• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145025
+
-

هشدار کمبود خون در 5 استان

میزان ذخایر خونی در فارس، مازندران، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان و کرمان به مرحله هشدار رسیده است

گزارش1
هشدار کمبود خون در 5 استان

سرما، کاهش ساعت‌های روز در نیمه دوم سال و شیوع کرونا دست به‌دست هم داده‌اند تا آمار اهداکنندگان خون در پایگاه‌های سازمان انتقال خون کشور کاهش یابد. به گزارش همشهری، میزان ذخایر خونی در حالی در 5استان فارس، مازندران، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان و کرمان به مرحله هشدار رسیده است که همین هفته گذشته هم کمبود ذخایر خونی در پایتخت و برخی شهرهای کشور گزارش شده بود. کاهش ذخایر خونی مساوی با تهدید سلامتی بیماران خاص تالاسمی، هموفیلی و.... و افرادی است که به‌دلیل جراحت و ضرب‌الاجل انجام عمل‌های جراحی برای ادامه حیات به‌صورت روزانه نیاز مبرم به خون دارند. موج پنجم کرونا سپری شده و با  احتمال سخت موج ششم، سازمان انتقال خون دست یاری به‌سوی هموطنان دراز کرده است تا با یاری اهداکنندگان قطره‌های حیات‌بخش در رگ‌های بیماران جاری شود.

نیاز 14هزار بیمار خاص مازندرانی به خون
استان مازندران به‌دلیل وجود 14هزار بیمار خاص و داشتن 50مرکز درمانی نیاز مستمر به خون دارد.
مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه ذخایر کل استان وضعیت خوبی ندارد و به همه گروه‌های خونی نیاز است به همشهری می‌گوید: در مازندران 11پایگاه فعال هستند و 3تیم سیار نیز برای دسترسی آسان شهروندان در شهرهایی که اعلام نیاز کرده‌اند، مستقر می‌شود. ذوالفقار تقوی با اشاره به فعالیت 50مرکز درمانی در مازندران می‌افزاید: در مجموع 14مرکز ثابت و سیار سازمان انتقال خون در مازندران داریم؛ 11پایگاه در ساری، بهشهر، آمل، بابل، تنکابن، چالوس، رامسر، نور، قائمشهر، جویبار و گلوگاه فعالیت می‌کنند و 3اتوبوس سیار هم در بابل، آمل و ساری مستقر هستند.

روی دیگر گردشگری در مازندران
خون اهدا شده توسط شهروندان نیکوکار به بیماران خاص و نیازمند تزریق می‌شود. مدیرکل انتقال خون مازندران تعداد بیماران خاص در این استان را 14هزار نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: بیماران خاص سرطانی، تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی به‌صورت مستمر نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دارند. از سوی دیگر با توجه به پایان موج پنجم کرونا، عمل‌های جراحی غیراورژانسی افزایش پیدا کرده و به‌طور کلی درخواست‌های بیمارستانی بیشتر شده و به همین دلیل مصرف خون در بیمارستان‌ها افزایش یافته است. از سوی دیگر، مازندران، استانی گردشگرپذیر است و وقوع تصادف جاده‌ای و جراحت مسافران در محدوده استان هم موجب می‌شود نیاز به خون در مراکز درمانی مازندران بیشتر از سایر استان‌ها باشد؛ بنابراین نیاز به خون در مراکز درمانی به‌صورت روزانه و همیشگی در این استان وجود دارد و با سرد شدن هوا و کاهش مراجعه‌های مردم به پایگاه‌های انتقال خون، نیاز به اهدا بیشتر خواهد شد.

ذخیره 3روزه خون اصفهان
اصفهان همچون برخی استان‌ها وضعیت مطلوبی از نظر ذخایر خونی ندارد؛ درحالی‌که ذخیره خون باید نیاز 7روز را تامین کند. مدیر روابط‌عمومی اداره کل انتقال خون اصفهان از کمبود ذخایر خونی در این استان خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون ذخیره خون استان ٣روز است که وضعیت مطلوبی ندارد.
لطفعلی جعفری کمبود ذخایر خونی را با سرد شدن هوا، کوتاه شدن طول روز و در نتیجه کاهش مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون مرتبط می‌داند و از مردم می‌خواهد در این روزهای سرد بیماران و نیازمندان به خون را فراموش نکنند و با مراجعه به مراکز اهدای خون در این کار خداپسندانه مشارکت داشته باشند.
مدیر روابط‌عمومی اداره کل انتقال خون اصفهان با بیان اینکه این استان 11مرکز اهدای خون دارد، می‌گوید: اصفهان روزانه به 400تا 450واحد خونی نیاز دارد، اما شهر اصفهان فقط یک مرکز جامع اهدای خون در میدان خاجو دارد و برای پاسخگویی به جمعیت 3میلیون نفری اصفهان ضرورت دارد تا پایگاه‌ها و مراکز بیشتری برای اهدای خون راه‌اندازی شود.
به‌گفته جعفری، 97درصد اهداکنندگان را آقایان و 3درصد را بانوان تشکیل می‌دهند و در مجموع ۶۰درصد مراجعه‌کنندگان حداقل سالی 2بار خون اهدا می‌کنند.

کمبود ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان هم درحالی از کاهش ذخایر خونی استان به زیر 60درصد خبر می‌دهد که بنابر اعلام شهرام کرمی، معاون فنی انتقال خون بیشترین مبتلایان به تالاسمی در این منطقه ساکن هستند.  معاون فنی انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه استان با 3400بیمار تالاسمی بالاترین میزان آمار مبتلایان به تالاسمی در کشور را دارد به همشهری می‌گوید: متأسفانه هر سال به این آمار افزوده می‌شود؛ درحالی‌که کاملا قابل پیشگیری است.
کرمی ازدواج‌های فامیلی، انجام ندادن آزمایش‌های قبل از ازدواج و ازدواج‌های غیررسمی را از مهم‌ترین دلایل آمار بالای بیماران مبتلا به تالاسمی در این استان می‌داند و می‌افزاید: علاوه بر این آمار بالای تصادف‌های جاده‌ای به‌دلیل ایمن نبودن جاده‌ها، تردد قاچاق‌برها و همچنین سوخت‌کش‌ها از دیگر عواملی است که موجب نیاز بالای استان به ذخایر خونی شده است. او توضیح می‌دهد: میانگین اهدای خون در سیستان‌وبلوچستان 25تا 27نفر به ازای هزار نفر و تقریبا برابر با میانگین کشوری است، اما با وجود این، ذخایر خونی استان کافی نیست.
کرمی به مشکلات دیگری هم در این‌باره اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌دلیل شیوع کرونا اهدای خون در 2سال‌ گذشته کاهش قابل‌توجهی یافته است و از سوی دیگر، استان‌های معین که برای تامین ذخایر خونی به ما کمک می‌کردند با کاهش ذخایر مواجه شدند و امکان کمک به ما را ندارند. معاون فنی انتقال خون سیستان و بلوچستان حداقل نیاز روزانه استان به ذخایر خونی را 350واحد می‌داند؛ درحالی‌که هم‌اکنون حدود 200واحد خون اهدا می‌شود.

نیاز روزانه فارس به 2هزار واحد خون
مدیرکل انتقال خون فارس به‌عنوان یکی از استان‌هایی که کمبود ذخایر خونی دارد هم با اشاره به کاهش مراجعه‌کنندگان اهدای خون به‌دلیل شیوع کرونا به همشهری می‌گوید: با توجه به کاهش شدید آمار اهداکنندگان هم‌اکنون با کمبود شدید ذخایر خون به‌ویژه در 2گروه خونی پرمصرف A وO
مواجه هستیم. مسعود ترابی با بیان اینکه اداره کل انتقال خون استان حدود 70مرکز درمانی و بیمارستان را تحت پوشش دارد که روزانه به حدود 2هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، می‌افزاید: نیاز است که حداقل 700اهداکننده در روز در استان مبادرت به اهدای خون کنند تا کاهش ذخایر خونی جبران شود. طبق صحبت مدیرکل انتقال خون استان، کمبود ذخایر خون در شهر شیراز بیشتر احساس می‌شود که برای تشویق و راحتی حال اهداکنندگان خون در مرکز استان، در همه روزهای تعطیل نیز 2مرکز ثابت اهدای خون به‌صورت یکسره فعال هستند. علاوه بر شیراز، پایگاه‌های ثابت اهدای خون در 7شهرستان مرودشت، کازرون، فسا، جهرم، آباده، داراب و لارستان از ساعت 8صبح تا 13باز هستند.

کمبود 2گروه خونی A و O در کرمان
در کرمان نیز بنا بر صحبت مدیرکل انتقال خون، سرمای هوا، کوتاه شدن طول روزها و مهم‌تر از آن شرایط کرونایی سبب شده از میزان مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون کاسته شود.
بر این اساس، هم‌اکنون وضعیت ذخایر خونی در این استان مناسب نیست.
به‌گفته ایرج شکوهی، در استان کرمان کمبود ذخایر به‌ویژه در 2گروه خونی A و O احساس می‌شود. طبق گفته مدیرکل انتقال خون استان، به‌منظور اهدای خون 5پایگاه انتقال خون در سطح استان وجود دارد. ، کرمانی‌هایی که مایل هستند این روزها در جهت جبران کمبود ذخایر خون به اهدای خون مبادرت کنند می‌توانند از ساعت 7:30تا 19:30به پایگاه مرکزی انتقال خون واقع در بلوار 22بهمن کرمان مراجعه کنند. رفسنجانی‌ها، بمی‌ها، سیرجانی‌ها و اهالی جیرفت نیز برای شرکت در این اقدام خیر می‌توانند از ساعت 7:30تا 13:30به پایگاه‌های انتقال خون محل سکونت خود مراجعه کنند.

مکث
فراخوان عمومی برای اهدای خون

‌سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه هر ساله با شروع فصل سرما و کاهش طول روز، آمار اهدای خون با کاهش قابل‌توجهی همراه است، به همشهری می‌گوید: سازمان انتقال خون هر سال به‌ویژه در ماه‌های سرد سال، فراخوان عمومی اهدای خون را منتشر می‌کند. بشیرحاجی‌بیگی، اما به جز فصل سرما به موارد دیگری به‌عنوان عوامل کاهش ذخایر خونی هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: سازمان انتقال خون باید خون و فراورده‌های خونی 977بیمارستان کشور را تامین کند که از این آمار، 167بیمارستان در تهران، 70مورد در فارس و 67مورد در خراسان‌رضوی هستند. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد که با رشد و توسعه کلانشهرها نیاز به فراورده‌های خونی در این مناطق افزایش ‌یافته است. او عامل دیگر افزایش مصرف خون را افزایش عمل‌های جراحی تخصصی و ویژه در کلانشهرها و شهرهای بزرگ می‌داند و اظهار می‌کند:‌ افزایش تعداد مراکز خون و آنکولوژی نیز از سوی دیگر، موجب افزایش مصرف در شهرهای بزرگ شده است. سخنگوی سازمان انتقال خون به نیاز بیماران خاص و عزیزان تالاسمی نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: درکل کشور20درصد خون اهدایی مردم، صرف بیماران خاص می‌شود که آمار بالایی است و با این آمار، طبیعی است در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان یا استان‌های شمالی همچون مازندران و گیلان که آمار بیماران خاص یا عزیزان تالاسمی بالاست، نیاز به ذخایر خونی هم بیشتر می‌شود. حاجی‌بیگی توضیح می‌دهد که سازمان انتقال خون ایران با فعال کردن شبکه ملی خون رسانی تلاش کرده است تا نیاز استان‌هایی که کمبود خون دارند را رفع کند؛ به‌طوری که خون از طریق این شبکه به شهرها و استان‌هایی که کمبود شدید خون دارند، ارسال می‌شود. سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان صحبت‌های خود تأکید می‌کند که اهدای خون در کشور باید روزانه، مستمر و همیشگی باشد؛ زیرا مصرف آن روزانه است.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید