• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145332
+
-

اعتراض کشاورزان مسئولان را به اصفهان کشاند

کشاورزان اصفهانی طی روزهای گذشته، در اعتراض به باز نشدن زاینده‌رود برای کشت پاییزه در زمین خشک این رودخانه در مقابل اداره آب منطقه‌ای اصفهان و پل خواجو چادر زدند و مردم اصفهان هم به حمایت از آنها برخاستند. پس از آنکه در تیرماه،  زاینده‌رود به‌مدت 10روز و فقط برای جلوگیری از خشک شدن باغ‌های غرب اصفهان جاری شد، کشاورزان شرق اصفهان به انتظار کشت پاییزه نشستند.

سفر وزیر نیرو به اصفهان
بعد از اعتراض کشاورزان اصفهانی، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو برای بررسی مشکلات تأمین آب در حوضه آبریز زاینده‌رود و نیز پیگیری پروژه‌های در دست اجرای تأمین برق و آبرسانی روز گذشته به اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری سفر کرد.
وزیر نیرو در جمع کشاورزان اصفهانی بر توزیع عادلانه آب تأکید کرد و گفت: رئیس‌جمهوری برای حل مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود و مسائل آب و کشاورزان او را مأمور کرده است.
علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه دولت طرح‌های آبی تعطیل شده را در حوضه آبی زاینده‌رود فعال می‌کند، افزود: وزارتخانه برای اجرای طرح‌ها ایستاده و مصمم است. وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حل نشدن آب، اصلاح منابع آب در مصارف و تولید است، اظهارکرد: با مشارکت کشاورزان می‌توان تصمیمات خوبی اتخاذ کرد.
وزیر نیرو همچنین قول پیگیری و حل مشکل حقابه کشاورزان را داد.

کشاورزان چه می‌خواهند؟
عضو هیأت مدیره نظام صنف کشاورزی اصفهان با اشاره به دیدار وزیر نیرو با کشاورزان به همشهری گفت: خواسته کشاورزان از وزیر بیشتر از حقشان نیست. ما می‌خواهیم وزارت نیرو به مصوبه‌های شورایعالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود و قانون توزیع عادلانه آب پایبند باشد.
حسین محمدرضایی با بیان اینکه هم‌اکنون خواسته اصلی کشاورزان کشت پاییزه است، اظهار می‌کند: کشاورزان کشت تابستان را از دست داده‌اند.‌ حتی اگر آب به کشت پاییزه امسال اختصاص یابد، کشاورزان محصول خود را طی 8ماه دیگر برداشت می‌کنند و عملا 2سال است که درآمدی ندارند.
عضو هیأت مدیره نظام صنف کشاورزی اصفهان، با بیان اینکه سد زاینده‌رود ذخیره خوبی ندارد، اظهار می‌کند: میزان ذخیره سد زاینده‌رود طبق اعلام آب منطقه‌ای اصفهان، 175میلیون متر مکعب و آبی که کشاورزان اصفهانی برای کشت پاییزه نیاز دارند، حدود 70-60 میلیون مترمکعب است. محمدرضایی فصل کشت غله را آبان ماه اعلام می‌کند و می‌گوید: کشت غله را به‌عنوان کشت پاییزه، باید نیمه آبان انجام می‌دادیم که نشد و اگر اواخر آبان یا اوایل آذر ماه هم آب را برای کشت غله باز کنند، می‌توان به آن امیدوار بود. به‌گفته وی، درصورت بازگشایی آب برای کشت پاییزه، باید یک مرحله دیگر هم آب زاینده‌رود در اسفندماه و برای آبیاری زمین‌ها باز شود که البته آن زمان به‌دلیل بارندگی‌ها، احتمالا مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید