• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144320
+
-

تأخیر پرواز اژدها

به سوی آینده
تأخیر پرواز اژدها

شرایط بالقوه باد در طول مسیر پرواز، ناسا را بر آن داشت که برنامه فضایی کپسول کرو دراگون استارت‌آپ اسپیس‌ایکس را به تعویق بیندازد. به گزارش وب‌سایت سی‌نت، کرو دراگون جدید قرار است دسته‌ای از فضانوردان را برای چهارمین بار (که یکی از این ماموریت‌ها نمایشی بوده است) به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) منتقل کند. این کپسول را یک فروند موشک فالکون9به فضا خواهد برد.
این پرتاب ابتدا قرار بود در اوایل صبح روز هالووین به وقت شرق آمریکا انجام شود، اما اکنون برنامه جدیدتری را برای آغاز این ماموریت اعلام و آن را برای ساعت 1:10چهار‌شنبه به وقت شرق آمریکا (8:40چهارشنبه به وقت تهران) برنامه‌ریزی کرده‌اند. علت این تأخیر در شروع ماموریت، پیش‌بینی شرایط نامساعد جوی در طول مسیر پرواز، ازجمله بادهای شدید عنوان شده است. پیش‌بینی‌کنندگان در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال اکنون ۸۰درصد احتمال آب‌وهوای مطلوب را برای پرتاب پیش از سپیده‌دم چهارشنبه پیش‌بینی می‌کنند. فضانوردان ناسا در فهرست مسافران این دراگون، کایلا بارون، افسر سابق جنگ زیردریایی نیروی دریایی آمریکا، راجا چاری، خلبان آزمایشی و فضانورد کهنه‌کار و پزشک اورژانس تام مارشبرن، به همراه فضانورد اروپایی ماتیاس مورر، دانشمند مواد آلمانی که در آژانس فضایی اروپا بوده، هستند. فضانوردان کرو-3در طول 6ماه حضور خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، قرار است چندین پیاده‌روی فضایی را برای نگهداری این ایستگاه انجام دهند و همچنین به انجام تحقیقات علمی در مدار شامل فیبر نوری، رشد گیاهان بدون خاک و چگونگی تغییر چشم‌های فضانوردان به‌دلیل قرارگرفتن در معرض فضا کمک کنند. درحالی‌که کرو دراگون یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد است، این یکی اما وسیله نقلیه خاص‌تر و کاملا جدید است که آن را Endurance به معنای سرسختی نامیده‌اند. البته موشک فالکون9 و مخروط بینی، پیش‌تر نیز پرواز کرده بودند.
پس از بلند شدن در تاریکی پیش از سپیده‌دم، فالکون9برای فرود روی یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس بازمی‌گردد و دراگون در مسیر خود با سرعتی بیش از 27هزار و 360کیلومتر در ساعت برای رهگیری ایستگاه فضایی بین‌المللی پیش خواهد رفت و حدود 22ساعت بعد به مقصدش خواهد رسید.
این 4فضانورد و سایر فضانوردان، به‌زودی از2مسافر خصوصی دیگر در ایستگاه فضایی در ماه‌های آینده استقبال خواهند کرد؛ زیرا دوره جدید گردشگری فضایی شتاب بیشتری خواهد گرفت. گروهی از گردشگران ژاپنی در اواخر سال2021با کپسول روسی سایوز به مدار خواهند رفت و این درحالی است که «اکسیم اسپیس» (Axiom Space) نیز نخستین پرواز سرنشین‌دار خصوصی خود را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی در اوایل سال2022به انجام خواهد رساند. دراگون برای نخستین‌بار در‌ ماه مه سال2020توانست انسان را با خود به فضا ببرد. در آن زمان فضانوردان داگ هرلی و باب بنکن سوار آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند؛ اتفاقی که حکایت از بازگشت پرواز فضایی انسان از خاک آمریکا پس از 9سال وقفه و به‌دنبال پایان برنامه شاتل فضایی در سال2011داشت. دراگون یکی از 2وسیله نقلیه‌ای محسوب می‌شود که ناسا برای توسعه برنامه خدمه تجاری خود، آن را مورد تأیید قرار داده است. فضاپیمای «استارلاینر» بوئینگ پس از ناکامی در رسیدن به مدار در پرواز آزمایشی در ‌ماه دسامبر2019، هنوز در مرحله آزمایش بدون خدمه قرار دارد و هنوز هم تاریخ دقیقی از سوی سازندگان برای سرنشین‌دارشدن برنامه‌های فضایی آن اعلام نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید