• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145028
+
-

حذف قم از طرح جهش تولید مسکن

اداره کل راه و شهرسازی استان قم نبود زمین را دلیل حذف قم از این طرح اعلام می‌کند

گزارش2
حذف قم از طرح جهش تولید مسکن

روح‌الله کریمی- خبر‌نگار

 حاشیه‌های طرح‌های دولتی مسکن در قم تمامی ندارد. یک روز شهر امیرکبیر در نزدیکی اراک را برای متقاضیان مسکن ملی در قم درنظر می‌گیرند، روز دیگر ادعا می‌کنند زمین برای ساخت‌وساز ندارند و حالا می‌گویند مردم قم نمی‌توانند در طرح جهش تولید مسکن ثبت‌نام کنند.
ماجرای حذف قم از این طرح از آنجا شروع شد که پس از اطلاع‌رسانی گسترده برای ثبت‌نام متقاضیان مسکن در دولت جدید تعدادی از کاربران همشهری به خبرنگار این روزنامه اعلام کردند در سایت اعلام شده جایی برای ثبت‌نام شهروندان قم وجود ندارد. این مسئله را از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان قم جویا شده‌ایم که معاون مسکن و ساختمان این اداره کل ضمن تأیید این خبر، نبود زمین را دلیل حذف قم از این طرح می‌داند. داوود طلوعی اشاره‌ای به درخواست الحاق اراضی 560هکتاری مجاور پردیسان که در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسیده می‌کند، اما نمی‌گوید وقتی این اراضی وجود دارد، چرا ثبت‌نام از متقاضیان انجام نمی‌شود. در اراضی 560هکتاری پردیسان امکان جانمایی 35هزار نفر از جمعیت استان وجود دارد؛ درحالی‌که تاکنون در طرح اقدام ملی مسکن 23هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به قانون جهش تولید مسکن که ابلاغ شده، سهم استان قم از ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن در کشور، 19هزار واحد پیش‌بینی شده است.

نامه‌نگاری‌های مزاحم
هر روز بر نگرانی و گلایه شهروندان قم از مسائلی که در حذف ثبت‌نام قبلی و ثبت‌نام جدید نکردن به‌وجود آمده افزوده می‌شود که معاون امور عمرانی استاندار قم از دلیل اصلی حذف قم از ثبت‌نام جدید پرده برداشت.
محسن بهشتی مهم‌ترین دلیل جاماندن قم در مرحله اول ثبت‌نام جهش تولید مسکن را نامه سال گذشته رئیس سابق شورای اسلامی شهر قم به شورای‌عالی شهرسازی کشور ذکر می‌کند که در این نامه با الحاق اراضی 560هکتاری پردیسان به محدوده شهری قم مخالفت شده بود. این نامه دست شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور را در ملحق نشدن این اراضی باز کرده و این مسئله موجب شده پیگیری‌های استاندار بی‌اثر بماند. او می‌افزاید: این نامه‌نگاری‌ها به‌دلیل نبود شناخت مسئولان از واقعیت شهرنشینی قم بود که موجب شد طرح استانداری برای الحاق این اراضی 9‌ماه روی زمین بماند.

زمین داریم؛ اجازه نداریم
بهشتی با بیان اینکه در قم زمین برای ساخت مسکن وجود دارد، اما اجازه استفاده از آن داده نمی‌شود، می‌گوید: در 20سال گذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری به بهانه‌های مختلف اجازه الحاق اراضی 32هکتاری در پردیسان برای ساماندهی خانه‌های در حریم دکل‌های فشار قوی و اراضی 48هکتاری برای پشتیبانی از طرح‌های بافت فرسوده را به قم نداده و بعید است که به این زودی‌ها چنین مجوزی صادر کند؛ بنابراین هیچ راهی برای اجرای طرح جهش تولید مسکن جز الحاق اراضی 560هکتاری به محدوده شهری وجود ندارد. معاون امور عمرانی استاندار قم در واکنش به اظهارنظر برخی افراد درباره نبود زمین در قم برای اجرای طرح‌های توسعه مسکن می‌گوید: کمبود زمین در قم و پردیسان وجود ندارد و نباید اجازه بورس بازی زمین و افزایش رهن و اجاره خانه در قم به‌ویژه در پردیسان داده شود. تمام اراضی اطراف قم جزو اراضی ملی محسوب می‌شوند و حتی 2طرح توسعه از محور پردیسان به ورجان و محدوده ورزشگاه یادگار امام (ره) به سمت روستای طایقان در چشم‌انداز استان پیش‌بینی شده است. بهشتی در پاسخ به اظهارنظر برخی افراد درباره اجرای طرح‌های مسکن در بافت‌های فرسوده می‌افزاید: بافت‌های فرسوده مالکیت شخصی دارند و امکان ساخت مسکن در این بافت‌ها برای اقشار ضعیف با قیمت مناسب وجود ندارد. در طرح جهش تولید مسکن، زمین به‌صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و سازمان نظام مهندسی و شهرداری تخفیف‌هایی می‌دهند که قابل توجه است. او در عین حال به مردم قم می‌گوید که نگران ثبت‌نام در طرح جهش تولید مسکن نباشند؛ زیرا استاندار قم با جدیت پیگیر الحاق اراضی 560هکتاری پردیسان به محدوده شهری است.

آیین‌نامه طرح جدید ابلاغ نشده
اگرچه خانه‌دار شدن در طرح مسکن با توجه به بالابودن هزینه ساخت‌وساز، سخت و برای برخی شهروندان غیرممکن است، اما حذف قم از مرحله نخست طرح جهش تولید مسکن، متقاضیان مسکن را ناامید کرده است. آنطور که مدیرکل راه و شهرسازی استان قم می‌گوید دهک‌های اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی در اولویت غربالگری و پذیرش طرح جهش تولید مسکن خواهند بود. در این طرح، دولت در تأمین سیمان و آهن‌آلات کمک خواهد کرد و عوارض نظام مهندسی 50درصد و عوارض شهرداری 30درصد تخفیف خواهد داشت. حسن صبوری در عین حال تأکید می‌کند که آیین‌نامه اجرایی طرح جهش تولید مسکن هنوز ابلاغ نشده، اما هزینه تمام‌شده در این طرح کمتر از هزینه‌های طرح اقدام ملی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید