• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144810
+
-

گره‌گشایی به منطقه14 رسید

دومین بازدید منطقه‌ای شهردار تهران با عنوان «قرار خدمت» در شرق پایتخت صورت گرفت

گزارش
گره‌گشایی به منطقه14 رسید

محمد سرابی- خبرنگار
 شهردار تهران در دومین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق پایتخت با عنوان پویش «قرار خدمت» به منطقه۱۴ رفت. برنامه‌های علیرضا زاکانی با اقامه نماز جماعت صبح و زیارت مقبره شهدای گمنام در بوستان زیتون آغاز شد و او و دیگر مسئولان شهرداری تهران در ادامه به بازدید پروژه‌های مختلف منطقه که به پایان رسیده‌اند یا برای اتمام نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت دارند، رفتند. شهردار در این روز با خانواده شهید ابراهیم هوشیاری نیز دیدار کرد. ابراهیم هوشیاری در عملیات کربلای۴ به فیض شهادت نایل آمد.
در بازدید از منطقه14 علاوه بر معاونان شهردار، مهدی چمران و حبیب کاشانی، رئیس و عضو شورای شهر تهران نیز همراه او بودند. زاکانی در پایان برنامه‌های این روز به مسجد علی‌بن‌الحسین در بلوار ابوذر رفت و در آنجا با اهالی منطقه به گفت‌وگو نشست. برخی از ساکنان منطقه14 نیز تقاضاهای خود را در این دیدار مطرح کردند. شهردار تهران در این روز تأکید کرد که 25موضوع مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در روز‌های آینده با اجرای آنها از منطقه14 گره‌گشایی خواهد شد.

منطقه۱۴ دچار تنگناها و سختی‌هایی است
شهردار تهران با اشاره به این مطلب که منطقه۱۴ دارالمومنین است اما دچار تنگناها و سختی‌هایی شده است، گفت: «در مجموعه مدیریت شهری در کنار سایر مسئولین در حال تلاش برای حل مشکلات هستیم.»
علیرضا زاکانی در مسجد علی‌بن‌الحسین منطقه۱۴ با بیان اینکه شعار خادمین شما در مجموعه شهرداری کار است، عنوان کرد: «در این هفته جلسات متعددی با شهردار منطقه۱۴ که صاحب علم و فرزند شهید است برگزار و نکاتی مطرح شد، ازجمله اینکه یک‌سری امور در منطقه روی زمین مانده است. مثلا رمپ و لوپ تقاطع امام علی و خاوران که چند سال معطل مانده یا ورزشگاه چندهکتاری سعیدی که چندین سال است رها شده و همچنین حل مشکل گودبرداری مسجد آدینه که منشأ خطر شده ‌بود. حل این مشکلات فضای جدید برای منطقه ایجاد خواهد کرد. منطقه۱۴ کمتر از ۳متر سرانه فضای سبز دارد و این مناطق نیازمند توجه هستند؛ درحالی‌که بعضی از مناطق، سرانه فضای سبز ۱۲۲متری دارند. بنابراین موضوع آزاردهنده برای ما تبعیض است.»
شهردار تهران گفت: «امروز دولت خدمتگزار تلاش می‌کند و بنده با حضور در هیأت دولت این تلاش‌ها را می‌بینم. امروز پرچم انقلاب به‌دست آقای رئیسی است و باید به او کمک کنیم. رئیس‌جمهور ویرانه‌ای را از دولت قبل تحویل گرفته است. مثلا در موضوع تولید مرغ، چرخه تولید آن نابود شده و ۸‌ماه طول می‌کشد که ترمیم شود. 2سال پیش فاجعه‌ای در مورد بنزین اتفاق افتاد که لکه‌ای سیاه بود. همین مشکل چند روز پیش اتفاق افتاد اما همدلی دولت و پیگیری رئیس‌جمهور و بصیرت و صبر مردم توطئه‌های طراحی‌شده را ناکام گذاشت.»

نیاز امروز، حرکت در مسیر تحقق شعار انقلاب است
شهردار تهران در دیدار با نخبگان منطقه۱۴ ضمن گرامیداشت روز ۱۳آبان گفت: «آنچه امروز نیاز جامعه ماست، حرکت در مسیر تحقق شعار انقلاب اسلامی است تا بتوانیم شعارها را در مقام عمل محقق کنیم. ما در گام دوم انقلاب اسلامی وظیفه دولت‌سازی‌ و اجتماع‌سازی‌ را بر عهده داریم و این بدون حرکت بر محور مردم که بخشی از آنها نخبگان هستند امکانپذیر نیست.»
شهردار با اشاره به جمعیت ۹میلیون و ۶۰۰هزار نفری شب و ۱۴میلیون نفری روز تهران افزود: «یکی از وجوه مغفول مانده در دوره گذشته، جنبه‌های نرم‌افزاری شهر است تا بتوانیم به وسیله آن روح شهر را مدنظر خدمت قرار دهیم. امروز نیازمند تحول توأمان در روح و کالبد شهر هستیم و برای دنبال‌کردن این هدف یکی از مسیرها امکان تحقق مردم‌سالاری در شهر است و باید بتوانیم آن را به‌درستی پیاده‌سازی‌ کنیم. برای این مقصود دو مسیر وجود دارد که یکی از آنها بستر فکری و بخش دیگر بهره‌مندی از نخبگان و فعالان محلی است. باید به سمت مسیری حرکت کنیم که اداره محلات از طریق نخبگان انجام شود و شهرداری در خدمت محلات و نخبگان پایتخت باشد و این همان سطحی است که هر محله نیاز به قرارگاه دارد. آنچه برای شهرداری مهم است عهده‌داری مسئولیت‌ها از سوی شهرداری تهران است. در طول سال باید شهر را زنده و فعال ببینیم. توجه بر این است که بتوانیم ۵۲فعالیت را هدف‌گذاری کنیم تا از این راه شاخص‌های محلی تغییر کند.»

ساماندهی فعالیت نخبگان شهر تهران 
شهردار تهران در حاشیه نشست هم‌اندیشی با نخبگان منطقه گفت: موضوع نخبگان در هر مجموعه‌ای به‌عنوان پیشران فکری و خلاقیتی یک نیاز اساسی و جدی است.
علیرضا زاکانی گفت: «در سه سطح فعالیت نخبگان را ساماندهی و دنبال می‌کنیم. نخست اینکه باید در مرکز مطالعات شهرداری تهران، یک سامان‌یافتگی را در زمینه نخبگان ملی ایجاد کنیم و این ظرفیت را در اختیار حاکمیت و شهرداری تهران قرار دهیم. سطح دوم فعالیت درباره نخبگان باید در مجموعه شهرداری و اجزای آن اتفاق بیفتد. بر همین اساس دبیرخانه‌ای در شهرداری تاسیس کرده‌ایم و در همه سطوح شهرداری چارچوبی تنظیم می‌شود تا هیأت‌های اندیشه‌ورزی داشته ‌باشیم که هم برای مشاوران و معاونان و هم برای مدیران مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها بتوانیم از این هیأت‌ها بهره بگیریم. سطح سه ناظر به محلات است. در موضوع مشارکت مردم توجه ما به این است که نخبگان و مؤثرین‌های هر محل را گرد هم آوریم تا برای ما ایده‌پردازی و تصمیم‌سازی‌ و بر ما نظارت کنند و برای محله خودشان تصمیم بگیرند و در کف هرم اجتماعی نیز شرایط را به سمتی حرکت دهیم که فعالان هر محل با فعالیت‌های خود بتوانند زیست‌پذیری شهر و شور و نشاط و تلاش برای رسیدن به محله مطلوب و تعلق مکانی بهتر و زمینه رشدیافتگی بیشتر را فراهم‌کنند.»  

تقاضای نخبگان  از شهردار 

نخبگان حاضر در نشست با شهردار درباره موضوعاتی مانند اصلاح ساختاری بودجه‌ریزی و افزایش سرانه در منطقه۱۴، توجه به محلات قدیمی و بافت فرسوده که ساختمان‌های آن بیش از ۵۰سال قدمت دارند و تسهیل در نوسازی این بافت، همچنین مشخص‌شدن تکلیف خط آسمان در مناطق سخن گفتند.
شفاف‌سازی‌ قوانین در حوزه شهرسازی، پیگیری ایمن‌سازی‌ میدانگاه امیرکبیر و زدودن بزه از آن و تهیه پیوست اجتماعی برای پروژه‌های پیش‌رو، رسیدگی به وضعیت پله‌های برقی، کمک به بازشدن اتوبان شهیدشوشتری، نظارت جدی‌تر بر پیمانکاران حوزه خدمات شهری و در اختیار قراردادن مجموعه مهرورزان به مردم مطالبات دیگری بود که از سوی نخبگان به آنها اشاره شد. همچنین ایجاد عدالت شهری و شهروندی در نظام شهرداری، فراهم‌کردن امکان مشارکت اجتماعی توسط شهرداری به‌جای دخالت در این امر، استفاده از فعالان کف جامعه در قرارگاه اجتماعی، هم‌افزایی بین گروه‌های اجتماعی و جهادی، جلب مشارکت مردمی و استفاده از شورایاران برای حل آسیب‌های اجتماعی و توجه به آموزش و کسب‌وکارهای جدید از دیگر دغدغه‌های نخبگان منطقه۱۴ است.
نخبگان، توجه و رسیدگی به جانبازان شیمیایی و نامگذاری معابر به نام جانبازان شیمیایی که به شهادت می‌رسند، تهیه دانشنامه جانبازان شیمیایی و اختصاص فضایی برای ایجاد مرکز و موزه جانبازان شیمیایی، حمایت از ورزش شهروندی و ایجاد فضاهای بیشتر برای ورزش شهروندان و نامگذاری دو ورزشگاه شهرداری به نام دو مسلمان تأثیرگذار در عرصه جهانی را خواستار شدند.

 ۱۵مصوبه خدمات شهری در منطقه۱۴
همزمان با بازدید شهردار تهران از منطقه14 جلال بهرامی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران و همراهان او از اتوبان امام‌علی(ع)، باغ وثوق‌الدوله، کانال بلوار ابوذر، بلوار نیکنام و... بازدید و با برخی از شهروندان گفت‌وگو کردند.
 معاون خدمات شهری شهرداری تهران سپس به ناحیه یک منطقه۱۴ رفت و در آن محمدحسن فصیح، معاون خدمات شهری منطقه14 گزارشی از عملکرد، اقدامات و برنامه‌های پیش روی این معاونت ارائه کرد.
در این جلسه رفع نقص و به‌روزرسانی سیستم روشنایی منفی‌یک اتوبان امام‌علی(ع)، مرمت و راه‌اندازی پل مکانیزه بزرگراه امام‌علی(ع)، مرمت، بهسازی و رفع نواقص مقبره‌الشهداء، دیوارنگاره‌ها، تابلوی تمثال شهدا و تابلوهای شناسایی معابر مزین به نام شهدا، مرمت و بهسازی کوشک تاریخی بوستان سلیمانیه، پیگیری تملک زمین برای ساخت ایستگاه آتش‌نشانی، رسیدگی به وضعیت بازار گل شهید محلاتی، احداث کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی خیابان خاوران حد فاصل میدان خراسان تا مخبر، احداث کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی از خیابان پیروزی تا خیابان پاسدار گمنام به‌منظور رفع معضل آب‌گرفتگی بلوار نیکنام و.... به تصویب رسید.

دعوت از مردم برای طراحی مقبره شهدا
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در حاشیه بازدید از منطقه۱۴ تحت عنوان «قرار خدمت» گفت: از مردم باید برای طراحی نماد مقبره شهدای منطقه دعوت کنیم.
‌محمدامین توکلی‌زاده با اشاره به حضور در اماکن فرهنگی، ورزشی و اجتماعی منطقه۱۴ و آشنایی با مشکلات و دغدغه‌های موجود این منطقه گفت: مقبره شهدا در بوستان نارنج قرار دارد و بهتر است مسابقه‌ای برگزار شود تا برای بازسازی و احداث المان‌های جدید، مردم مشارکت کنند. او پس از بازدید از آرامگاه ارامنه اظهار کرد: باید از تابلو و جزوات راهنما در این محیط استفاده شود چراکه برخی از این مقبره‌ها برای جنگ جهانی دوم هستند، برخی برای مشاهیر هموطن و برخی نیز از مشاهیر ادیان و کشورهای دیگر که هرکدام از اینها روایت خاص خودش را دارد.
 باید یک روایت بینابینی صادقانه، مستند و تاریخی تنظیم کنید که کارکرد آرامگاه ارامنه در زمینه گردشگری به چشم بیاید. باید مشخص کنیم زمانی که گردشگری وارد این مجموعه می‌شود، با چه محصولی از این مجموعه خارج می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید