیه و همکارانش بخشی از مشکلات و فرصت‌های ناحیه را برای مهمانان توضیح می‌دهند تا با اطلاع از شرایط محله بازدید را انجام دهند. «عباس فخارمنش» معاون فضای سبز و خدمات شهری شهردار منطقه ۱۶ می‌گوید: «محله جوادیه از قدمت و اصالت زیادی برخوردار است و ۳ هزار و ۵۰۰ شهید و تعداد زیادی از هنرمندان و چهره‌های شاخص فرهنگی و اجتماعی از افتخارات این محله به شمار می‌آید.» شرح مشکلات مفصل و طولانی است. او می‌گوید: «محله جوادیه بسیار متراکم و پرجمعیت است و ۵۰ هزار نفر از جمعیت ۲۷۰ نفری منطقه ۱۶ در این محله سکونت دارند. اینجا بافتی ریزدانه دارد. عرض اغلب کوچه‌های محله کمتر از ۸‌مترمربع است و بیشتر از ۳۰‌درصد بافت مسکونی محله در بافت فرسوده قرار دارد. با ساخت پل جوادیه، این محله به جزیره تبدیل شده و بازارهای بومی محله از رونق افتاده‌اند. جزیره‌ای شدن محله باعث رشد آسیب‌های اجتماعی شده است.»

اهالی به نوسازی املاکشان رغبت ندارند
آمارها پایین بودن سرانه فضای سبز ناحیه یک را به خوبی نشان می‌دهند. فخارمنش می‌گوید: «سرانه فضای سبز منطقه ۱۲‌مترمربع است که عدد بالایی نیست، ولی سرانه فضای سبز ناحیه یک زیر ۳ مترمربع است و فقط ۴ بوستان کوچک دارد. در این ناحیه روزانه ۳۰ تن زباله تولید می‌شود.» ساعت به ۷ صبح رسیده و دیگر وقت گشت‌وگذار در محله است. از ساختمان شهرداری ناحیه تا خیابان ۲۰ متری فاصله زیادی نیست. فرسودگی پلاک‌های این خیابان حسابی توی ذوق می‌زند. «حامد خداوردی» شهردار ناحیه می‌گوید: «این خیابان از معابر اصلی ناحیه یک به شمار می‌آید که ساخت‌وساز املاک آن در طرح تفصیلی پیش‌بینی شده، ولی اهالی به ساخت‌وساز یا واگذاری خانه‌های خود تمایلی ندارند. این شرایط باعث شده تعداد زیادی از جمعیت بومی محله خانه‌های خود را به اتباع مهاجر افغانستانی اجاره دهند و از جوادیه مهاجرت کنند.» تملک پلاک‌های کوچه‌های شهیدان هوشیار و تقی‌زاده پیشنهاد شهردار ناحیه برای اتصال این خیابان به دشت آزادگان برای افزایش ارزش املاک خیابان و تشویق اهالی به ساخت‌وساز است.

جوادیه میدان تره‌بار ندارد
نبودن سوله بحران و میدان میوه و تره‌بار در محله جوادیه، دغدغه جدی خداوردی و همکارانش است. او می‌گوید: «میدان میوه و تره‌بار بهمن که در محله نازی‌آباد قرار گرفته تنوع محصول زیادی دارد. به همین دلیل میدان تره‌بار کوچکی که کنار کوچه شهید دارابی راه انداختیم، بار میوه مرغوب نمی‌آورد و کم‌کم به مرکز عرضه گوشت و مرغ تبدیل شد. راکد شدن این بازار تره‌بار باعث شد تعداد میوه‌فروشان دوره‌گرد و بساط‌گستران افزایش پیدا کند و به شلوغی و بی‌نظمی محله دامن زده شود.» معاون خدمات شهری منطقه می‌گوید: «در سطح محله املاک زیادی وجود دارد که ظرفیت تملک و تبدیل شدن به میدان تره‌بار را دارند.» فخارمنش ملک قالیشویی متروکه‌ای را که در یکی از معابر اصلی محله واقع شده، به‌عنوان محل راه‌اندازی میدان تره‌بار پیشنهاد می‌کند که با توجه به مساحت و موقعیت مکانی آن مورد تأیید بهرامی و سایر مهمانان قرار می‌گیرد.» نیمه‌کاره ماندن طرح سرپوشیده کردن کانال آب خیابان فدائیان اسلام از مشکلاتی است که شهردار ناحیه با مهمانان در میان می‌گذارد. در بازدید از این کانال روباز، عمق ۸ متری کانال سبب نگرانی مسئولان از غیرایمن بودن آن برای رهگذران می‌شود. توضیحات پیمانکار ساماندهی کانال، بهرامی و سایر مهمانان را متقاعد می‌کند که به ایمنی کانال توجه شده و با سیستم تعبیه شده در مخزن آب خام از هدررفت آب جلوگیری می‌شود.

زندگی در سایه دکل‌های برق فشار قوی
صف کشیدن دکل‌های برق فشار قوی در فضای جنگلکاری شده تقاطع بلوار ابریشم‌ـ ۲۱ متری بعثت توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. فخارمنش می‌گوید: «این دکل‌های برق برای سلامتی اهالی مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند و اهالی خواستار انتقال آنها به خارج از فضای شهری هستند.» مسئولان شهری ناحیه یک به شرح مشکلات حوزه فضای سبز و خدمات شهری محله جوادیه بسنده نمی‌کنند و فخارمنش می‌گوید: «این فضای دنج پاتوق معتادان و افراد بی‌خانمانی شده که از محله‌های دیگر به جوادیه می‌آیند. پرسه این افراد ناباب باعث شده خانواده‌ها نتوانند از امکانات مناسب بوستان بعثت استفاده کنند.» مهمانان قصد دارند فقط به کارکنان توقفگاه شماره ۴ شرکت واحد اتوبوسرانی خدا قوتی بگویند و بگذرند، اما صحبت‌های مدیر توقفگاه درباره غیرفعال ماندن ۸۰ دستگاه اتوبوس مجهز و آماده پای آنها را کند می‌کند. او می‌گوید: «در حالی که در خطوط اتوبوسرانی این توقفگاه تراکم مسافر داریم، ۸۰ دستگاه اتوبوس به دلیل نداشتن راننده در توقفگاه خاک می‌خورند.» محدودیت‌های سقف استخدام راننده باعث لنگر انداختن چند ماهه این اتوبوس‌های نونوار شده است.

نتایج و مصوبات محله‌گردی
بازدید به پایان رسیده و حالا وقت آن است که برای حل این مشکلات راهی پیدا کنند. مهمانان و مدیران شهری منطقه دوباره دور هم و این بار در اتاق جلسات واحد خدمات شهری منطقه گرد هم می‌آیند و پس از بحث و تبادل نظر اقدامات زیر را مصوب می‌کنند:

  •  تعیین تکلیف و به پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌کاره منطقه
  •  احداث بوستان شهری در محل قطعات جنگلکاری واقع در تقاطع بلوار ابریشم‌ـ ۲۱متری بعثت
  •  تأمین اعتبار برای تملک املاک پیش‌بینی شده برای احداث ایستگاه آتش‌نشانی در ناحیه ۲ داخل محوطه شرکت دخانیات، تأمین اعتبار جهت تملک املاک پیش‌بینی شده برای احداث میدان میوه و تره‌بار در بیست متری جوادیه و تأمین اعتبار جهت تملک املاک پیش‌بینی شده برای احداث بوستان جدید در بیست متری جوادیه
  •  ساماندهی دستفروشان محور شهید بابایی
  •  تعیین تکلیف جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار بهمن
  •  ترمیم دیوارنگاره‌ها و زیباسازی جداره‌های معابر ناحیه یک
  •  تسریع در‌ عملیات سرپوشیده کردن کانال روباز حاشیه شرقی خیابان فدائیان اسلام حد فاصل میدان شوش تا روبه‌روی ساختمان اسکان کارگری ناحیه ۳، پیش‌بینی اعتبار برای مطالعات و عملیات اجرایی احداث کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی بلوار دستواره حد فاصل ابریشم تا آزادگان، تعریض خیابان‌های(هوشیار، ۲ شهید) و (ظهیری، تقی‌زاده اصل)

صدای شهروندان

افزایش جانوران موذی با بی مبالاتی شهروندان

وجود موش در بعضی از معابر محله جوادیه باعث ناراحتی اهالی این محله شده است «گل اندام صبوری» شهروند خیابان ۲۰ متری، بی‌مبالاتی تعدادی از کاسبان و دستفروشان محله را در افزایش تعداد موش‌ها مؤثر می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از دستفروشان و به‌ویژه میوه‌فروشان ته مانده بار خود را در نهرها و کانال‌های آب می‌تکانند و همین باعث شده روزبه روز بر تعداد موش‌های این محل‌ها افزوده شود.» صبوری برای حل این مشکل حتی با سامانه ۱۳۷ هم تماس گرفته است، او می‌گوید: «موش‌ها وارد خانه‌های قدیمی محله می‌شوند و آسایش اهالی را سلب می‌کنند.»

‌ دردسرهای دستفروشان پل جوادیه

دستفروشان بسیاری در امتداد پل جوادیه بساط پهن کرده‌اند. «امیر نادری» با اشاره به سدمعبر و مزاحمتی که این بساط‌گستران برای اهالی ایجاد می‌کنند، می‌گوید: «وجود این دستفروشان کاسبی مغازه‌داران بازار ده متری اول را کساد کرده و باعث شلوغی و بی‌نظمی محله شده‌اند.» نادری معتقد است ساماندهی دستفروشان به ایجاد نظم محله جوادیه کمک می‌کند. او می‌گوید: «شهرداری باید محلی را برای کاسبی دستفروشان در نظر بگیرد تا فعالیت آنها باعث از رونق افتادن کاسبی مغازه‌داران محله جوادیه نشود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید