• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144633
+
-

چند نوشیدنی گرم را برای این فصل پیشنهاد می‌کنیم

دمنوش‌های پاییزی

حالا که در میانه فصل پاییز هستیم و لباس‌های گرم و پشمی جایگزین لباس‌های فصل گرما شده است، پس باید سراغ فنجان دمنوش‌هایمان هم برویم. شب‌های پاییزی معمولا سرد و مرطوب و روز‌هایش گرم و خشک است و باید به‌مرور زمان کم‌کم به این تغییرات روزانه عادت کنیم. این تغییرات دما می‌تواند باعث ایجاد بی‌قراری، هضم نامنظم و خشکی غشای مخاطی شود. این خشکی، بینی، ریه و مسیر‌های گوارشی را نسبت به گردوغبار، گره و میکروب‌ها آسیب‌پذیر می‌کند و درنهایت منجر به بیماری می‌شود. جالب اینجاست که بدن ما دقیقا می‌داند به چه چیزی نیاز دارد. بنابراین ممکن است دلتان یک لیوان چای داغ بخواهد. ولی حقیقت این است که بدن ما واقعا به گرما نیاز دارد. در ادامه تعدادی از چای‌های مورد علاقه استادان چای و متخصصان گیاه‌شناسی در پاییز را به شما معرفی می‌کنیم. البته این نوشیدنی‌های گرم فقط برای تنظیم دمای بدن نیستند و خاصیت‌های فراوان درمانی دارند و بدن شما را مقاوم می‌کنند.

دمنوش آویشن

سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سرفه، هریک از این بیماری‌ها در همه ماه‌های سرد زمستان ممکن است باعث بیماری ما شوند. پس چه خوب است که با مصرف دمنوش‌های گیاهی، احتمال بروز این بیماری‌ها را کاهش دهیم. آویشن، خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و ضدسرفه و خلط‌آور است. تسکین نفخ شکم و تسکین گلودرد، درمان آفت دهان، کاهش درد رماتیسم، کاهش استرس، درمان سردرد و درمان سرماخوردگی از دیگر کارکردهای این گیاه است. همچنین آویشن، ضدعفونی‌کننده میکروب‌هاست و کاهش بیماری لثه، متعادل‌کردن قند خون، بهبود گردش خون، کاهش سنگ کلیه، بهبود التهاب روده، ایجاد اشتها و درمان سیستم گوارشی را نیز دربرمی‌گیرد.
طرز تهیه: برای تهیه دمنوش آویشن خشک، یک فنجان آب درون قوری بریزید و آن را بجوشانید. سپس آب جوش‌آمده را در یک فنجان ریخته و یک‌قاشق غذاخوری آویشن در آن بریزید و به‌مدت ۱۵دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل متعلق به نواحی گرمسیری است ولی امروزه در خارج از قاره آسیا، در قاره آفریقا و مرکز و جنوب قاره آمریکا نیز کشت می‌شود. زنجبیل دارای خواص ضد‌درد نیز است و می‌تواند به‌عنوان یک داروی مسکن عمل کند. زنجبیل داروی طبیعی مهمی برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت به‌شمار می‌رود زیرا طبق یافته‌های علمی، می‌تواند قند خون را کاهش دهد. زنجبیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و عوامل ضد‌التهابی است. همین عناصر می‌توانند به کنترل انواع مختلفی از سرطان‌ها نیز کمک کنند.
طرز تهیه: برای تهیه این دمنوش ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و آن را به‌صورت ورقه‌های نازک ببرید. مقداری آب جوش داخل یک قوری کوچک بریزید. ورقه‌های زنجبیل تازه را داخل آب جوش بریزید و درِ قوری را ببندید. حدود ۱۵ تا ۲۰دقیقه صبر کنید تا زنجبیل دم بکشد. می‌توانید از دارچین، عسل یا نبات برای شیرین‌کردن دمنوش زنجبیل استفاده کنید. اضافه‌کردن مقداری دارچین به این دمنوش طعم و بوی خاصی به آن می‌بخشد.

دمنوش گل پنیرک

این دمنوش از گل‌های خشک‌شده پنیرک به‌دست می‌آید. گل پنیرک خاصیت ضد‌التهابی دارد و دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای همچون ویتامین‌هایA، B، C، E، اینولین، فنل، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ضروری، فیبر، کلسیم، منیزیم و روی است. پنیرک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. دمنوش گل پنیرک مجاری تنفسی را ضدعفونی کرده و سینه را صاف می‌کند. همچنین به‌دلیل خاصیت ضد‌التهابی می‌تواند باعث تسکین دردهای سینه شود. مصرف دمنوش گل پنیرک به‌دلیل داشتن خاصیت ملینی، باعث تنظیم سیستم گوارش می‌شود. مصرف این دمنوش گیاهی می‌تواند ذهن و بدن این افراد را سریع‌تر به آرامش برساند و به داشتن خواب عمیق به این افراد بسیار کمک کند.
طرز تهیه: برای تهیه این دمنوش ۱۰۰گرم از برگ پنیرک را در 5/1لیتر آب بجوشانید و بعد از ۲ تا ۳دقیقه جوشیدن، آن را صاف کنید و در یک لیوان بریزید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به این جوشانده اضافه کنید تا مزه‌ای تازه‌ بگیرد.

دمنوش زعفران

زعفران، طبیعت گرم و خشک دارد و از این‌رو برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است. زعفران دارای مواد ضد‌آلزایمر بوده و برای تقویت حافظه بسیار مفید است. دمنوش زعفران برای رفع دردهای قاعدگی نیز مفید است. همچنین جالب است بدانید زعفران اشتهاآور است و برای افراد لاغر توصیه می‌شود. این گیاه پرخاصیت شادی‌آور بوده و فرحبخش است. از این‌رو توصیه می‌کنیم برای بهترشدن روحیه خود و خانواده، چای زعفران را فراموش نکنید.
طرز تهیه: برای تهیه دمنوش زعفران، مقداری آب جوش، زعفران و عسل را در ظرف مناسب بریزید و مخلوط کنید. درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد روی حرارت متوسط حدود ۱۰دقیقه به آرامی دم بکشد، سپس مخلوط به‌دست‌آمده را از صافی عبور دهید و در فنجان بریزید و مصرف کنید. همچنین می‌توانید مقداری زعفران به قوری چای اضافه کنید و صبر کنید تا چای و زعفران حدود ۱۰دقیقه دم بکشد و بعد این چای خوشرنگ و طعم را بنوشید.

دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. دمنوش این گیاه برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب است و خاصیت ضد‌عفونی‌کنندگی دارد. همچنین برای سرماخوردگی و دردهای پریود بسیار مناسب است. برای رفع سنگینی معده، نفخ و ناراحتی‌های کبدی نیز توصیه می‌شود. این دمنوش آرامش‌بخش و مناسب برای رفع خستگی است. دم‌کرده پونه برای درمان اسهال و ناراحتی‌های عصبی اختلالات گوارشی مفید و مؤثر است. این دمنوش، ضدعفونی‌کننده مجاری تنفسی است و مناسب برای درمان بیماری‌های ریوی ازجمله تنگی نفس، آسم و سرفه.
طرز تهیه: یک فنجان آب درون قوری بریزید و آن را بجوشانید. سپس آب جوش‌آمده را در یک فنجان ریخته و ۲ قاشق غذاخوری پونه خشک در آن بریزید و به‌مدت ۱۵دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اگر دوست داشتید می‌توانید نعناع، لیموعمانی و نبات هم به آن اضافه کنید.

دمنوش نعناع

ریه‌های ما زبان مخصوص‌به ‌خودشان را دارند تا به ما نشان دهند از تعادل خارج شده‌‌اند؛ مثل آلرژی، سرفه، خلط یا ایجاد مخاط. نعناع یک چای عالی برای حمایت از عملکرد ریه و تقویت سیستم گوارش است. این ترکیب به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند؛ به‌ویژه در آب‌وهوای سردتر که باید از ریه‌ها محافظت کنیم. نعناع گیاهی است که تمام اسانس‌ها و خواص پونه را دارد ولی برگ‌هایش کرک کمتری دارد و بریدگی‌های کنار برگ‌های آن بیشتر از پونه بوده و اسانس آن نیز ملایم‌تر است. دمنوش این گیاه خوش‌عطروبو فواید بسیاری دارد که می‌توان به خواص ضداسهال و استفراغ، ضد‌نفخ، تقویت‌کننده معده، خوشبوکننده دهان و رفع‌کننده خستگی اشاره کرد.
طرز تهیه: یک فنجان آب درون قوری بریزید و آن را بجوشانید. سپس آب جوش‌آمده را در یک فنجان ریخته و یک قاشق غذاخوری نعناع خشک یا تازه در آن بریزید و به‌مدت ۱۵دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را می‌توانید با عسل میل کنید.

دمنوش بارهنگ

بارهنگ از قدیم‌الایام در دسترس بوده و به‌عنوان دارویی برای معده در مناطق مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. درمان سرفه کودکان، بهبود زخم، جراحت پوست و گزیدگی‌ها، تصفیه خون، آرام‌کننده سیستم دستگاه گوارشی و هضم، درمان ورم مخاط دهان، درمان‌ بیماری‌ها و التهاب مجاری ادرار، درمان کم‌خونی، درمان زخم‌های واریسی، درمان دردهای معده، ترشی و سوزش، ضد‌اسپاسم (گرفتگی عضلات)، ضد‌آبریزش بینی، بهبود و درمان زخم‌های عفونی، درمان ورم دهان و افزایش ادرار، گوشه‌ای از فواید و خواص این گیاه بی‌نظیر است.
طرز تهیه: برای تهیه این دمنوش، ۲۵گرم برگ خشک بارهنگ را در نیم لیتر آب سرد بریزید. این ترکیب را روی آتش بگذارید و اجازه دهید برای ۳دقیقه بجوشد. پس از آن، دمنوش را کنار بگذارید و یک‌ربع دیگر صبر کنید تا کاملا دم بکشد. موقع مصرف، دمنوش را صاف و با کمی عسل شیرین کنید.

دمنوش رازیانه

رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. بخوردادن با رازیانه باعث درمان آسم می‌شود. دمنوش رازیانه به کاهش کلسترول و فشار خون بالا کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. دمنوش رازیانه بوی بد دهان را رفع می‌کند و درد و گرفتگی عضلانی را کاهش می‌دهد. رازیانه همچنین اثر زیاد‌کنندگی شیر در زنان شیرده را دارد و بدین‌منظور می‌توان از دم‌کرده رازیانه استفاده کرد.
طرز تهیه: برای تهیه این دمنوش ابتدا دانه‌های رازیانه را کمی بکوبید تا خواص آن آزاد شود و تأثیر بیشتری داشته باشد. بعد رازیانه را درون قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. سپس قوری را روی حرارت به‌مدت ۱۵دقیقه قرار دهید تا دم بکشد. دمنوش رازیانه شما آماده است، می‌توانید برای اینکه طعم بهتری داشته باشد مقداری عسل به آن، اضافه و نوش‌جان کنید.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید