• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144480
+
-

هشدار سازمان ملل درباره ادامه روند گرمایش زمین

جهان‌نما
هشدار سازمان ملل درباره ادامه روند گرمایش زمین

سازمان هواشناسی جهانی که از نهادهای وابسته به سازمان ملل است، همزمان با برگزاری کنفرانس اقلیمی گلاسگو، موسوم به کوپ-26 (COP-26)، هشدار داده که متوسط دمای زمین طی 7سال گذشته به گرم‌ترین دوره خود رسیده است.
طبق این گزارش که نسخه‌ای از آن از سوی رویترز منتشر شده است، روند افزایش دمای زمین همچنان ادامه دارد.  براساس این گزارش از زمان ثبت تحولات جوی تا‌کنون دمای زمین، به گرم‌ترین دوره خود رسیده است. اگرچه سال ۲۰۲۱، در قیاس با سال‌های پیش از آن، اندکی سردتر بوده، اما کارشناسان سازمان ملل تأکید دارند که دمای سال 2021، در دوره 7ساله مورد ارزیابی، اثر چندانی ندارد و روند گرایش زمین تداوم پیدا کرده است.
محاسبه و ثبت دمای زمین از سال ۱۸۵۰ آغاز شده است. براساس گزارش سازمان هواشناسی جهانی، دمای زمین در پایان سپتامبر سال‌جاری، بیش از یک درجه گرم‌تر از میانگین دوره زمانی ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بوده است. درسال 2016، زمین وضعیت بسیار حادی را تجربه کرد. در آن سال، دمای زمین 2.1درجه بیشتر از بازه زمانی ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بوده است. سال‌های 2019و 2020نیز از سوی سازمان هواشناسی جهانی به‌عنوان سال‌های گرم زمین معرفی شدند.
طبق گزارش مذکور، سطح آب‌های آزاد در جهان هم در حال بالا آمدن است و بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ هر سال 4.4میلی‌متر بالا آمده است. 20سال قبل، سطح آب‌های آزاد هر ساله 2.2میلی متر بالا آمده بود. بالا آمدن سطح آب‌های آزاد به‌طور مستقیم به گرمایش زمین و ذوب شدن کوه‌های یخی ارتباط دارد.
رهبران بیش از 120کشور جهان به‌صورت حضوری و آنلاین در نشست گلاسگو شرکت کرده‌اند تا در مورد اقدامات فوری در زمینه گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی تصمیم‌گیری کنند.
وضعیت بحرانی تغییرات اقلیمی هشدار نهادهای اطلاعاتی آمریکا را هم در پی داشته است. ۱۸ نهاد اطلاعاتی آمریکا پیش از آغاز نشست گلاسگو هشدار داده اند که پیامدهای تغییرات ناشی از گرمایش زمین، تنش‌ و رقابت بین کشورها را تشدید کرده و به بی‌ثباتی جهانی منجر خواهد شد. این نهادها در یک گزارش 27صفحه‌ای به خطر درگیری‌ها بر سر آب و همچنین بحران مهاجرت در اثر خشکسالی‌های گسترده پرداخته‌اند. این گزارش همچنین  نسبت به کوچک‌تر شدن لایه‌های یخ در قطب شمال و تشدید رقابت برای مواد اولیه هشدار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید