• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144342
+
-

این بارهم جَستید

هواداران استقلال و پرسپولیس 24‌ساعت پراسترس و پرخبر را پشت سر گذاشتند اما در نهایت فدراسیون طبق روال سال‌های قبل مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را صادر کرد تا در ظاهر خطر حذف از آسیا از بیخ گوش سرخابی‌ها گذشته باشد. باید دید این وضعیت تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد

این بارهم جَستید


دیروز صبح هواداران پرسپولیس و استقلال در حالی از خواب برخاستند که خبر حذف تیم‌های محبوب‌شان از لیگ قهرمانان آسیا را در رسانه‌ها خواندند و شنیدند. پیگیری‌های لحظه به لحظه، اضطراب هواداران را بیشتر کرده بود. اضطراب زمانی بیشتر شد که خبر رسید عربستان 3‌باشگاه بزرگ خود یعنی الاتحاد، النصر و الاهلی را و همچنین امارات 2باشگاه العین و الوحده را به‌دلیل برخوردار نبودن از استانداردهای حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا و بدهی‌ها از این مسابقات حذف کرده‌اند. عربستان پیش‌تر هم دست به اقدام مشابهی زده بود؛ همان سالی که الاتفاق و التعاون گمنام به‌عنوان نماینده‌های این کشور به تور استقلال و پرسپولیس خورده بودند. همان زمان که سعودی‌ها باشگاه‌های خودشان را به‌دلیل رعایت نکردن استانداردها از حضور در آسیا محروم می‌کردند، این‌جا مشکلات با ریش‌سفیدی موقتا برطرف و جواز حضور باشگاه‌های غیرحرفه‌ای فوتبال ما در رقابت‌های آسیایی صادر می‌شد.
دیروز برخی رسانه‌ها ازجمله سایت طرفداری گزارش دادند که کنفدراسیون تصمیم‌گیری بر سر اعطای مجوز را به فدراسیون‌های داخلی داده است. برای همین شبهاتی مطرح شد که هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران به‌خاطر جلب رضایت و حمایت باشگاه‌های صنعتی تصمیم گرفته از این فرصت استفاده کند و با حذف استقلال، پرسپولیس و تراکتور که می‌توانست نماینده علی‌البدل فوتبال ایران در آسیا باشد، 2باشگاه صنعتی گل‌گهر و پیکان یا مس رفسنجان را به‌عنوان جایگزین به AFC معرفی کند. گویا پیکان اصلا برای کسب مجوز حرفه‌ای اقدامی نکرده بود. به همین دلیل گل‌گهر و مس رفسنجان قرار بود مدل التعاون و الاتفاق فوتبال ایران در لیگ قهرمانان فصل بعد باشند. اما فشارها ازجمله دستور غیررسمی وزیر ورزش باعث شد در این روند خلل به‌وجود بیاید. ظهر دیروز کانال‌های هواداری از صدور مجوز حرفه‌ای برای 2باشگاه محبوب ایرانی خبر دادند و سپس سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هم آن را تأیید کردند. این در حالی است که رسانه‌های ورزشی اماراتی و عربستانی با خوشحالی خبر حذف استقلال و پرسپولیس را منتشر کرده بودند.
طبق روال سال‌های گذشته معمولا این مشکلات در دقیقه90 حل می‌شد. حتی سال قبل 2باشگاه ایرانی با پرداخت 120هزار دلار جریمه مربوط به قصور در تطبیق خود با استانداردهای تعیین‌شده توانستند در لحظه آخر مجوز حضور در لیگ قهرمانان را به‌دست آورند. استانداردهایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا روی آنها به‌ظاهر حساس است اما همیشه از این استانداردها چشم‌پوشی می‌کند عبارتند از دارا بودن ورزشگاه، نداشتن بدهی به بازیکنان و مربیان، دولتی نبودن مالکیت باشگاه‌ها و مشترک نبودن مالکیت باشگاه‌ها، نداشتن شاکی خصوصی و... انگار سال قبل سلطانی‌فر که در سال آخر دوره وزارت خود در وزارت ورزش به‌سر می‌برد به کنفدراسیون فوتبال آسیا قول داده بود موضوع مالکیت مشترک 2باشگاه استقلال و پرسپولیس را حل کند اما نکرد و رفت.
از طرفی انتشار خبر صدور مجوز به این دو باشگاه در ظهر دیروز یک شک دیگر را هم برانگیخت. اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و چطور در روز تعطیلی AFC با درخواست فدراسیون موافقت کرده است. این نشان می‌دهد که از ابتدا هم تصمیم به‌عهده فدراسیون فوتبال ایران بوده و به‌گفته برخی از رسانه‌ها تلاشی برای فرستادن 2باشگاه کرمانی متمول به رقابت‌های آسیایی صورت گرفته بود اما با فشار هواداران و رسانه‌ها و همینطور وزارت ورزش، فدراسیون از این موضع کوتاه آمده و مجبور به تسلیم شده است. برای همین باور اظهارنظر مدیر روابط‌عمومی فدراسیون که گفته بود فدراسیون هیچ نقشی در مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها نداشته و آرا محرمانه بوده، قابل تشکیک است.
به هر حال فدراسیون فوتبال باز هم مجوز این دو باشگاه را صادر کرد و به‌گفته داریوش مصطفوی مهلت 3ماهه‌ای به آنها داد تا بدهی‌های خود را پرداخت و شرایط مدنظر AFC را احراز کنند. این تصمیم فدراسیون فوتبال ایران باید از سوی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تأیید شود که البته بن‌سلمان و دارودسته‌اش در این سال‌ها نشان داده‌اند با مذاکره و لابی می‌توانند هر مشکلی را از میان بردارند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد مشکل پرسپولیس و استقلال برای لیگ قهرمانان2022 هم حل شده و آنها از خطر حذف جسته‌اند. اما این وضعیت تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :