• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144430
+
-

اجماع برای رونق بورس

در پی دستور رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد برای اصلاح وضع بازارسرمایه آستین‌ها را بالا زد

بورس
اجماع برای رونق بورس

به‌دنبال تداوم نزول بورس، رئیس‌جمهور، عصر یکشنبه، از مقام‌های اقتصادی خواست تا درباره نوسان‌های بورس تدبیری بیندیشند. در پی صدور این دستور، دیروز 30نهاد حقوقی بزرگ در ساختمان وزارت اقتصاد دور هم جمع شدند تا راهکار‌های حمایت از بازارسرمایه را بررسی کنند. خبرهای دریافتی حاکی است که نهادهای حاضر در نشست یادشده در این زمینه به اجماع رسیده‌اند. به‌دنبال برگزاری نشست مزبور، وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان بورس از رسیدن بازارسهام به ثبات سخن گفتند.
به گزارش همشهری، روند نزولی بورس که از هفته دوم شهریور‌ماه آغاز شده، ظرف روز‌های گذشته شتاب بیشتری گرفته و موجب افزایش نارضایتی سهامداران شده است. این موضوع روز یکشنبه واکنش رئیس‌جمهور را هم بر‌انگیخت و موجب شد سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیأت دولت از مقامات اقتصادی بخواهد تا تدبیری در بورس اندیشیده و زمینه‌ای ایجاد شود تا نوسان‌های بورس باعث نگرانی مردم و سرمایه‌گذاران خرد نشود.
رئیس‌جمهور همچنین از احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت خواست در این زمینه با سهامداران سخن بگوید تا منطق بورس و چشم‌انداز آینده بهتر تبیین شود. به‌گفته رئیسی، ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تأثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود.

نشست در اول صبح
اندکی بعد از سخنان رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد30نهاد بزرگ حقوقی بازار سرمایه را برای هم‌اندیشی به ساختمان باب همایون فرا خواند. در این نشست، وزیر اقتصاد به همراه مدیران هلدینگ‌ها و نهاد‌های مالی بزرگ بازار سرمایه راهکارهای حمایت از بورس را بررسی و برای رونق و حمایت از بازار سرمایه توافق کردند. پس از پایان این نشست، وزیر اقتصاد از تلاش این وزارتخانه برای اجماع با بانک مرکزی، وزارت صنعت و نفت برای حمایت از بورس خبر داد و گفت: برای اعتمادآفرینی در حال اجماع‌سازی با بانک مرکزی، وزارت‌های نفت و صنعت هستیم تا آنجا هم خبرهای امیدبخشی به اقتصاد منتقل کنیم. به‌گفته خاندوزی در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم، اشتباهات بزرگی صورت گرفته که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم. خاندوزی درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: شواهد قطعی نشان می‌دهد که بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ‌ما به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است. او تأکید کرد: اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد  که چشم‌انداز، روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست. او با بیان اینکه بازار بدهی مکمل، بازار سهام است نه رقیب آن اضافه کرد: خالص تامین مالی دولت از اوراق در 2‌ماه اخیر بسیار اندک و ناچیز و در ۴۰روز اخیر صفر ریال بوده است. از این به بعد هم دولت بیشتر به‌دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است. او تأکید کرد: برنامه ما پیش‌بینی‌پذیر‌کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورس است و به‌زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.

اجرای سیاست‌های تزریق مالی
همزمان با سخنان وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس نیز اعلام کرد: این سازمان در تلاش است از طریق صندوق‌های بازارگردانی از بازار حمایت کند.
مجید عشقی توضیح داد: حضور قوی‌تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در دست اقدام دارد. به‌گفته او، از ابتدای سال تاکنون ۲۵هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری سهام از بازارسرمایه خریداری شده است، به‌طوری‌که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری راغب هستند که این خریدها را ادامه دهند. او با بیان اینکه برخی ابهام‌ها به ترس سهامداران و ادامه‌دارشدن نزول شاخص‌های بورس منجر شده، اضافه کرد: قیمت‌های کنونی سهام در بازارسرمایه، قیمت‌های جذابی هستند و سازمان بورس با تمام قوای خود در تلاش است تا ابهامات بازار را کاهش دهد. این موضوع مهم‌ترین محور فعالیت‌های سازمان بورس و دولت است. رئیس سازمان بورس ادامه داد: متأسفانه به‌دلیل اتفاقاتی که به‌خصوص در نیمه‌دوم سال گذشته افتاد، شاهد ریزش عجیبی در این بازار بودیم؛ اتفاقی که به موجب آن سهامداران دچار هراس شدند. در این شرایط مطابق با علم مالی رفتاری و با بیش واکنشی که در مقابل اخبار منفی اتفاق می‌افتد، شاهد افت قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن بودیم. عشقی با بیان اینکه اعتمادسازی، فرایند زمانبری است، گفت: محدودیت‌های موجود در برخی از صنایع مانند خودرو به افت قیمت‌های آنها منجر شده است که به‌نظر من اگر دولت هر چه سریع‌تر تصمیمات مناسبی برای این صنایع بگیرد، بورس به شرایط قبل بازمی‌گردد و شرایط ریزشی به پایان خواهد رسید. این تصمیمات در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

توجه به زیرساخت بازار سرمایه 
محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم گفت: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی‌تواند انعطاف داشته باشد. او افزود: از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصاد بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم. به‌گفته او، سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید