• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145576
+
-

قرنطینه، ارمغان موج چهارم کرونا برای اروپا

افزایش ناگهانی موارد ابتلا به کرونا در آستانه فصل سرما در اروپا، باعث بازگشت قرنطینه به برخی کشورهای این قاره شده است

گزارش 2
قرنطینه، ارمغان موج چهارم کرونا برای اروپا

سمیرا مصطفی‌ن‍ژاد-روزنامه‌نگار
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اروپا بار دیگر به کانون همه‌گیری کرونا تبدیل شده است. نابرابری نرخ واکسیناسیون و کاهش مقررات محدود‌کننده، اروپا را به نقطه بحرانی جدیدی در همه‌گیری جهانی رسانده است. این سازمان پیش‌بینی کرده که درصورت مهار نشدن موج جدید همه‌گیری در اروپا، آمار مرگ‌ومیر تا ماه‌های آخر زمستان به بیش از 500هزار نفر خواهد رسید.
طی هفته گذشته آمار مرگ‌ومیر در اروپا افزایشی 10درصدی داشته است تا این منطقه به تنها منطقه‌ای در جهان تبدیل شود که مرگ‌ومیر در آن به‌صورت ثابت روندی افزایشی داشته است. کشورهای شرق اروپا، به‌ویژه بلغارستان و رومانی از پایین‌ترین نرخ واکسیناسیون در اتحادیه برخوردارند و درحال دست و پنجه نرم کردن با بالاترین میزان ابتلای روزانه هستند. تنها 34.5درصد از جمعیت رومانی و 23درصد از جمعیت بلغارستان به‌صورت کامل در برابر کرونا واکسینه شده‌اند که نسبت به میانگین 65درصدی اتحادیه اروپا بسیار ناچیز است. اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی مجبورند با توجه به شرایط بحرانی پیش آمده، دوباره با ناخوشایند‌ترین هراس کرونایی خود مواجه شوند: بازگشت قرنطینه و اعمال محدودیت‌های کرونایی. اقدامی که یکی از اصلی‌ترین عوامل رکود اقتصادی در نیمه دوم سال2020 در اروپا و جهان بوده است.
تعطیلی‌ گسترده کسب‌وکارها و مشاغل در سال2020 چرخه تامین کالا را مختل و درنهایت اقتصاد جهان را با چالش مواجه ساخت. کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش میزان اشتغال‌زایی، افزایش نرخ بیکاری و فراز و فرود دیگر شاخص‌های اقتصادی در دوران اوج‌گیری کرونا حتی در کشورهای قدرتمندی مانند کشورهای غرب اروپا، دلایلی هستند که دولت‌ها را نسبت به اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی مشاغل بی‌میل ساخته‌اند. براساس گزارش یورونیوز، میزان تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سه‌ماهه دوم سال2020 که جزو سیاه‌ترین ماه‌های همه‌گیری در جهان به شمار می‌رود، به نسبت زمان مشابه در سال گذشته کاهشی 11.6درصدی از خود نشان داده است. ترس از تکرار چنین تجربه‌ای اگرچه باعث شد پس از ساخت واکسن کرونا، سرعت واکسیناسیون در بسیاری از نقاط جهان بالا برود، اما همزمان باعث اتخاذ تصمیماتی عجولانه برای رفع محدودیت‌های کرونایی با هدف احیای اقتصاد شد؛ تصمیم‌هایی که اکنون دست‌کم اروپایی‌ها را به واسطه افزایش آمار ابتلا در آستانه فصل زمستان، وادار کرده تا تنها یک انتخاب دشوار اما سریع، یعنی بازگشت قرنطینه را برای مدیریت وضعیت جدید در پیش رو داشته باشند.

بازگشت 3هفته‌ای قرنطینه در هلند
نخست‌وزیر هلند روز جمعه 21آبان اعلام کرد که قرنطینه به‌مدت 3هفته به هلند باز خواهد گشت. مارک روته در نشست خبری مشترکی با وزیر بهداشت هلند از بازگشت محدودیت‌های کرونایی از روز شنبه 22آبان‌ماه خبر داد. براساس تصمیم جدید دولت هلند، از شنبه شب تمامی رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و دیگر فروشگاه‌های ضروری از ساعت20 و فروشگاه‌های غیرضروری از ساعت18 تعطیل خواهند شد. مسابقات ورزشی حرفه‌ای در ورزشگاه‌های خالی از تماشاچی برگزار خواهند شد و از مردم خواسته شده است تا در حد امکان دورکار شوند و از حضور در محل کار خودداری کنند. همچنین تعداد افرادی که در دورهمی‌های خانگی می‌توانند در کنار یکدیگر باشند به 4نفر کاهش یافته است. حدود 2هفته پیش از اتخاذ این تصمیم دولت هلند استفاده از ماسک در اماکن عمومی را اجباری کرده بود و از مردم و دستگاه‌های دولتی خواسته بود تا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. بی‌اثر بودن این تمهیدات باعث شد هلند روز جمعه با ثبت 16هزار و364مورد ابتلا، ‌رکورد ابتلای جدیدی را به ثبت برساند و وارد مرحله‌ جدی‌تری از همه‌گیری شود. اعلام قرنطینه در هلند از سوی روته منجر به ایجاد اعتراض‌ها و درگیری‌هایی در لاهه شد و بیش از 200فرد معترض به تصمیم جدید دولت با نیروهای پلیس درگیر شدند. باوجود اینکه درحال حاضر کشورهای اروپایی زیادی با بحران افزایش ابتلای روزانه به کرونا درگیرند، اما هلند نخستین کشوری است که در آستانه زمستان برای مهار همه‌گیری به اجرای سیاست قرنطینه بازمی‌گردد.

قرنطینه واکسینه نشده‌ها در اتریش
الکساندر شالنبرگ، صدراعظم اتریش برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در کشور، تصمیم به قرنطینه‌سازی افرادی گرفته که در برابر بیماری واکسینه نشده‌اند. از این هفته، ساکنان واکسینه نشده 2منطقه از اتریش که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند، در خانه‌های خود قرنطینه می‌شوند. این محدودیت ممکن است پس از تأیید مقامات محلی به مرور در سراسر کشور به اجرا گذاشته شود. براساس این تصمیم میلیون‌ها نفر از ساکنان استان‌های اتریش علیا و سالزبورگ تنها به دلایل اضطراری مانند رفتن به محل کار،  خرید مایحتاج روزانه و یا معاینه پزشک اجازه خروج از خانه‌های خود را خواهند داشت. اجرای این شکل از اقدامات محدود‌کننده در اروپا بی‌سابقه بوده است. براساس گزارش گاردین، تصمیم به اعمال محدودیت‌های جدید در اتریش در راستای توصیه‌های متخصصان پزشکی اتخاذ شده است و نظارت بر روند اجرا توسط بازرسی‌های اتفاقی که ولفگانگ موکشتاین، وزیر بهداشت اتریش آن را به کنترل ترافیک تشبیه کرده است انجام خواهد گرفت.
ویروس‌شناسان دلیل جهش آمار ابتلا در اتریش را شیوع سویه دلتای کرونا و بالا بودن جمعیت افراد واکسینه‌نشده می‌دانند. 65درصد از جمعیت اتریش به‌صورت کامل واکسینه شده‌اند که این آمار در مناطق مختلف نوسان دارد. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا، اتریش در میان دیگر کشورهای غرب اروپا از پایین‌ترین نرخ واکسیناسیون برخوردار است و حتی صدراعظم اتریش هم روز پنجشنبه نرخ واکسیناسیون در کشورش را به شکل خجالت‌آوری «پایین» توصیف کرد. بسیاری ازاتریشی‌ها تحت‌تأثیر تفکر «حزب آزادی» این کشور نسبت به تزریق واکسن تردید دارند. شالنبرگ روز پنجشنبه در اعتراض به این رویکرد گفت: «نمی‌دانم چرا دوسوم از جمعیت کشور باید به‌خاطر تردید یک سوم دیگر آزادی خود را از دست بدهند. از این‌رو دلیلی وجود ندارد که افراد واکسینه شده برای همدردی با واکسینه نشده‌ها تحت قرنطینه قرار گیرند.»

 5دقیقه مانده به نیمه‌شب
آلمان هنوز تا رسیدن به ساحل امن مهار همه‌گیری فاصله دارد. درحال حاضر 67درصد از جمعیت آلمان به‌صورت کامل در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و کارشناسان معتقدند برای مهار همه‌گیری باید دست‌کم 75درصد از جمعیت واکسینه شده باشند. این امر باعث شد تا روز جمعه آمار مبتلایان به کرونا در آلمان به 49هزار مورد برسد. ازاین‌رو آژانس کنترل بیماری‌های آلمان در آستانه فصل کارناوال‌ها و بازگشایی بازارهای کریسمس، درخواست توقف رویداد‌های مهم و عمومی ورزشی و فرهنگی را داده است. «لوتر ویلر» رئیس این آژانس در توضیح تصمیم خود گفت: «موج چهارم همه‌گیری در آلمان با قدرت درحال نزدیک شدن است.» دولت آلمان همچنین تصمیم دارد به‌دلیل جهش آمار مبتلایان جدید و افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها، محدودیت‌ها علیه افراد واکسینه نشده را در این کشور تشدید کند. وزیر بهداشت آلمان روز 21آبان‌ماه اعلام کرد درصورتی که اقدامی صورت نگیرد، کشور با «دسامبری تلخ» مواجه خواهد شد. به‌گفته او از روز شنبه 22آبان‌ماه تست‌گیری رایگان و اعمال مقرراتی که تنها به افراد واکسینه شده یا بهبودیافته از کرونا اجازه حضور در رویداد‌های عمومی ورزشی یا فرهنگی را خواهند داد، آغاز خواهد شد. همچنین مؤسسه رابرت کوخ آلمان با هشدار نسبت به وخامت اوضاع اعلام کرد: تنها 5دقیقه به نیمه‌شب(بحرانی شدن وضعیت همه‌گیری) مانده است. این مؤسسه به شهروندان آلمانی توصیه کرده است از شرکت در اجتماعات  بزرگ خودداری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید